Plačiau apie viso savaitgalio įvykius Italijoje papasakojo šturmanas Mindaugas Varža, kuris skaitė kelio knygą Egidijui Valeišai. Beje, šiose varžybose startavo ir daugiau lietuvių – Benediktas Vanagas su naujuoju šturmanu Kuldar Sikk bei Edvino Juškausko ir Arūno Gelažninko tandemas.
Kaip pasakojo Mindaugas Varža, viskas prasidėjo nuo to, kad jo ir piloto Egidijaus Valeišos ekipažas apsisprendė nestartuoti testiniame greičio ruože. Jie nutarė, kad savo lenktynes pradės nuo prologo greičio ruožo. Šįkart prologas nebuvo pats trumpiausias – laukė 18 km distancija.
Ankstesnėse Europos „Baja“ čempionato varžybose Graikijoje duetas nusprendė tiesiog važiuojant dviračiu užsirašyti stenogramą. Analogišką planą jie turėjo ir dabar, tačiau šįkart pritrūko dviračių. Jų buvo tik šeši, tad dviračius teko dalintis su kitais, tos pačios komandos, kuri aptarnauja lietuvių dueto bagį, ekipažais. Supratę, kad valandos bėga, o dviračio gali ir nebesulaukti, lietuviai nusprendė kreiptis pagalbos į tautiečius, kurie jau buvo susidarę prologo stenogramas.
Kitaip tariant – Mindaugas Varža sumanė stenogramą tiesiog nusirašyti. Tačiau kaip tvirtina šturmanas, išvažiavus į trasą jau pirmuose posūkiuose tapo aišku, kad automobiliais lenktyniaujantys kolegos lietuviai naudojasi kiek kitokia stenograma ir judviejų duetui su bagiu pastaroji ne itin tinka. Taigi Egidijus Valeiša ir Mindaugas Varža nusprendė važiuoti be stenogramos ir vadovautis tik organizatorių pateikta kelio knyga.
„Negavę dviračių ir neužsirašę stenogramos su Egidijumi svarstėme, kad tikrai pranašumą turės tie, kurie tas stenogramas pasidarė. Galvojome, kaip čia suktis iš padėties. Nuėjome pas Benediktą bei Edviną ir nuo jų ekipažų nusirašėme kažkokius stenogramos niuansus, adaptuodami juos mūsų naudojamam formatui. Tačiau vėliau paaiškėjo, kad tas nepadėjo. Jau pačioje pradžioje pračiuožėme pirmą posūkį ir supratome, kad geriau visai nesivadovauti mūsų nusikopijuotais kolegų užrašais, o važiuoti, kaip tiesiog matome kelią patys, pagal kelio knygą“, – pasakojo Mindaugas Varža.
Prologe Egidijui Valeišai ir Mindaugui Varžai sužibėti nepavyko. Jie užfiksavo poziciją antrojo dešimtuko pabaigoje. Kitą dieną ekipažas pradėjo antrąjį greičio ruožą ir čia viskas klojosi nepalyginamai geriau. Mindaugas Varža tvirtina, kad šiemet būdamas šturmano vietoje dar nė viename etape nesijautė taip gerai ir užtikrintai. Kelio knygoje buvo daug informacijos apie posūkius, kupina įvairių žymėjimų, tačiau šturmanas su šia užduotimi susitvarkė puikiai.
„Jeigu matėte Benedikto Vanago įrašą su tuo įkritimu į griovį, tai atkreipkite dėmesį, kad iki to įvykio jo šturmanas praktiškai nesustodamas skaito kelio knygą, tarsi klasikinio ralio stenogramą, nors čia jau visi važiuoja be jokių stenogramų. Taigi, darbo buvo daug, bet jaučiausi tikrai gerai“, – kalbėjo Mindaugas Varža.
Tačiau likus dešimt kilometrų iki antrojo greičio ruožo finišo priekyje lietuviai sutiko apsivertusius varžovus, kurie buvo užtvėrę visą kelią. Neliko kito varianto, kaip tik spausti konsolėje esantį mygtuką „Road blocked“ ir padėti atversti oponentų techniką.
Ant ratų pastatyti varžovus ir grįžti į lenktynių fazę, anot Mindaugo Varžos, prireikė penkių, šešių minučių. Kadangi varžovai po atvertimo pajudėjo pirmieji, o priekyje laukusi atkarpa buvo labai siaura, lietuviams teko gerą puskilometrį sekti iš paskos jų. Vėliau oponentai pasitraukė į šoną ir greičiau važiavusius lietuvius praleido. Finišavę lietuviai sužinojo, kad jų laikas čia – aštuntas, o jei nebūtų sugaištos brangios minutės prie apvirtusio varžovo, šiame greičio ruože buvo galima tikėtis vietos absoliučios įskaitos trejetuke bei antros pozicijos klasėje.
