LTSA, Valstybinės darbo inspekcijos (VDI) ir policijos pareigūnai dalyvavo jungtinėje patikroje, kuri yra Europos kelių policijos tinklo (RoadPol) ir Europos darbo institucijos (ELA) organizuojamos tarptautinės akcijos dalis.
„Visos su transporto sektoriumi dirbančios priežiūros institucijos siekia vieno tikslo – kad transporto verslas veiktų sąžiningai, o vairuotojai elgtųsi sąmoningai ir atsakingai. Kiekvienas vairuotojo ar įmonės susidūrimas su pareigūnu visada yra pirmiausia prevencinis. Patikras drauge su kitomis institucijomis, policija, muitine, aplinkos apsaugos tarnybomis inicijuojame dažnai. Tačiau ši jungtinė akcija – išskirtinė. Be to, kad tai tarptautinės akcijos dalis, joje pirmą kartą dirbome su Valstybinės darbo inspekcijos pareigūnais.
Krovininių transporto priemonių patikrinimo procesą stebėjo kolegos iš Ispanijos, Slovakijos bei Lenkijos“, – sako LTSA direktoriaus pavaduotojas Tomas Kolendo.
Analogiški patikrinimai dalyvaujant kitų valstybių atstovams šią savaitę taip pat vykdomi Nyderlanduose, Kroatijoje, Ispanijoje, Bulgarijoje, Italijoje, Prancūzijoje. Kai kurios valstybės vykdo vidines patikras be stebėtojų.
Dažniausi pažeidimai nesikeičia
Jungtinės patikros, kuri vyko visą trečiadienį, metu LTSA sustabdė ir kartu su VDI bei policija patikrino 28 krovininių transporto priemones. Buvo tikrinami vairuotojų, transporto priemonių bei krovinio dokumentai, transporto priemonių techninė būklė, kaip pritvirtintas gabenamas krovinys, kaip transporto priemonės vairuotojas laikosi vairavimo (darbo) ir poilsio režimo.
Iš 28 patikrintų transporto priemonių trijose buvo nustatyta tvirtinimo pažeidimų, viena transporto priemonė važiavo be galiojančios techninės apžiūros, vienas vairuotojas neturėjo vairuotojo pažymėjimo, du protokolai buvo surašyti dėl vairavimo (darbo) ir poilsio režimo taisyklių nesilaikymo. Daugiausia nustatyta transporto techninės būklės pažeidimų: 6 nedideli, už kuriuos vairuotojai gavo įspėjimus, bei 4 – dideli, už kuriuos vairuotojai siunčiami detalesnės techninės būklės apžiūros į techninės apžiūros stotį. Džiugu, kad dvylikoje transporto priemonių pažeidimų nerasta.
„Pirmiausia norisi pagirti vairuotojus, kurie krovinius vežė saugiai ir laikydamiesi visų reikalavimų. Tačiau pažeidimų, deja, neišvengta. Lietuvoje tarp dažniausių kasdienių patikrinimų pažeidimų, o tai pamatėme ir akcijos metu, – vairuotojų vairavimo ir poilsio režimo pažeidimai, vairavimo ir poilsio režimo duomenų nepateikimas / nuslėpimas, transporto priemonių eksploatavimas be galiojančios techninės apžiūros. Nerimą kelia tai, kad vairuotojams vis dar trūksta atsakomybės tvirtinant krovinį“, – teigia T. Kolendo.
Keliu pro Klaipėdos stacionarųjį kontrolės postą per parą pravažiuoja beveik 1200 transporto priemonių. Į patikrą kasdien nukreipiama nuo 10 iki 15 transporto priemonių. Iš jų vienai ar dviem transporto priemonėms nustatoma tokių pažeidimų, kad kelionės tęsti nebegalima.
2021 m. Klaipėdos stacionariajame kontrolės poste buvo patikrintos 1645 krovininio transporto priemonės, iš kurių net 1317 transporto priemonių buvo nustatyta vienokių ar kitokių pažeidimų. Taip pat patikrintos 26 keleivinės transporto priemonės, iš kurių 9-ioms nustatyta pažeidimų.
Užsienio pareigūnams įdomi LTSA patirtis
Europos kelių policijos tinklo ir Europos darbo institucijos iniciatyva organizuojamose saugumo savaitėse stebėtojų teisėmis dalyvauja skirtingų valstybių priežiūros institucijų nariai. Lietuvą šios jungtinės patikros metu aplankė Ispanijos, Slovakijos ir Lenkijos pareigūnai, kurie stebėjo transporto priemonių patikros procesus ir Klaipėdos stacionariojo kontrolės posto darbą.
„Patikras LTSA pareigūnai vykdo dviem būdais: mobiliaisiais automobiliais patruliuodami šalies keliuose ir stacionariajame kontrolės poste. Jame patikros detalesnės. Pavyzdžiui, magistralinio kelio dangoje esančioms svarstyklėms užfiksavus didesnį nei leidžiamas transporto priemonės svorį, transporto priemonė iškart išmaniąja sistema nukreipiama į postą, kur bus sveriama pakartotinai ir tiksliau“, – pasakoja T. Kolendo.
Jis taip pat išskiria kitus stacionariojo posto privalumus. Čia įrengta patalpa, kurioje patikrinama transporto priemonės techninė būklė, o naudojant stabdžių tikrinimo stendą – ar tinkamai veikia stabdžių sistema. Visa tai atliekama kaip įprastame techninės apžiūros centre.
„Ypač įdomu pamatyti, kaip šalies viduje veikia transporto sistema, todėl dalijimasis gerąja patirtimi, žiniomis, praktiniais patarimais bei naujovėmis – aktualu kiekvienai šaliai. Kaip organizuojamas darbas, kaip institucijos pasidalija pareigomis, su kokiomis problemomis susiduriama. Tik susipažinę su vieni kitų veiklomis galėsime susitelkti ir rasti bendrų sprendimų užtikrinant saugų eismą ir sąžiningą transporto sistemą visuose Europos keliuose“, – teigia LTSA direktoriaus pavaduotojas.
LTSA pareigūnai kartu su Rumunijos pareigūnais šios saugumo savaitės metu stebėjo patikras Nyderlanduose: kaip šioje šalyje važiuojančių sunkiasvorių transporto priemonių vairuotojai laikosi vairavimo (darbo) ir poilsio režimo, komandiravimo taisyklių, kaip tikrinami tachografai ir tai, ar vairuotojai dirba legaliai.