– Mindaugai, kiek automobilių šiemet vyksta į „Eneos 1006 km“ iš jūsų garažo?
– Labai gaila, bet tiktai du. Norėjome leisti tris, bet per mažas jau užpakalis, kad atsisėstume ant trijų kėdžių. Ant dviejų – dar, dar. Tačiau ir su dviem automobiliais mes vėl turime paskutinės nakties trūkumą.
Kaip kalbėjome prieš keletų metų, buvo lygiai taip pat. Kažkaip neišsigydome tos ligos ir vėl viską darome paskutinę naktį. Atrodo, kad profesionalumas auga, žinių daugėja, mašinos greitėja, bet pasiruošimas visada panašus. Vistiek paskutinę naktį mechanikai nemiega.
– Kokiomis sudėtimis ir automobiliais startuos abi komandos?
– „SamsonasRacing.com“ BMW M3 automobilio sudėtis ta pati jau porą metų. Vairuotoju būsiu aš, Mindaugas Liatukas ir Gediminas Vilimas. Ant lango yra ir Martyno Samsono pavardė, tačiau Marčius apsisprendė nevažiuoti.
Jis turi daug darbų prie „Samsonas Rally Rokiškis“ organizavimo ir mūsų ralio bolido BMW M3X ruošimo. Martynui žiedinės lenktynės niekada nebuvo prioritetinis sportas. Taigi, Samsono dvasia bus mūsų automobilyje, o jis pats mūsų rezultatus seks naujienų portaluose.
Kitas automobilis – „Subaru-Kautra team“ komandos „Subaru BRZ“. Tai visiškai naujas projektas. Į mane kažkada kreipėsi ralio kolega, visiems gerai žinomas daugkartinis Lietuvos ralio čempionas Arūnas Strumskis, jo šturmanas Linas Skardžiukas bei Mindaugas Platūkis.
Jie turėjo gatvinį „Subaru BRZ“. Buvo jį pasidarę vadinamom „pakatuškėms“. Kaip visuomet – kol berniukai maži, maži ir žaislai. Berniukai auga, reikia didesnių žaislų.
Matyt, kad Arūnas su Linu, praleidę autosporte daug metų ir laimėję ne vieną titulą, galiausiai neiškentė ir, galimybėms leidus, nusprendė papramogauti. Aš apsidžiaugiau, kad jie kreipėsi į mane, jog padėčiau paruošti jų automobilį.
Mūsų mintys sutapo ir pradėjome konstruoti. Manau, kad susikonstravo viena gražesnių mašinų „Eneos 1006 km“ lenktynėms. Aišku, tai ne greičiausias automobilis Palangoje, bet jie labai protingai pasirinko dviejų litrų klasę. Ji pakankamai konkurencinga ir joje labai gerai gali išnaudoti tiek šį automobilį, tiek pilotų patirtį.
Šis automobilis – pakankamai gerai sukurtas pačių inžinierių, tačiau džiugu, kad pavyko jį dar patobulinti. Dėl „Samsonas Motorsport“ transmisijos ir amortizacijos, valdomumas dar pagerėjo. Labai vykusiai sužaidėme su stabdžių balansu. Palikome tame automobilyje ABS ir antipraslydimo sistemą. Pakeitėme slėgius sistemose. Panašu, kad reguliavimai pasiteisino, nes „Nemuno Žiedo“ trasoje ant šlapio asfalto aš prie „Subaru BRZ“ netgi jaučiausi drąsiau nei su savo BMW M3.
Šis modelis yra labai „user friendly“, todėl gali greitai važiuoti žmogus net ir su mažesne patirtimi. Automobilis draugiškas vairuotojui, atleidžia klaidas ir nevargina, todėl, žinant jį vairuosiančių pilotų patirtį, turėtų būti labai geras balansas. Ekipažas turi tikslą pirmiausia „pakaifuoti“ nuo esamos lenktynių atmosferos, o ne laimėti.
– Vienas automobilis jau ant priekabos, kitas dar garaže. Kas dar daroma?
– BMW jau tuoj keliaus į Palangą, „Subaru“ irgi tuoj bus pakeliui. Nieko blogo tame nėra. Kolegas įpratinau nestresuoti. Darome viską taip, kad būtų rami sąžinė, jog padarėme viską, kas mūsų jėgoms. Abu automobiliai buvo išbandyti. Aišku, visada yra azartas dar ko nors ieškoti, tobulinti. Tai važiuoklę, tai variklį. Vieniems patinka, kad būtų gražūs lipdukai, kitiems patinka, kai mašinos techninė būklė yra tobula.
Lenktyninio automobilio formatas neapsiriboja tuo, kad automobilis važiuoja, stabdo, traukia ir panašiai. Pilna visokių smulkmenų – masių išjungėjai, lietaus žibintai, sportiniai bakai, langų tinkleliai. Tai yra tūkstantis smulkmenų, kurių negali tiesiog tarsi iš kibiro išpilti į automobilį. Šitos smulkmenos ir lemia tai, kad kažkokių darbų lieka paskutiniai nakčiai, nes svarbiausi darbai prie esminių agregatų yra daromi anksčiau.
