Produkcija visame pasaulyje
„Racetech“ komandos vadovas Tadas Ivanauskas mane pataiso: komanda šiuo metu yra dar tik fabrikėlio, o ne viso fabriko, stadijoje. Ilgainiui išsikalbame, kad tikras lenktynių fabrikas, konstruojantis greičiausius lenktyninius automobilius ir jų detales, yra lietuvių inžinierių kolektyvo tikslas, kurio link jie sparčiai eina.
Tai įrodo jau atlikti darbai – paruošti automobiliai Lietuvos ralio čempionams Dominykui Butvilui ir Vytautui Švedui, daugkartiniam „Autoplius Fast Lap“ čempionui Jonui Poškui, sugalvotas, sukonstruotas ir surinktas motociklas pasaulinei motoakrobatikos žvaigždei Arūnui Gibiežai, taip pat gaminiai, kuriuos naudoja Latvijos čempionas Janis Vorobjovas, „TommiMakinen Racing“, „Printsport“ komandos iš Suomijos, „JR Motorsport“ iš Olandijos, „Gassner Rallisports“ iš Vokietijos ir daugelis kitų.
15 žmonių komanda kasdien dirba su tokia technika, kurią galima rasti tik didžiųjų pasaulio gamintojų ar „Formulės-1“ komandų būstinėse. Kompozitų autoklave, krosnyje, kuri įkaista iki 180 laipsnių, o viduje yra 7 barų slėgis, gaminami aukštos kokybės, sudėtingos konstrukcijos anglies pluošto ir kompozitinių medžiagų gaminiai. Frezavimo ir tekinimo staklėmis iš įvairių metalų ir aliuminio lydinių gaminamos detalės lenktyniniams automobiliams.
„Racetech“ produkcija nuo pat projekto idėjos dažniausiai čia yra autorinė. Kompanija kaip reta kita turi tiek gabių žmogiškųjų išteklių, tiek įrangą, leidžiančią patiems pasigaminti beveik viską.
Pavyzdžiui, viena belgų kompanija, gaminanti degalų bakus sportiniams automobiliams, gamina juos pagal lietuvių brėžinius ir technines sąlygas. Jeigu norėsite „Custom Cage“ firmos saugos lankų „Toyota Land Cruiser“ automobiliui – užsisakyti juos reikės Lietuvoje, mat čia jie buvo sukurti.
Šiemet Dakaro ralio maratone Antano Juknevičiaus bolido technine būkle rūpinosi du „Racetech“ komandos nariai – Marijus Bernotas ir Valdas Sinkevičius, o ir pats automobilis prieš maratoną buvo ruoštas „Racetech“ dirbtuvėse. Dar daugiau – naujausio modelio gamykliniai „Toyota Hilux Overdrive“ automobiliai naudojo „Racetech“ pagamintas kėbulo ir kitas detales. Ką konkrečiai, Tadas neišduoda, nes tai – konfidenciali informacija, tačiau patvirtina, kad bendradarbiavimas tęsiasi.
Bolidas – galimybių testas
Vos ketverius metus dirbanti kompanija šauniai prasisuko. Vis tik komanda leidžia suprasti, kad jie dar tik pradeda dirbti. Iki tol daugiausiai buvo eksperimentuojama, milžiniškos investicijos buvo skiriamos žinioms ir patirčiai.
Viso to pavyzdys – praėjusių metų 1 000 km lenktynėse dalyvavęs BMW E92 automobilis, pavadintas „Big Daddy“ (liet. didysis tėtušis). Tikrai didelis galiūnas – ilgas, platus, įspūdingą aerodinaminį anglies pluošto paketą turintis lenktyninis automobilis. „Racetech“ vyrai neslepia, kad šio automobilio tikslas buvo parodyti, ką jie sugeba.
„Standartinių detalių ten nėra. Pakaba mūsų ir kurta, ir braižyta, ir konstruota, ir gaminta. Viskas padaryta komandos narių rankomis ir šiose dirbtuvėse. Kaip ir kėbulo detalės iš anglies pluošto. Modeliavimas, formos, gamyba, viskas padaryta mūsų rankomis. Automobilis sukonstruotas nepažeidžiant pagrindinės kėbulo konstrukcijos, pakabos tvirtinimo taškai išlikę standartinėse vietose, svirčių skaičius – toks pats.
