„Formulės E“ vystymosi istorija iš tiesų įspūdinga. Tik 2013 metų rugsėjį buvo pristatyta važiuoklė, o jau 2014 metų gegužę pirmieji 10 bolidų atgabenti į Doningtono parką. Per šį trumpą laikotarpį dalis važiuoklės buvo smarkiai patobulinta, atnaujintas pagrindinis jėgainės modulis, o bolidas buvo įveikęs daugiau nei 3000 km bandymų trasose.
„Spark – Renault“ pristatė visiškai paprastą aerodinaminį bolido paketą, tuo dar kartą pabrėždama, kad šio čempionato tikslas – patikimesnių, galingesnių elektrinių variklių vystymas ir jų pritaikymas kasdieniniuose automobiliuose, o ne „sparnų“ karas tarp komandų. Net ir didieji sparnai ant šio bolido šonų čia atsirado tik norint paslėpti detales, skirtas apsaugoti lenktynininką.
Visos komandos naudos bolidą pavadinimu – „Spark-Renault SRT_01E“. Jis suprojektuotas ir pagamintas „Spark Racing Technology“ konsorciumo, kuriame dirba gerai žinomos prancūzų lenktynių komandos ART darbuotojai, prižiūrimi „Renault“ gamintojų. Šis konsorciumas turi didelį būrį partnerių, tarp kurių „McLaren“, „Williams“, „Dallara“, „Michelin“ ir kt.
„Spark-Renault SRT_01E“ širdis – 200 kW jėgainė, turinti 30 kWh baterijų paketą iš „Williams“ ir elektros variklį iš „McLaren P1“. Visos baterijos yra užplombuotos, kad nebūtų sukeistos lenktynių metu. Pilnai įkrauto baterijų paketo, priklausomai nuo to, kokiu pajėgumu yra naudojamas bolidas, užteks nuo 20 iki 30 minučių.
„Formulė E“, pirmoji iš vienviecių lenktyninių automobilių, naudos 18 colių žemo profilio padangas. Padangos bus tik vieno tipo – skirtos visoms oro sąlygoms. Manoma, kad būtent dėl šios priežasties, besikeičiant oro sąlygoms, žiūrovai galės išvysti daugiau lenkimų ir slidinėjimų trasoje. Ratlankius gamins ir tieks „OZ Racing“, o padangų gamintoju pasirinktas „Michelin“. Tikimasi, kad naudojant tokio tipo padangas pavyks kurti aukštesnės kokybės padangas ir kasdieniams automobiliams. Lenktynių dieną kiekvienam bolidui bus skirti tik 3 padangų komplektai.
Pirmasis sezonas, kuris prasidės jau šį rugsėjį, susidarys iš 10 etapų. Visi šie etapai bus surengti didžiuosiuose pasaulio miestuose, lenktyniaujant aplink tų miestų simbolius. Tai bus tik laikinos miesto trasos. Kiekvienas etapas truks tik vieną dieną, – bandomieji važiavimai, kvalifikacija ir lenktynės vyks tą pačią dieną. Treniruotė truks tik 1 valandą, pilotai galės nevaržomai keisti jiems skirtus 2 bolidus, kada jie norės. Per šią sesiją bolidai naudos visa savo pajėgumą – 200 kW/270 AG.
Po treniruotės ateis kvalifikacija. Ji truks 90 minučių ir bus kovojama dėl greičiausio vieno rato įveikimo laiko. Kvalifikacijos metu visi pilotai bus padalinti į keturias grupes, po penkis bolidus kiekvienoje iš jų. Šios dalies metu bolidai taip pat naudos visą galią. Kvalifikacijos nugalėtojui bus skiriami 3 taškai.
Lenktynės prasidės iš vietos ir truks apie 1 valandą, per kurią visi pilotai turės atlikti privalomą sustojimą techninio aptarnavimo zonoje, kad pasikeistų savo bolidą į antrąjį (Treniruočių, kvalifikacijos ir varžybų metu bus draudžiama krauti „Formulės E“ bolidus). Variklių galingumas lenktynių metu bus apribotas iki 133 kW/180 AG.
