Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Lietuviškas Dakaras „Perimetras“ švęs jubiliejų: dalyviai aplink Lietuvą važiuos 10-ą kartą

2011-ais metais bekelės varžybų organizatoriai Gediminas Grigaitis ir Audrius Sutkus nutarė į lenktynių kalendorių įrašyti ką nors naujo. Suorganizuoti kokias nors unikalias ralio reido tipo bekelės lenktynes. Rezultatas – šiemet liepos 30 – rugpjūčio 1-ą dienomis vyks jau dešimtosios „Perimetras“ lenktynės Lietuvos Respublikos pasieniu, entuziastų vadinamos lietuviškuoju Dakaru, rašoma pranešime.
„4X4 Perimetras“ istorijos akimirka
„4X4 Perimetras“ istorijos akimirka / Organizatorių nuotr.

Mažojo Dakaro idėja gimė pirtyje

„Perimetras“ – unikalus renginys ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje. Jame dalyviai visureigiais per 60 valandų turi apvažiuoti visą Lietuvą pasienio ruožu bekele. Apie 2 000 km besidriekianti trasa, išskirstyta į 6 etapus, reikalauja ne tik gero automobilio paruošimo, bet ir ekipažo atidumo bei ištvermės.

Laiko automobilio remontui numatyta nedaug, apie miegą ir poilsį taip pat galima galvoti tik po finišo, tad sudėtingumu šios mažos šalies teritorijoje išraitytos maratoninės lenktynės nedaug nusileidžia Dakaro raliui.

„Tuo metu jau populiarėjo Dakaro ralis. Ir lietuviai ten buvo nebe tik epizodiniai dalyviai, kolektyvas pradėjo lenktyniauti. Aš pats susirgau Dakaru. Jame lenktyniavo „Nissan“ komanda, tuo metu turėjau „Navara“ ir sirgau už tą komandą. Norėjau kažką panašaus padaryti Lietuvoje.

Supratau, kad mes neturim tokios gamtos ir tokių plotų kaip Afrikoje ar Pietų Amerikoje, tad reikėjo varžybas suspausti į trumpą laiką, kad būtų sudėtinga. Idėją važiuoti aplink Lietuvą pasiskolinau iš motociklininkų“, – pirmuosius lenktynių užsimezgimo požymius prisiminė organizatorius G.Grigaitis.

Idėja surengti tokio formato varžybas G.Grigaičiui ir A.Sutkui išsivystė pirtyje. Kaisdami bekelės entuziastai sugalvojo apvažiuoti Lietuvą. Pakalbino potencialius rėmėjus. Vien tik beprotiškomis idėjomis patikėjo „Ginalas“, „Certex“, Druskininkų meras. Tuo metu į šalį indų gamintojo „Tata“ automobilius importavusi įmonė davė vyrams pikapą ir šie susikrovę palapines bei degalų kanistrus iškeliavo 10-ies dienų nuotykiui aplink pasienį trasų dėlioti.

Nuotykiai su pasieniečiais

Kolektyvas indišku pikapu iš pradžių važiavo motociklininkų trasa. Tačiau ji toli gražu ne visada tinka automobiliams. Kai kur būna per siaura, tai netelpa, teko ieškoti apylankų, klaidžioti, netgi sieną kirsti.

„Motociklinėmis trasomis ne visur pravažiuoji. Tenka ieškoti apylankų. Važiuoji, kelias siaurėja, perlipi kažkokį lieptelį, žiūri, kad kažkaip jau į Baltarusiją pravažiavau. Atbuliniu išsistumi, išlenda iš krūmų pasieniečiai, sustabdo. O pas mus krovinių skyriuje 200 dyzelio bačkos. Pasieniečiai kraipo galvas: „Jūs ką, iš Lietuvos dyzelį į Baltarusiją gabenat?“. Jie tokių nebuvo matę, mes buvom jiems įdomūs“, – istorijas iš pirmosios kelionės mena A.Sutkus.

Pirmosios kelionės metu organizatoriai su pasieniečiais susitikdavo po kelis kartus per dieną. Tačiau jie turėjo užnugarį. Beprotiška idėja surengti analogų neturinčias lenktynes patikėjo tuometinis pasienio vadas Vainius Butinas, taip pat ir policijos komisaras Renatas Požėla. Gediminas sako, kad jei ne šie žmonės ir jų palaikymas, tikriausiai „Perimetras“ nebūtų ir gimęs.

„Aplink Lietuvą mes ne „iš lempos“ važiavome. Susiderinome kelionę su pasienio užkardos tarnyba, turėjome leidimą važiuoti per visą pasienį perimetru. Įprastai yra suteikiamas leidimas važiuoti tam tikrą dieną į tam tikrą teritoriją, o mes turėjome generalinį raštą iš departamento su vado parašu. Tai kai sustabdydavo jaunieji pasienio patruliai norėdami pasidomėti kas vyksta, ištraukus tokį raštą jiems kojos nutirpdavo“, – juokėsi pirmąjį trasų sudarymą prisimindamas A.Sutkus.

Vyrai aplink Lietuvą keliavo, „grybavo“, klimpo, ieškojo traktorių „Tatai“ ištraukti 10 dienų. Ir nepasigailėjo.

„Tik vienu įkvėpimu apvažiuodamas visą mūsų kraštą pastebi tikrąjį jo grožį, koks iš tiesų jis yra skirtingas, kaip keičiasi kraštovaizdis, keičiasi ir kalba. Iš tiesų graži ta Lietuva“, – sakė G.Grigaitis.

Perimetras ugdo Dakaro karius

Ir 2011-ųjų vidurvasarį įvyko pirmasis „Perimetras“, į kurį susirinko keliolika entuziastų komandų. Vieniems pasirodė per sunku, kiti susirgo šių lenktynių liga. Bėgant metams keitėsi trasos, starto vietos, pusės į kurias važiuoja dalyviai, atsirado naujų klasių sportininkams, specialiųjų greičio ruožų, prisijungė motociklininkai ir „Side by Side“ techniką vairuojantys ekipažai. Liko tik vienas lenktynių tėvas – Gediminas Grigaitis. Nepasikeitė tik šių lenktynių tikslas: išugdyti lietuvių sportininkus Dakarui.

„Aš visada norėjau, kad šiose lenktynėse išaugtų Dakaro kariai. Ir dabar galiu džiaugtis, kad pernai tai pagaliau kaip ir pavyko. „Perimetre“ važiavo Edvinas Juškauskas su „Toyota Hilux“, kuris šių metų pradžioje išlėkė ir į Dakarą. Dabar nemažai dalyvių yra prisipirkę senesnės „Dakaro“ technikos, tad lenktynės darosi profesionalesnės, auga, džiugu tai matyti“, – komentavo G.Grigaitis.

„Perimetre“ yra dalyvavęs ir Antanas Juknevičius. Šiemet motociklu į trasą išvažiuos ir Arūnas Gelažnikas. Prie starto linijos stos kone pusšimtis įvairių bekelei pritaikytų transporto priemonių.

Visureigių entuziastai ir sportininkai jau 10-ąjį kartą važiuos aplink Lietuvą perimetru. Pirmą kartą jie startuos Tauragėje, iš šio miesto liepos 30-tą dieną nuo Rambyno kalno pajudės į beveik 2 000 km ilgio trasą palei laikrodžio rodyklę. Finišuos ten pat rugpjūčio pirmąją.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?