Standartinių detalių ten nėra. Pakaba mūsų ir kurta, ir braižyta, ir konstruota, ir gaminta. Viskas padaryta komandos narių rankomis ir šiose dirbtuvėse
Prancūzų „Sodemo Moteurs“ kompanijoje tobulintas 4 litrų V8 BMW M3 variklis atgal pastumtas 8 cm, 10 cm nuleistas žemyn. Pavarų dėžę, kad tilptų, sumontavome viršumi žemyn“, – pasakojo vyriausiasis komandos inžinierius Marijus Bernotas.
Pirkti tik pagrindiniai „Big Daddy“ komponentai: minėtas variklis, pavarų dėžė, stabdžiai, amortizatoriai ir „Cosworth“ elektronika, kurią, kaip lietuviams teigė kitų lenktynių komandų atstovai, turės prižiūrėti bent keli profesionalūs lenktynių inžinieriai. „Racetech“ nariai juokiasi, kad tik pirmųjų testų metu teko konsultuotis ir prašyti „Cosworth“, „Megaline“ ir „Sodemo“ inžinierių pagalbos, o dabar pakanka vieno lietuviško talento – Andriaus Kontrimo iš „Xtra Motorsport“.
Pašnekovas sako, kad yra patenkintas sukurtu rezultatu, bet priduria, kad apčiuopiamo rezultato pasiekti dar nepavyko: pirmųjų 1 000 km lenktynių jie nebaigė dėl patirtos avarijos, o šiemet finišą pasiekti sutrukdė techninis gedimas. Iki tol buvo ir smulkių techninių gedimų, didysis tėtušis buvo užsiliepsnojęs, o lenktynes baigė dalimis išsibarstęs trasoje, joms nė neįpusėjus. Vis tik faktas, kad jų idealiai lygiai trasai su greitais posūkiais, kur veiktų aerodinamika, sukonstruotas automobilis Palangos kelyje važiavo greičiausiųjų trejetuke, kūrėjus džiugina.
„Pavyzdžiui, gamyklinė BMW komanda, prieš naują GT3 klasės automobilį paleisdama į lenktynes, jį kuria pora metų, dar visus metus testuoja. Mes savąjį kūrėme ne ką trumpiau, bet prieš išvažiuojant į varžybas buvo tik pora trumpų testų“, – progresą lygino Tadas, šiemet planuojantis rimtai išmankštinti automobilį bent keliuose testuose ir dalyvauti ne vienose lenktynėse. Greičiausiai tai bus tarptautinės ilgų nuotolių varžybos Europoje, geroje trasoje, kur galės atsiskleisti jų automobilio galimybės.
„1 000 km lenktynės – puikus renginys, bet varžytis jose su greita technika yra sunku ir rizikinga. Dariaus Jonušio pastangomis šios varžybos jau senokai yra geresnės nei trasa, kurioje jos vyksta, ir tai ne organizatoriaus, o visos šalies bėda, nes tokioms varžyboms ir žiūrovų srautams nėra tinkamos infrastruktūros. Palangoje nėra trasos, ten yra kelias, kurį dalyvaujantys galingiausi automobiliai ir renginio organizatorius pranoksta visa galva“, – svarstė T.Ivanauskas.
BMW „Big Daddy“
- Automobilio bazė – BMW E92
- Variklis – 4,0 l V8 patobulintas „Sodemo Moteurs“
- Galia – 512 AG, 499 Nm
- Pavarų dėžė – Tractive sekvencinė, jungiama „Megaline“ sistemos (svirtelėmis ant vairo)
- Amortizatoriai – „Nitron R3“
Dėmesys smulkmenoms
Toks ilgus metus trukęs eksperimentas leido pamatyti „Racetech“ kolektyvo gebėjimus ir stipriąsias puses – komandinį savitarpio supratimą, dėmesį detalėms ir smulkmenoms. Tą patį apie dėmesį detalėms gali pasakyti bet kuri kita lenktyninius automobilius gaminanti kompanija.
