„Problema, jei tik čia apskritai tinka toks žodis, – gana drastiškai besiskiriantys sportinių ir serijinių automobilių kūrėjų tikslai. Vieniems reikia optimalaus didžiausios įmanomos galios, mažiausio svorio, tiksliausio valdymo balanso. Kitiems – komforto, mažų degalų sąnaudų, patikimumo ir ilgaamžiškumo.
Todėl tas pačias funkcijas atliekantys agregatai ir detalės daugeliu atvejų kuriami iš skirtingų medžiagų, „dirba“ skirtingą laiką ir kainuoja skirtingus pinigus“, – dėsto vienas greičiausių jaunosios kartos žiedinių lenktynių meistrų Džiugas Tovilavičius, sėkmingai besivaržantis Baltijos šalių bei Šiaurės Europos Zonos žiedinių lenktynių čempionatuose.
„Skuba Racing Team“ pilotas Džiugas yra išbandęs daugybę skirtingų automobilių, tačiau pastaraisiais metais daugiausia startuoja su „Volkswagen Golf GTI TCR“. Jo teigimu būtent šią mašiną galima narstyti kaip pavyzdį, kuomet standartines detales pakeičiant skirtomis sportui gimsta tikras žiedo monstras.
„Daugelis detalių gamintojų kuria visiškai atskiras produktų linijas, orientuotas į skirtingus klientus ir skirtingus jų poreikius. Tačiau TCR atveju egzistuoja keletas galimybių sušvelninti spaudimą komandos biudžetui ir panaudoti visiškai standartinių detalių.
TCR itin stipriai apkauta priekinė automobilio dalis, todėl padangos geriausiu atveju atlaiko valandą lenktyninio režimo. Stabdžių kaladėlės bei diskai čia gali įkaisti iki 600 ar net 800 laipsnių ir „gyvi“ išlikti vos keletą valandų. Tuo pat metu TCR galui tenka žymiai mažesnis krūvis, kurį be vargo veža visiškai standartinės detalės. Dėl šios priežasties bendradarbiavimas su mūsų partneriais iš „Febi-Bilstein“ nepasiriboja klasikiniais rinkodaros instrumetais, kuomet komanda persirengia firminėmis rėmėjų spalvomis ir kompanijos logotipas įkomponuojamas į automobilio dizainą. Mes sėkmingai naudojame keletą jų gaminamų standartinių detalių taip ir taupydami, ir būdami visiškai ramūs dėl jų funkcionalumo bei kokybės“, – atvirauja D. Tovilavičius.
„Golf GTI TCR“ galima įdarbinti ir tokias standartines detales kaip diržo įtempėjas, generatoriaus dirželis, rato guoliai, vairo traukių apsaugos, įvairūs elektroninių sistemų davikliai, alyvos, eksploataciniai skysčiai ir pan.
Džiugas atkreipė dėmesį į dar vieną svarbų dalyką – grįžtamąjį ryšį tarp automobilių sporto ir civilių transporto priemonių gamintojų. Atidžiau panagrinėjus technikos evoliuciją tampa akivaizdu, kad beveik visos serijiniuose modeliuose diegiamos inovacijos prieš oficialų debiutą būna išbandomos lenktynių trasose.
„Tai kas pasiteisina sporte – atlaiko didžiules apkrovas ir temperatūrinius pikus – paprastai tinka ir serijiniams automobiliams. Profesionalias lenktynių komandas neperlenkiant lazdos galima vadinti savotiškomis automobilių pramonės laboratorijomis, kurios padeda užčiuopti agregatų ir detalių galimybių ribas, sumodeliuoti eksploatavimo trukmę, rasti optimalų kainos ir kokybės santykį. 1000 greitų kilometrų trasoje ko gero galima lyginti su 100 tūkstančiu įprastų kilometrų. Tai sudėtingas mechanizmas ir keliais sakiniais viską paaiškinti nėra lengva, bet mes tikrai prisidedame prie to, kad gatvėse važinėjančios mašinos mažiau lūžtų“, – šypsosi D.Tovilavičius.
Savo ruožtu „Febi-Bilstein“ atstovybės Lietuvoje, ne pirmus metus bendradarbiaujančios su „Skuba Racing Team“, techninis konsultantas Evgenij Rašap pastebi, kad atvirkštinis veiksmas – į šeimyninį automobilį transplantuoti sportiniams bolidams skirtas detales – prastas sumanymas.
„Taip eksperimentuodami ir bandydami kasdienėms kelionėms skirtą automobilį patobulinti, beveik visais atvejais rizikuojama jį ne tik išbalansuoti, sugadinti, bet ir išprovokuoti saugumo problemų. Vienas svarbių skiriamųjų lenktyninio automobilio bruožų – itin didelis standumas. Visų agregatų ir mechanizmų, pradedant važiuokle ir baigiant transmisija.
Tai daroma siekiant valdymo tikslumo bei aukojant ne tik važiavimo komfortą, bet ir ilgaamžiškumą. Sportinėse mašinos juntama sąlyginai didelė vibracija ir netgi kėbulo deformacijos, kurios profesionaliam pilotui suteikia papildomos informacijos ir padeda tiksliau vairuoti. Paprastam žmogui taip besielgianti mašina bus tik papildomas dirgiklis, kuris greičiausiai tik erzins ir provokuos klaidas. T.y., sportinio automobilio konstrukcija reikalauja kito lygmens pasirengimo ir įgūdžių“, – teigia E. Rašap.
Pasak „Febi-Bilstein“ techninio konsultanto, visi, kuriems vairavimas generuoja malonias emocijas, šiandien turi iš tiesų daug pasirinkimo laisvės įsigyjant „karštas“ standartinių automobilių versijas – taip ir sukuriant galimybę mėgautis galios rezervu, ir išvengiant rūpesčių dėl sudėtingos bei brangios priežiūros.
„Kita vertus, pasirinkus bet kokį automobilį būtina laikytis vienos universalios taisyklės – paisyti gamintojo reikalavimų ir eksploatacijos taisyklių. Jei jų nepaisoma ar tie reikalavimai laikomi pertekliniais, tikėtis su automobiliu draugauti „ilgai ir laimingai“ tikrai nepavyks“, – tikina E.Rašap.