Ketvirtadienio popietę trasoje pradėjo rikiuotis lenktyniniai automobiliai. Ne, tai ne dyzeliniai „Audi“ ar klykiantys „Aston Martin“. Tai – istoriniai automobiliai, kuriais buvo lenktyniaujama Le Mane maždaug nuo devinto dešimtmečio. „Mercedes-Benz C9“ su Michaelio Shumacherio pavarde ant šono, „Nissan“ prototipas su „Calsonic“ reklama – tai automobiliai, kuriuos senesni lenktynių žiūrovai dar prisimena skriejusius 13 km žiede. Jaunajai kartai jie puikiai žinomi iš „Gran Turismo 4“ žaidimo.
Algirdo Venskaus/waska.lt/Le Manas. Trasoje – istoriniai lenktyniniai bolidai |
Mūsų fotografas prisipažino daug valandų praleidęs su valdikliu rankoje, akis įbedęs į televizorių ir sukdamas vieną po kito greitus Le Mano trasos ratus. Jis pamena, kad GT4 žaidime šis „Nissan“ prototipas buvo pats galingiausias automobilis. Pamatyti jį gyvai ir dar skriejantį trasoje – didelis džiaugsmas. Jis, beje, dar ir šiandien greitas – trasoje istorinių automobilių lenktynių kvalifikacijoje aplenkė eilę „Lancia“, „Porsche“ ar „Mercedes-Benz“ bolidų.
Nereikia tikėtis ypač didelio istorinių automobilių tempo. Štai „Lancia“ prototipo vairuotojas Claudio pasakoja, kad iki tikro lenktyninio tempo jiems labai toli. Visų pirma dėl padangų. Automobiliai buvo kurti turint galvoje visai kitokias padangų savybes. Dabar pasirinkimas kitoks – arba senos „plastikinės“ padangos, arba naujos modernios, bet svetimų istoriniams automobiliams dydžių. Taigi, važiuojama kiek įmanoma.
Kitas lenktynių dalyvis vietiniam radijui pasakojo, kad laikai pasikeitė – senieji bolidai buvo visiškai kitaip valdomi žvėrys. Padangos neturėjo tokio sukibimo, bolidai posūkiuose slydinėjo, o vairuotojai kabinoje kovojo iš visų jėgų tiesiojoje automobilius bandydami nulaikyti reikiama kryptimi.
Apie „Le Mans“ radijo stotį verta pakalbėti atskirai. FM bangomis trasoje ir už jos ribų visą parą veikia Le Mano lenktynių radijo stotis. Angliškai kalbantys komentatoriai klausytojams pasakoja apie viską – nuo tiesioginio komentavimo apie įvykius trasoje, iki puikių interviu su lenktynininkais, komandų vadovais ir pan. Puiki pagalba lenktynes visoje trasoje stebintiems žiūrovams. Neabejoju, kad jos klausosi ir visi komandų vadovai, norėdami išgirsti apie ką kalba konkurentų atstovai.
Algirdo Venskaus/waska.lt/Le Manas. Trasoje – istoriniai lenktyniniai bolidai |
Ši informacija tapo aktualia ketvirtadienio vakarą, kai į trasą išriedėjo visi 24 valandų lenktynių dalyviai. Prasidėjo lenktynių kvalifikacija. Ji vyko dviem dviejų valandų etapais. Šviečiant saulei ir šviečiant automobilių žibintams. Sportinius pasiekimus panagrinėsime už pastraipos kitos, dabar susikoncentruokime į Le Mane tvyrančią atmosferą.
„Audi“ automobiliai yra pagaminti kitoje planetoje. Kitaip negali būti. Tiek hibridiniai „e-tron Quattro“, tiek tradiciniai vien dyzeliu varomi „ultra“ bolidai trasos ratus suko skleisdami neįtikėtinai mažai garso. Rodos, po jų dangčiais variklio nėra, yra tik viena pusėtino dydžio turbina. Nė vienas kitas trasoje skriejantis automobilis neturi tos specialios auros, kuriais gali pasigirti vokiški lenktynėms dar neprasidėjus nugalėtojais laikomi „Audi“ bolidai.
Visiems skalbimo mašinas kuriantiems „mokslininkams“ reikėtų pergalvoti gyvenimą. Kaip iki 1000 aps/min. besisukantis daiktas gali kelti tris kartus daugiau garso, nei 13,6 km per kiek daugiau nei tris minutes gebantis įveikti automobilis? Tai mokslas, kurį be „Audi“ išmano gal tik „Peugeot“. Tačiau, kaip žinia, Le Mane jie artimiausiu metu nepasirodys. Taigi, „Audi“ yra „kiečiausias“ automobilis čia.
