Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Naujas Saudo Arabijos veidas: pirmą kartą Dakare startavo dvi lenktynininkės moterys

2022 m. Dakaro ralyje startavo pirmosios moterys iš Saudo Arabijos. Kad lytis Dakare nieko nereiškia pirmoji 2001 m. įrodė Jutta Kleinschmidt. Tuomet ji laimėjo prestižinėje automobilių klasėje. Ne ką mažiau įspūdingas pasirodymas užfiksuotas ir 2015 m., kai Laia Sanz pačioje fiziškai sunkiausioje motociklų klasėje likusi devinta bendroje įskaitoje, už savo nugaros paliko per 150 vyrų.

VISOS DAKARO NAUJIENOS

Perskaitę apie nepatyrusių merginų iš Saudo Arabijos dalyvavimą varžybose galbūt dalis pagalvojote – na ir kas. Sportininkės startavo, gal dar įveiks keletą etapų ir baigusios pasirodymą grįš į savo namus. Tačiau prieš tai jus būtina supažindinti su kontekstu. Itin atsilikusi žmogaus teisių klausimais valstybė tik 2018-ųjų vasarą apskritai suteikė moterims teisę vairuoti.

Skubėdamos pasinaudoti gauta teise moterys ėmė gausiai traukti į vairavimo mokyklas. Skelbiama, kad dar 2019 m. apie 70 tūkstančių šalies moterų jau turėjo vairuotojo pažymėjimą. Pripažįstama, kad tai buvo didžiulis proveržis kovojant už žmogaus teises ir lygybę.

Dvi Saudo Arabijos pilotės 2022 m. Dakaro ralyje

Praeitais metais Saudo Arabijos automobilių ir motociklų federacija išdavė licencijas dviem vietinėms vairuotojoms (Daniai Akeel ir Mashaelei Alobaidan) dalyvauti 2022 metų Dakaro ralyje. Šiame Dakare važiuojančios sportininkės yra pirmosios moterys iš Saudo Arabijos dalyvaujančios sunkiausiame pasaulyje ralyje.

rezultatai

  • Dania Akeel su šturmanu Sergio Lafuente Dakaro pusiaukelėje T3 (lengvųjų prototipų) klasėje užėmė 14-tą vietą.
  • Mashael Alobaidan su šturmanu Jacopo Cerutti T3 kategorijoje rikiavosi 18-oje pozicijoje iš 43.

Taigi jos puikiai važiuoja ir tikrai nesivelka rikiuotės gale. Bet tam yra labai objektyvi priežastis - Mashael ir Dania vairavimo patirtį kaupė užsienyje.

Su labai daug sunkumų kelyje iki savo šlovės valandos susidūrusi Jutta Kleinschmidt kalbėdama apie naujokus visada pabrėžia: „Didžiausia ir svarbiausia pergalė Dakare kiekvienam nepatyrusiam sportininkui pirmiausiai yra gauti šansą čia važiuoti. Vos tik tu išsikovoji tą galimybę, tik tada gali parodyti savo sugebėjimus.“

Jaunosioms sportininkėms šis šansas yra tikras svajonių išsipildymas, tačiau jos toli gražu nėra žalios autosporte.

Saudo Arabijos lenktynininkės tobulėjo D.Britanijoje ir JAV

D.Akeel savo karjerą lenktyniaujant pradėjo nuo motociklų. Vėliau jais lenktyniavo ir gyvendama tiek Didžiojoje Britanijoje, tiek Jungtinėse Amerikos Valstijose, kur mokėsi aukštosiose mokyklose.

2021 metais pirmuoju jos bagio vairavimo mokytoju tapo pats Christianas Lavieille'as (pernai važiuodamas bagiu finišavo Dakare 11-tas bendroje įskaitoje). Akivaizdu, kad pamokos nenuėjo perniek. Ji 2021 m. dalyvavo septyniuose „FIA World Cup for Cross Country Bajas“ čempionato varžybose. Ir sezono pabaigoje, net tapo T3 (lengvųjų bagių) kategorijos Pasaulio taurės čempione.

M.Alobaidan dar universalesnė. Gyvendama JAV, yra lenktyniavusi keturračiais ir krosiniais motociklais tiek Jutos, tiek Kalifornijos valstijose esančiose dykumose. Vėliau sėdo prie lengvojo bagio vairo dalyvavo ir 2021 m. „Aragon Baja“ (Ispanija) bei „Ha’il Rally“ (Saudo Arabija) vykusiose „Cross Country“ tipo varžybose.

Abi sportininkės supranta, kad jos pirmosios atveria Saudo Arabijos sportininkėms kelią dalyvauti tarptautinėse varžybose. Todėl į tai žiūri labai atsakingai ir padarė viską, kad būtų kuo geriau pasiruošusios.

VIDEO: Pirmosios Saudo Arabijos moterys – Dakaro lenktynininkės

Ar viskas tikrai taip gražu, kaip bandoma parodyti?

Niekam ne paslaptis, kad Saudo Arabija Dakaro ralio pagalba stengiasi save pasauliui pateikti iš pačios geriausios įmanomos pusės. Apie pastangas keisti įvaizdį pasaulio akyse anksčiau jau rašėme. Žinoma, niekas negali paneigti, kad šis karališkosios Saudo Arabijos šeimos žingsnis praplėtė moterų teises.

Tačiau yra ir kita reikalo pusė. Vos kelios savaitės prieš draudimo moterims vairuoti atšaukimą, centrinė figūra kovojusi už šios teisės suteikimą dėl šios veiklos buvo sulaikyta. 32-ejų metų amžiaus moteris Loujain al-Hathloul 2018 m. buvo pagrobta Jungtiniuose Arabų Emyratuose ir vėliau deportuota atgal į Saudo Arabiją. Čia kalėjime buvo net ir kankinta. Tik po trijų mėnesių jai buvo leista susisiekti su šeima ir advokatu.

2020 m. gruodį Loujain buvo skirta penkerių metų laisvės atėmimo bausmė už nacionalinio saugumo pažeidimus ir bandymus pakeisti šalies politinę sistemą, o jau 2021 m. vasarį ji buvo lygtinai paleista.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Loujain al Hathloul
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Loujain al Hathloul

Tiesa, žmogaus teisių aktyvistei buvo uždrausta penkerius metus išvykti iš šalies, taip pat jai už pakartotinus nusikaltimus vėl grėstų atsidurti už grotų.

Kol vienos merginos pildo savo ilgai lauktas svajones lenktyniauti, kitos, kovojusios dėl moterų teisių, yra lygtinai nuteistos.

Tačiau galbūt svarbiausias dalykas, dėl kurio kovojo Loujain al-Hathloul, taip ir liko nepakeistas. Kiekviena moteris Saudo Arabijoje iki šiol turi globotinės statusą. Iš pradžių jos globėju būna ir svarbiausius sprendimus už ją atlieka tėvas, vėliau radus jai sutuoktinį, tą daro jos vyras, o mirus šiam – vyriausias sūnus.

Taigi, plečiant moterų teises, suteikiant joms galimybę laisvai keliauti, išsiskirti, pačioms vairuoti automobilius stengiamasi sukurti iliuziją, kad moterys netrukus bus jau visiškai laisvos.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?