– Jūsų BMW, su kuriuo lenktyniaujate jau ne pirmus metus, šiemet Palangoje bus kažkuo kitoks?
– Iš esmės, tai 80 procentų tas pats automobilis, o likusius 20 procentų galima įvardyti kaip inžinerinį „kvailumą“. Tai arklių paieškom, tai važiuoklę pakeičiam, bet pagrindas yra tas pats.
– Kaip apskritai, jūsų akimis, keičiasi „Eneos 1006 km“ lenktynės?
– Kaip pasižiūri į dalyvių skaičių ir jų techniką, sunku suprasti, ar esi kokioje Olandijoje, ar Belgijoje. Atrodo, kad ta Palanga kaip medumi visiems patepta. Ralio lenktynininkai dažnai sako, kad nevažiuos tose lenktynėse, bet startinį sąrašą atsivertęs paskui pamatai 80 procentų Lietuvos ralio lenktynininkų. Dariui Jonušiui kažkaip pavyksta padaryti tą renginį tokį patrauklų, kad niekam net pinigų pasidaro negaila. Technika visa įspūdingai paruošta, automobiliai kasmet greitėja. Su tokia mašina, kaip mūsų, prieš kokį dešimt metų būtum galėjęs kovoti dėl pirmos vietos, tai dabar jei papulsime į dešimtuką, tai bus labai gerai.
Vairuotojų lygis auga irgi, sudėtys stiprėja. Anksčiau žmonės juokdavosi, kad Palanga – kredito kortelių lenktynės. Dabar ir vairuotojai lenktyniauja stiprūs. Pavyzdžiui, labai stipriai atrodo tokios sudėtys kaip Egidijus Valeiša, Jonas Gelžinis ir Ignas Gelžinis arba Ramūnas Čapkauskas, Deividas Jocius ir Saulius Girdauskas. Vardyti galima daug ir ne tik lietuvius.
Palanga visus traukia kaip mešką medus. Visi lipa į tą drevę, griūva ant galvos ir kitais metais vėl lipa. Naktimis nemiegi, ruošiesi, išgyveni, sieki rezultato – tai yra aistra. Manau, kad didžiausias šių varžybų privalumas yra tas, kad Palanga kelia Lietuvos autosporto lygį, mechanikų kvalifikaciją bei vairuotojų kompetenciją.
– Kiek varžovų turėsite abiejose klasėse?
– „Subaru“ A2000 klasėje turės keturis varžovus, tai jiems ten labai optimali klasė. O mūsų BMW M3 darytas pagal A3000+ klasę, bet mes važiuojame X1 klasėje. Taip atsitiko todėl, kad metų pradžioje pradėjome važiuoti X1 klasėje su ta mintimi, kad per laiką savo BMW paversime visiškai X1 klasei pritaikytu bolidu. Tačiau taip neįvyko, tai žiūrėsime, ar galėsime keisti klasę į A3000+. Pagalvosime per techninę komisiją. Pasižiūrėsime, kur teisėjai priskirs TCR klasės automobilius, nes, manau, kad mums juos aplenkti būtų naivu tikėtis.
Tačiau, kad ir kurią klasę pasirinktume, tačiau abiejose bus po dešimt varžovų. Jei pagal mašinos ir ekipažo pajėgumą, tai mums podiumas nesišviečia nei ten, nei ten, tačiau čia yra lenktynės ir viščiukus skaičiuosime tik po finišo vėliavos.
– Dažnai gana įdomiu lenktynių faktoriumi tampa lietus, kuris įneša šiek tiek intrigos. Kokia jūsų nuostata dėl lenktyniavimo per lietų?
– Lietus man asmeniškai padeda, nes slidaus kelio nebijojimas savaime leidžia važiuoti nevargstant. Aišku, kaip visada prisišneku, kad lietaus nebijau, bet užpernai „Ford Focus“ siluetą pats ir sukūliau per lietų.
Tačiau man lietus ir šoninis slydimas nėra baisu. Kadangi ralyje esu važiavęs, tai tą slydimo fiziką galbūt geriau jaučiu nei klasikinis žiedininkas. Aišku, jei paimtume kokį Joną Gelžinį, tai jis su tais „Porsche“ tiek prilakstęs, kad jam oro sąlygos nėra taip svarbu.
Galbūt lietus būtų privalumas kolegų „Subaru BRZ“, nes tas automobilis yra puikiai subalansuotas. Turbūt, kad jo pilotai važiuos ir per lietų stipriai, stabiliai ir su šypsena.
Bus labai įdomus savaitgalis, o kaip mums sekėsi, galėsime pasakyti tik šeštadienį vakare.