Na, išskyrus vieną. „Nissan DeltaWing“. Jei „Audi“ yra iš kitos planetos, mažas, lengvas, dartų strėlytę primenantis smailianosis „DeltaWing“ yra iš kitos galaktikos. Skriedamas link posūkio jis išvysto visai gerbtiną greitį, nors po jo variklio gaubtu įmontuotas pats silpniausias motoras – vos 1,6 litro keturių cilindrų benzininis su turbina. Net jo garsas yra palyginti kuklus.
AFP/„Scanpix“ nuotr./„Nissan DeltaWing“ |
Bet kai betmobilis, t.y. „DeltaWing“ atlekia į posūkį, visų akys išsipučia. Bolidas, kuris, rodos, turėtų prarasti sukibimą, posūkius įveikia kaip traukinys bėgiais. Nežinia kokius fizikos dėsnius naudojo „DeltaWing“ kūrusi komanda, faktas vienas – jie veikia. Ir veikia tikrai puikiai.
Kalbant apie dalyvių rato įveikimo laikus, reikia pastebėti, kad Le Mane kvalifikacija nėra toks svarbus dalykas. Taip, šiais metais „Audi“ užsitikrino 1-2 vietas, tik 3-ąją užleidę „Toyota“, tačiau ši maža pergalė svarbi nebent jų viešųjų ryšių skyriui, kuris gali parašyti pranešimą spaudai skambia antrašte. Paros lenktynėse kvalifikacija yra tik teorinis pranašumas.
Štai kaip atrodo lyderių dešimtukas.
- P1 Fassler/Lotterer/Treluyer Audi e-tron 3m23.787s
- P1 Dumas/Duval/Gene Audi Ultra 3m24.078s
- P1 Davidson/Buemi/Sarrazin Toyota 3m24.842s
- P1 Capello/Kristensen/McNish Audi e-tron 3m25.433s
- P1 Wurz/Lapierre/Nakajima Toyota 3m25.488s
- P1 Bonanomi/Jarvis/Rockenfeller Audi Ultra 3m26.420s
- P1 Leventis/Watts/Kane Strakka HPD 3m29.622s
- P1 Prost/Jani/Heidfeld Rebellion Lola-Toyota 3m29.837s
- P1 Belicchi/Primat/Bleekemolen Rebellion Lola-Toyota 3m31.866s
- P1 Ara/Minassian/Bourdais Pescarolo Dome-Judd 3m33.066s
Taip, japonams pavyko pagaminti greitą bolidą. Benzninio ir elektros variklio tandemas tikrai veikia. Lieka tik atsakyti į klausimą – ar „Toyota“ sugebės vartoti kurą tokiu pat apetitu kaip „Audi“, ar laikys jų sukurtos technologijos, kurių dar nepavyko kaip pridera išbandyti? Atsakymus sužinosime jau labai greitai – sekmadienį 15 valandą.
Algirdo Venskaus/waska.lt nuotr./Le Manas. Kvalifikacija – paskutinis pasispardymas prieš lenktynes |
Grįžkime prie automobilių skleidžiamo garso. Vietinis čempionas, be jokios konkurencijos, „Corvette“ motoras. Tiek daug garso, tiek daug žemo dažnio neskleidžia nei vienas kitas variklis rikiuotėje. Kai posūkiu lekia vienas iš geltonųjų „Corvette“, o jį išore lenkia „e-tron Quattro“, vokiško automobilio visai nesigirdi. Viską užgožia amerikietiškas bosas.
Jo nesulyginsi nei su kitų automobilių klasėje skleidžiamais garsais. „Aston Martin“ groja savo firminiu baritonu, o „Ferrari“ spiegia kaip Vitas, gerai žinomas Lietuvos publikai iš mito „žmogus tai ar žuvis“.
Prototipų klasėje garsai yra, jei galima taip sakyti, standartiniai. Greitai lekiantis automobilis, daug garso ir tiek. Taip, po dešimties ratų geresnė ausis jau gebėtų atskirti, tarkime „Judd“ ir „Nissan“ pagamintus V8 motorus. Tiesa, ar jau minėjome, kad šiais metais „Nissan“ varo didžiąją dalį visų automobilių Le Mane?
Penktadienis Le Mane yra kiek atsipalaidavęs – komandos ruošiasi, puošiasi. Tvarkaraštyje numatyta „atvirų durų diena“ žiūrovams ir vakarop Le Mano mieste vyksiantis dalyvių paradas. GAZAS.LT jau rezervavosi vietą šiame mieste ir išsivalė fotoaparatų objektyvus.