– „Nemuno žiede“ vyks atvira treniruotė „Autoplius Track Day“, kur kiekvienas norintis galės atvažiuoti nuosavu automobiliu ir išbandyti jėgas lenktynių trasoje. Ar esate dalyvavęs panašiuose renginiuose? Ką galėtumėte pasakyti apie šį renginį?
– Mano nuomone, tai puiki galimybė pasitreniruoti ir daugiau sužinoti apie savo automobilį. Didžiausia ir dažniausia klaida, kurią daro lietuviai – daug lėšų ir laiko investuoja į mašinos tobulinimą, tačiau patys nesupranta automobilio vairavimo pagrindų ir subtilybių. Užtenka pažiūrėti į „Autoplius Fast Lap“. Čia daug „užturbintų bombų“, bet nedaug mokančių jas išminuoti.
Ratų išvirtimas, „caster‘is“, „toe in“, „toe out“, padangų slėgis, stabilizatoriaus kietumas, amortizatorių spyruoklių kietumas – tai esminiai dalykai, kurių veikimą reikia suprasti kiekviename posūkyje ir stabdymo zonose. Kol nesupranti kaip tai veikia, į variklio skyrių ir kėbulo lengvinimą lįsti tikrai anksti.
„Track Day“ yra skirta „susidraugauti“ su savo automobiliu. Gauni trasą, laiko matavimo įrangą, medicininę ir priešgaisrinę priežiūrą, o svarbiausia – gerą atmosferą tarp benzingalvių tokių kaip tu, su kuriais gali keistis informacija, diskutuoti. Win win!
„Track Day“ esu važiavęs ne kartą ir ne tik Lietuvoje. Prieš porą savaičių važiavome Kačerginėje ir reguliavome „Mazda RX8“ pakabą, kuri, kaip paaiškėjo, buvo stipriai per kieta „Nemuno žiedui“.
– Kaip patartumėte pasiruošti tokiame renginyje niekada nelenktyniavusiam vairuotojui?
– Pasiruošimas tokiam renginiui yra juokingai minimalus. Viskas, ko reikia tai šalmas, užkandžiai, vanduo, bakelis benzino, įrankių komplektas, monometras padangų slėgiui matuoti, domkratas ir bent pora litrų alyvos, nes niekada nežinai, kas gali nutikti. „Zateškės“ is a must! Jei nešiojat akinius, patarčiau pasiimti atsarginius.
– Kokie standartiniai automobiliai tinka dalyvavimui tokiuose renginiuose? Kokį automobilį tokiai treniruotei pasirinktumėte sau iš autoplius.lt portalo skelbimų?
– Viskas priklauso nuo piniginės storio ir nuo to, ar automobilis bus naudojamas kiekvieną dieną ar tik „Track Day“ trasoje.
Pradėti mokytis greito važiavimo siūlyčiau priekiu arba keturiais ratais varomu automobiliu – jie atlaidesni klaidoms.
Esu japoniškų automobilių mėgėjas. Man patinka jų pakabų konstrukcijos, išvaizda bei svorio ir galios santykiai. Autoplius.lt portale yra tikrai gerų variantų ir negamintų siauraakių kitataučių. Jei reikėtų rinktis vieną automobilį kasdienai ir „Track Day“ treniruotėms turint standartinį lietuvišką 10 tūkst. litų biudžetą, mano kriterijus atitiktu šie automobiliai:
– Kaip patartumėte paruošti automobilį?
– Tai priklauso nuo to, ar nori žūti ar gyventi. Jei renkatės antrą variantą, automobilis privalo turėti techniškai tvarkingą pakabą ir kuro bei stabdžių sistemas. Patartina lengvai pasiekiamoje vietoje turėti pritvirtintą bent 2 kg miltelinį gesintuvą. Patarčiau susidėti armuotas stabdžių šlangeles ir nepagailėti maždaug 200 Lt geresnėms stabdžių kaladėlėms nors automobilio priekiui. Tada galėsite sukti ratą po rato ir negalvoti apie stabdžių perkaitimą ar dar blogiau – dingimą.
– Kuo ypatinga „Nemuno žiedo“ trasa? Į ką atkreiptumėte neprofesionalių lenktynininkų dėmesį?
– Pirmiausia važiuojant į trasą reikėtų nusiteikti, kad važiuoji mokytis, o ne stebinti greitai pasiektu rezultatu. Kas bando nustebinti publiką – lieka nustebinti automobilio remonto kainomis.
Kačerginės trasa yra pavojinga, tai faktas, tačiau ji kasmet gerėja ir už tai reikėtų padėkoti naujiems šeimininkams. Turiu keletą studentų, kurių per pirmus važiavimus prašau pravažiuoti trasą aukščiausia pavara, bet miesto greičiu ir taip nuskanuoti posūkius, tiesiąsias bei stabdymo zonas.
– Kaip „Track Day“ renginyje patartumėte treniruotis pradedančiam lenktynininkui?
– Ramiai. Jei važiuoji ir jauti adrenaliną, vadinasi važiuoji greičiau, nei sugebi. Jei važiuoji greičiau, nei gali kontroliuoti automobilį, ankščiau ar vėliau gresia nemalonus siurprizas. Tempą reikia didinti palaipsniui, kaip minėjau, kad neperžengtum ribos, iki kurios pats gali valdyti situaciją.
– Kokiems netikėtumams reikėtų pasiruošti?
– Netikėtumas yra mūsų neplanuoto veiksmo atoveiksmis. Kitaip sakant, juos sukuriame mes patys, tai patys turime būti tam pasiruošę.
– Kiek mažiausiai treniruočių reikia pradedantiesiems, kad galėtų sudalyvauti RACE arba TIME ATTACK varžybose?
– Sunku atsakyti į tokį klausimą. Žmonės skirtingai įsisavina žinias ir patirtį. Yra žmonių kurie automobilio nesupras niekada, kaip aš niekada nesuprasiu kulinarijos knygų.
Manau, kad lenktynėse gali dalyvauti tada, kai pradedi važiuoti stabilų ir konkurencingą laiką, kai važiuodamas esi šaltų nervų, neveikiamas adrenalino, užtikrintas ir žinantis savo galimų veiksmų atoveiksmius.
– Kokios yra pagrindinės teisėjų trasoje rodomų vėliavų reikšmės?
– Visame auto-moto sporte vėliavų reikšmės yra vienodos, patvirtintos FIA. Paminėsiu pagrindines: juodai-baltai languota vėliava reiškia varžybų finišą arba treniruotės pabaigą, geltona informuoja apie kliūtį trasoje, todėl pamačius ją reikia sumažinti greitį ir pasiruošti pakeisti važiavimo trajektoriją. Pamatęs juodą vėliavą lenktynininkas turi pasišalinti iš trasos, tą patį turi daryti jei teisėjas iškelią raudoną – tai reiškia, kad lenktynės stabdomos. Geltonai-raudonai dryžuota vėliava įspėja, kad yra pablogėjęs sukibimas su danga (pvz. dėl išsiliejusio tepalo). Šviesiai mėlyna vėliava įspėja kad varžovas jus ruošiasi lenkti, balta – priekyje yra kur kas lėčiau važiuojantis automobilis, žalia – trasa priekyje jau švari.
Jei planuojate lenktyniauti, rekomenduočiau susipažinti su Autoplius Fast Lap taisyklėmis. Čia rasite ir visas vėliavų reikšmes.
– Ką patartumėte turėti su savimi renginyje?
– Svarbiausius dalykus išvardinau interviu pradžioje. Pridurčiau, kad pozityvo gabalėlis kuprinėje dar niekam nemaišė!