Po greičio ruožo Egidijus Valeiša ir Mindaugas Varža kreipėsi į teisėjus, kad šie kompensuotų jų sugaištą laiką atverčiant kelią užtvėrusį varžovą. Tačiau teisėjai jokio aiškaus raštiško atsakymo nepateikė ir tiesiog žodžiu patvirtino, kad į tai turbūt atsižvelgs. Tačiau ar tikrai laikas bus kompensuotas taip ir liko neaišku iki pat varžybų pabaigos.
Susitaikę su tuo, kad trasoje padedant varžovams prarastas laikas yra pačių lietuvių galvos skausmas, Egidijus Valeiša ir Mindaugas Varža kitą dieną nusprendė atakuoti dar smarkiau, kad nors šiek tiek pagerintų savo situaciją. Pagal tuometinius skaičiavimus, jiems iki trečios vietos trūko vos vienos minutės. Tačiau sprendimas eiti „Va bank“ nepasiteisino.
„Davėme gazo ir tos emocijos pakišo koją. Važiuodami upės vagoje smarkiai apgadinome galinę pakabą, lūžo galinė traukė, užstrigo varžtas, atsirėmė į galinę granatą. Teko stoti tvarkytis. Kol dviese su Egidijumi susitvarkėme, praleidome ten gal 40 minučių.
Galima sakyti, kad ir pats gavau didelę pamoką ir tikrai žiemą važiuosiu į garažą treniruotis atlikti tokius remontus, kokie dažniausiai pasitaiko trasoje. Pats turiu autoservisą, bet čia užtrukome dvigubai daugiau nei tas darbas šiaip trunka. Tikrai galima susisukti greičiau, bet reikia praktikos ir tai yra dar vienas dalykas, kurį išmokome ir kuriuo įsitikinome patys. Atrodo, kad nesu susipykęs su technika, bet čia sau turiu daug savikritikos. Taigi, sugaišome ten marias laiko, galiausiai netilpome į laiko normą ir dar už tai gavome valandą baudos. Tuo ir pasibaigė mūsų kova dėl rezultato“, – sakė Mindaugas Varža.
Galiausiai tik po varžybų, jau keliaujant namo paaiškėjo, kad teisėjai priėmė sprendimą kompensuoti antrame greičio ruože prarastą laiką. Kaip sako Mindaugas Varža, toks sprendimas po finišo situacijos iš esmės jau nebepakeitė, tačiau jei jis būtų savalaikis ir priimtas tą pačią dieną nedelsiant, lietuviai likusioje varžybų dalyje tikrai nebūtų taip rizikavę bei bandę „atlošti“ vieną minutę prieš priekyje jų, trečioje vietoje esantį oponentą. Jei korekcija būtų atlikta laiku, lietuviai būtų buvę klasifikuojami antroje vietoje ir būtų turėję saugų pranašumą prieš artimiausią varžovą. Tuomet jų važiavimas paskutinę varžybų dieną jau nebūtų buvęs toks avantiūristiškas.
„Jeigu būtume turėję tą oficialų dokumentą po antros dienos, kad mums tą prarastą laiką atstato, mes trečią dieną jau būtume tikrai važiavę atsargiau, nes už mūsų varžovas buvo už trijų minučių. O dabar be laiko kompensacijos mes buvome atsidūrę besivejančių vaidmenyje ir rizikuodami apdaužėm bagį.
Dabar galima tik pasiguosti, kad ne viskas susiklostė taip, kaip galėjo, bet čia sportas ir kas būtų, jeigu būtų, neverta per daug strateguoti. Iš vienos pusės viskas yra gerai, nes yra greitis, bet iš kitos pusės dar turime prisijaukinti ir sėkmę. Bet kaip sakoma, sėkmė irgi lydi stipriausius. O šiaip tai šiemet žiūrime, mokomės, aistra ir noras nepraėjo. Jei nesustosime dirbti, anksčiau ar vėliau turi pasisekti“, – mintimis dalijosi šturmanas.
Tačiau Mindaugas Varža nepraranda humoro jausmo ir juokauja, kad dabar bent jau galima pasigirti tuo, kad jie geriausiai pasirodė lietuvių gretose.
„Visgi kaip paguodos prizas, kaip aš juokiuosi ir kaip pas mus priimta akcentuoti, tai esame pirmi tarp lietuvių. Aišku, aš čia juokauju ir mano humorą, manau, tiek kolegos, tiek skaitytojai supras“, – su humoro gaidele pokalbį baigė Mindaugas Varža.
Šiais metais Pasaulio „Baja“ taurėje lenktyniaujantis ir patirtį Dakaro raliui kaupiantis Egidijaus Valeišos ir Mindaugo Varžos ekipažas jau įveikė tris etapus. Jie startavo Rusijoje, Jordanijoje bei Italijoje. Taip pat duetas lenktyniavo ir Europos „Baja“ čempionato etape Graikijoje. Artimiausias etapas numatytas jau liepos 21-22 dienomis. Varžybos įvyks Ispanijoje.