Legendinė Pilaitė
Vyresnės kartos automobilių sporto mėgėjai atsimena Vilniuje egzistavusį „Kaukaro žiedą“, dabar virtusį įprasta gatve. Čia dar prieš dešimt metų vykdavo įvairios žiedinės lenktynės: „Promosportas“ čia rengė BMW bei „Škoda“ taurių lenktynes, vyko Lietuvos žiedinių lenktynių čempionatų etapai.
„Kaukaro žiedas“ saugumo atžvilgiu galėtų būti gatvės trasų etalonas – trasa trumpa, neturi ilgų tiesiųjų, o žiūrovams atitverti užtenka „Stop“ juostų. Trasa natūraliai apjuosta pylimais, ant kurių sėdint lenktynes stebėti patogu ir tuo pačiu saugu.
Jeigu prieš dešimtmetį būtų egzistavusios sulankstomos kėdės, žiūrovams kovas „Kaukaro žiede“ stebėti būtų buvę netgi smagiau nei filmą kino teatre – varžybose dalyviai negailėdavo vienas kito automobilių. Artima kova praktiškai kiekviename posūkyje, gausybė incidentų, lūžę buferiai ar rimtesnės avarijos, tačiau jos žiūrovų nepasiekdavo – apie šiame žiede nukentėjusius automobilių sporto gerbėjus žinių nėra.
Algirdo Venskaus nuotr./Slalomas |
Slalomai
Viena populiariausių ir lengviausiai prieinamų automobilių sporto rungčių – slalomas – dažniausiai vyksta mieste esančiose automobilių stovėjimo aikštelėse. Kaip tokioje nedidelėje erdvėje sukontroliuoti žiūrovus, kad jie nepakenktų ne tik savo, bet ir dalyvių saugumui?
Šiuo metu vykstančio „Nissan taurės“ slalomo organizatorius Saulius Vilčinskas teigia, kad ši automobilių sporto šaka iš prigimties yra nepavojinga. Dalyvių greičiai čia specialiai mažinami kūginėmis gairelėmis, kad rezultatą daugiau lemtų vairavimo sugebėjimai, o ne turima technika. Net ir „nepataikęs“ į trasą, dalyvis turi visus šansus sustoti dar prieš atsitrenkdamas į šaligatvio bortelį. Žiūrovai tuo tarpu dažniausiai stovi dar už keliolikos metrų, atitverti „Stop“ juosta. Šansai jiems nukentėti įmanomi nebent tada, jeigu kuriam nors sportininkui dingtų stabdžiai arba gerbėjas staiga užsimanytų paplekšnoti važiuojančiam automobiliui per šoninį stiklą.
Driftas tvoromis neapsiriboja
„Daug sveriantys betoniniai blokai, aukštos tvoros ir apsauga, neleidžianti žiūrovų kur nereikia“, – tokią saugumo drifto renginiuose formulę įvardija šių metų „D1Sport driftingo čempionato“ organizatorius Kastytis Alekna.
Drifto varžybose „Siemens“ arenoje buvo panaudota 90 t betono blokų
Jis teigia gerai suprantantis, kuriose vietose turi stovėti blokai ir koks turi būti jų skaičius. „Pats dalyvaudamas varžybose geriausiai pastebi, kuriose vietose šansų dalyviui išslysti yra daugiausia“, – teigia antrąją vietą pirmame etape užėmęs K.Alekna.
Šoninio slydimo varžybos saugumo įranga iš esmės nesiskiria, nesvarbu, kur vyktų varžybos – ar miesto centre esančioje aikštelėje, ar didžiuliame aerodrome. Visa trasa dažniausiai atitveriama tvora, o pavojingiausiose vietose dalyvius padaryti klaidą gąsdina tonas sveriantys betono gabalai.
Formulė Vilniuje...
Prieš porą metų vilniečius pasiekė įspūdinga žinia – centrinėje miesto gatvėje, Konstitucijos prospekte, važiuos tikras F-1 bolidas. „Red Bull Racing“ formulė, pilotuojama buvusio F-1 lenktynininko Davido Coulthardo, kelis kartus maksimaliu greičiu pralėkė beveik visa šešių eismo juostų pločio gatve.
Po pasirodymo škotas pripažino, kad negalėjo lėkti visu tempu. Tam trukdė ne gatvė, o oras – kaip tyčia tą dieną pylė kaip iš kibiro. Dėl oro sąlygų buvo atšauktas ir planuotas formulės ir „Porsche Carrera GT“ dragas.
Tą pačią dieną Konstitucijos prospekte parodomuosius važiavimus darė ir keturi drifto automobiliai bei ralio maratonams ruoštas „Oscar 03 (T1)“ – vietos gatvėje netrūko niekam. Nors, neslėpė drifteriai bei „Oscar“ vairavęs Benediktas Vanagas, „trasos“ plotį jie mielai padvigubintų.
„Scanpix“ nuotr./F-1 lenktynės |
...ir pasaulyje
Dar praėjusio dešimtmečio pradžioje buvo žinomos vos vienas miestas, kuriame vyko F-1 lenktynės – legendinis Monte Karlas. Nugalėti šio miesto gatvėse įrengtoje trasoje siekia kiekvienas vairuotojas – tai be abejonės prestižiškiausia lenktyniauti pritaikyta gatvių trasa visame pasaulyje.
Šiandien F-1 miesto trasų teritorija išsiplėtė – nuo viena nuobodžiausių trasų visame lenktynių kalendoriuje vadinamos Valensijos Ispanijoje iki pirmųjų tamsiu paros metu vykusių F-1 lenktynių Singapūre.
F-1 ne veltui vadinama pasaulio automobilių sporto karaliene. Čia net ir miesto trasos paruošiamos taip, kad žiūrovui nukentėti šansų yra nepalyginamai mažiau nei mūsų „Nemuno žiede“ ar „braliukų“ Bikerniekuose.
Fotografija
Yra dar viena žmonių automobilių sporto renginiuose „rūšis“ – tie, kurie yra tarp trasos ir žiūrovų. Fotografai ir operatoriai – jų darbas daugeliui atrodo ne tiek įdomus, kiek pavojingas. Tačiau taip tik atrodo, teigia įvairiausius renginius pro objektyvą stebintis Andrius Laucius.
„Patyrę fotografai nujaučia sportininko veiksmus po sekundės ir tiksliau nei dauguma žiūrovų gali prognozuoti, kur nuslys automobilis po penkių dešimtųjų sekundės dalių“, – teigia jis.
Kuo išskirtinės trasos, kurių konfigūracija išdėstyta kasdien naudojamais keliais? Jose nėra saugos zonų, o fotografams ir operatoriams privalomas didesnis atidumas nei lenktynėms pritaikytoje trasoje. Lenktynininko padaryta net nedidelė klaida tokioje trasoje gali baigtis sudaužytu automobiliu.