Trasos atviros visiems žiūrovams
„Rally Elektrėnai 2018“ iš kitų šiais metais Lietuvoje vyksiančių ralių išsiskirs ne tik neeilinio lygio lenktynininkais prie starto bei moderniausios ralio technikos gausa, tačiau ir atvirumu bei pasiekiamumu visiems ralio fanams. Ralio prologas – penktadienį, rugsėjo 7 dieną vyksiantys du trumpi greičio ruožai Elektrėnų miesto centre bus transliuojami tiesiogiai, o šeštadienį į ralio trasas bus galima patekti nemokamai.
„Mes visomis išgalėmis stengiamės šį ralį žiūrovams palikti nemokamą, norime, kad šį sportą pamiltų kuo daugiau žmonių. Mes nesame numatę jokių oficialių žiūrovų zonų, nenorime jų nukreipti į vieną vietą, ralio fanams leidžiame patiems pasirinkti, kur stebėti ralį. Juk vieni norės įvažiuoti į greičio ruožą ir surasti stebėjimui efektingą vietą, kiti norės apkeliauti kuo daugiau skirtingų posūkių ir rinksis tas vietas, prie kurių patogu privažiuoti. Kadangi žiūrovai išsiskirstys labai dideliame plote, jų saugumo užtikrinimas mums yra didelis galvos skausmas, tačiau tikimės ir jų supratingumo“, – sakė vienas iš ralio organizatorių Ramūnas Čapkauskas.
Laikai, kai alkoholio padauginę ralio gerbėjai kovodavo su apsauga dėl galimybės varžybų metu stovėti vieną koją pastačius ant trasos praėjo. Trasos teisėjai pastebi, kad raminti žiūrovus tenka gerokai ramiau, o nuliais pažymėti ekipažai trasa važiuoja vis ramiau.
Daugiau kultūros šalia trasos
„Prieš kelis metus trasoje dar sutikdavome žiūrovų, tačiau dabar, važiuodami „pirmuoju nuliu“ visada važiuojame švaria trasa. Žinome, matome per arti trasos stovinčius žiūrovus, finišavę greičio ruožą mes apie tai pranešame teisėjams, kurie gali tą greičio ruožą atšaukti. Nors ir stebime, kas vyksta aplink, trasoje važiuojame gana greitai, nes po mūsų jau startuoja pats greičiausias ekipažas, kuriam trasa turi būti švari ir negalime jam sutrukdyti“, – pasakojo Paulius Novakas, jau ketvirtus metus važiuojantis ralio trasose „nuliniu“ ekipažu prieš pat greičiausius ekipažus.
Pagrindinė nuliniais numeriais pažymėtų ekipažų misija – įvertinti trasos saugumą ir apie tai pranešti finiše stovintiems teisėjams. Šie, matydami didelį pavojų žiūrovams gali atšaukti arba nutraukti greičio ruožą. Taip būtų sugadinama šventė ralio žiūrovams dėl jų pačių kaltės.
Etatiniai ralio žiūrovai jau mintinai išmokę, kad negalima stovėti posūkio išorėje, negalima stovėti arti trasos už tramplino ir šių bazinių taisyklių laikosi. Vis tik dauguma į ralį važiuoja norėdami pasisemti adrenalino ir nori atsistoti kuo arčiau trasos, nori automobilį pasiekti su ranka. Lenktynininkai pripažįsta, kad tokie gerbėjai jiems trukdo, dėl jų pilotams koja sudreba.
Lenktynininkams dešinė koja sudreba
„Žinoma, net ir važiuodami labai greitai mes matome žiūrovus šalia trasų. Tačiau labiausiai matome tuos, kurie ralį stebi neatsakingai. Tada mes tampame už juos atsakingi, juk neduok Dieve, išlėksi iš trasos. Tada mums tenka nešti atsakomybę už juos ir dėl to kenčia važiavimo greitis. Taip pat ir žiūrovai nukenčia, nes lenktynininkas pro juos pravažiuoja atsargiau nei galėtų ir ne taip efektyviai“, – aiškino daugkartinis Lietuvos ralio čempionas Vytautas Švedas.
Lenktynininkai pripažįsta, kad pamatę žiūrovus stabdo. Ne tik dėl to, kad nebūtų užtikrinti savo gebėjimais tiksliai įveikti posūkį. Nuo kelio jie gali nulėkti net ne dėl savo klaidos. Juk tai techninis sportas.
Vytautas kaip pavyzdį priminė savo nuotykį šių metų Žemaitijos ralyje, kai bandomajame greičio ruože važiuodamas 190 km/h greičiu paspaudė stabdį ir šis pradingo. Skilo priekinis stabdžio diskas. Stabdymas rankiniu stabdžiu ir keli apsisukimai vilkeliu leido jam išnešti sveiką kailį. Tačiau jei reakcija būtų lėtesnė ir patirtis būtų mažesnė, lenktynininkas galėjo sukulti ne tik savo techniką.
Į trasą – tik po „šluotos“
Neretai žiūrovai jaučiasi išmanantys daugiau už teisėjus ar juo labiau už saugos darbuotojus ir jaučiasi geriau žinantys, kada greičio ruožas baigiasi ir galima važiuoti į trasą. Pagal ralio taisykles trasa atidaroma tada, kai ja pravažiuoja „šluota“. Po visų dalyvių važiuoja teisėjų automobilis žaliu švyturėliu, kuris atidaro trasą. Tačiau lenktynininkai važiuoja greičiau, o teisėjų reikia laukti. Šiemet buvo ne vienas incidentas, kai žiūrovai iškeliauja trasa namo anksčiau nei turėtų.
Britas Endriu Hollandas važiuojantis su Aleksandru Dainiu žiemos ralyje pirmame greičio ruože išlaužė ratą. Dar du greičio ruožus bandydami pasiekti serviso zoną jie važiavo ant trijų ratų. Natūralu, kad ekipažo „Ford Escort“ važiavo labai lėtai, lėkė paskutiniai, trasoje susitiko ne vieną namo pėdinantį aistruolį.
Panašiai nutiko ir Arui Kalėdai. Negana to, kad dėl gedimo jie buvo nustumti į paskutinę poziciją, jiems dar teko sustoti trasoje ir keistis ratą. Žiūrovai pamatą, kad kelias minutes neatvažiuoja joks automobilis pamanė, kad ralis baigėsi ir išėjo į trasą. Aras dievagojosi, kad taip baisu jam važiuoti tarp žmonių dar nėra buvę.