Vis tik „Racetech“ pateikia pavyzdį – Kazachstano automobilių sporto federacijos prezidentui gamintą ralio reido varžybų T2 klasės „Toyota Land Cruiser V8“, rodantį, kad dėl rezultato jie nemėgsta skaičiuoti nei laiko, nei lėšų.
„Daugelyje ralio reido automobilių montuojami du amortizatoriai kiekvienam ratui. Dauguma įsitikinę, kad taip ir turi būti. Tai senstelėjęs įsitikinimas. Buvo laikai, kai tiesiog nebuvo įmanoma pagaminti amortizatorių, atlaikančių apkrovas, tenkančias šiems automobiliams, todėl ir buvo montuojami du amortizatoriai. Laikai pasikeitė, atsivėrė naujos galimybės. Jei montuodami du amortizatorius pačioje pakaboje nieko keisti negalite, tai montuodami vieną, pagal klasės techninius reikalavimus, turite daug laisvės, kuri leidžia ne tik pakeisti amortizatorių, bet ir jo tvirtinimo taškus, aukščius, sutaupyti svorio. O tai ir yra daugelio standartinių automobilių bėda, dėl kurios jie negali išnaudoti savo galios, greičio potencialo.
Daugelyje ralio reido automobilių montuojami du amortizatoriai kiekvienam ratui. Dauguma įsitikinę, kad taip ir turi būti. Tai senstelėjęs įsitikinimas
Standartiniai amortizatoriai neskirti šokinėti, standartinių automobilių pakaba konstruojama komfortui. Trumpai kalbant, sumontuoti du yra daug paprasčiau, bet montuodami vieną turite galimybę pakabą perdaryti taip, kad ji tiktų ne tik riedėti, bet ir lenktyniauti, ką ir padarėme „Toyotai“. Tiesa, vien pakabos perdarymo darbai nuo idėjų, kurias generavome kartu su „Donerre“ amortizatorių gamintoju, iki rezultato truko keturis mėnesius“, – aiškino T.Ivanauskas. Pakabos perdarymo ir kitų gaminių, skirtų būtent šiam automobiliui, darbo rezultatas – lengviausia tokio tipo „Toyota“, sverianti 2 635 kg.
Tikslas – tapti gamintoju
Visi iki šiol „Racetech“ atlikti darbai daugiau buvo skirti tobulinti savo gamybos technologijas ir komandos narių įgūdžius ar kurti naujus, unikalius ir naudingus gaminius, kuriuos norėtų pirkti kitos lenktynių komandos. Dėl to lietuviai nėra tik užsakymų vykdytojai, o dirba su tais klientais, kurie leidžia „Racetech“ inžinieriams patiems mąstyti, kaip ir ką daryti, kokie sprendimai yra geriausi. Taigi šios kompanijos automobiliai dažniausiai yra brangesni, bet lengvesni, labiau išbaigti, galbūt įdomesni. Lietuviai sako niekada nesistengiantys kuo greičiau pagaminti lenktyninį automobilį.
„RaceTech“ prototipus ir vienetinius gaminius po truputį keičia produktai, gaminami serijomis. „Jau dabar Suomijoje, Latvijoje, Estijoje, Vokietijoje, Olandijoje, Jungtinėje Karalystėje ir kitose šalyse, ne tik Europos, yra komandų arba įmonių, kurios atstovauja mūsų interesams,“ – sako T.Ivanauskas.
Į klausimą, kokia ateities vizija, vadovas atsako užuomina: WRC ir R5 klasės „Ford Fiesta“ automobilius gaminančios „M-Sport“ komandos, „Prodrive“ ir dauguma kitų žymių lenktyninių automobilių gamintojų kažkada pradėjo nuo mažo garažo.
Kol kas „Racetech“ krypsta ilgų nuotolių žiedinių lenktynių autosporto atšakos link, nes čia tarptautinėse klasėse yra bene mažiausiai apribojimų technikai. Vadinasi, daugiau galimybių kažką sugalvoti ir sukurti patiems.