Lenkimui palengvinti lenktynes, pilotas trumpam galės pasiekti pilną 200 kW pajėgumą, paspausdamas mygtuką ant vairo. Lenktynių nugalėtojas gaus 25 taškus, iškovojęs antrąją vietą – 18, trečiąją -15, 4-tą – 12, 5-tą – 10, 6-tą – 8, 7-tą – 6, 8-tą – 4, 9-tą – 2, 10-tą – 1 tašką. Taip pat pilotui už pasiektą greičiausią rato įveikimo laiką lenktynių metu bus skiriami 2 taškai. Čempionato nugalėtoju taps lenktynininkas, per visus etapus surinkęs daugiausiai taškų. Čempionato pagrindinis prizas – čempiono karūna ir 5 milijonai eurų.
Šiuo metu yra 10 komandų ir kiekvieną iš komandų sudaro 2 lenktynininkai. Dėl riboto baterijų talpumo, bolidai negalės įveikti 1 valandos lenktynių distancijos, todėl kiekvienas iš vairuotojų turės po 2 jam skirtus bolidus. Lenktynių metu jis turės sustoti bent vieną kartą pasikeisti bolido.
Visoms komandos bolidus tieks „Spark Racing Technology“ gamintojas. Šis gamintojas koncentruojasi tik prie elektrinės jėgainės darbo, todėl visų bolidų aerodinamika yra paprasta. Tolimesniuose sezonuose tikimasi išvysti naujų bolidų gamintojų, taip pat ir patobulėjusių baterijų paketų, kurie padėtų lenktyniauti ilgiau ir greičiau.
Kitam sezonui taip pat numatyta naujovė – belaidis bolidų įkrovimas. Ši užduotis patikėta „Qualcomm“ technologijų gigantui. Reikėtų paminėti, kad jau šiame sezone saugos automobilis ir medikų automobiliai bus įkraunami belaide technologija, kurią paruošė ta pati „Qualcomm“.
Visos komandos įsikūrusios Doningtono parko lenktynių trasos teritorijoje. Visų jų būstinės tik 100 metrų nuu trasos ribų. Per keturis mėnesius buvo pastatytas visiškai naujas kompleksas už 5,7 mln. svarų.
Ši vieta pasirinkta ne tik dėl lenktynių trasos kaimynystės. Viso „Formulės E“ čempionato rėmėjas yra DHL logistikos kompanija, kuri turi savo būstinę visiškai šalia Doningtono parko trasos esančiame Rytų Midlando oro uoste. Visos komandos kartu su logistikos partneriais darys viską, kad tik sumažintų anglies monoksido išmetimą šiame sporte. Dėl šios priežasties, dalis lenktynėms reikalingos įrangos bus plukdoma jūriniais konteineriais.
Pirmajame sezone startuos 10 labai skirtingų komandų. Iš jų – dvi „Indy Car“ lenktynių serijoje dalyvaujančios komandos, kurios stengsis pritraukti kuo daugiau gerbėjų iš Amerikos. Tai „Andretti Autosport“ ir „Dragon Racing“.
Monake įsikūrusi „Venturi GP“ komanda, kurios vienas iš savininkų – aktorius Leonardo DiCaprio. Po šiuo „Venturi“ pavadinimu slepiasi ir „Buckeye Bullet“ komanda, kuriai priklauso greičio rekordas, pasiektas elektriniu automobiliu (508,485 km/val.).
Keturiskart „Formulės 1“ čempionas Alainas Prostas yra prancūzų komandos „e.drams-Renault“ bendrasavininkas. O jo kolega, buvęs F-1 lenktynininkas Jarno Trulli, yra italų komandos „TrulliGP“ pilotas bei abiejų šių komandų pagrindinis vadovas.
Kitos dvi komandos gerai pažįstamos iš „Formulės-1“ lenktynių: japonų ir britų „Super Aguri“ pervadinta į „Amlin Aguri“ (dėl pagrindinio rėmėjo vardo), ir britų milijardieriaus Richardo Bransono „Virgin Racing“ komanda.
Čempionato atidarymo lenktynių metu nemažą palaikymą turės „Team China Racing“ komanda iš Pekino.
Vokietiją šiame čempionate pristato „Audi Sport ABT“, kuri nėra „Audi“ automobilių gamintojo komanda.
Visos komandos naudotas tas pačias technologijas ir turės tas pačias, griežtas biudžeto „lubas“. Taip pat iki 12 asmenų ribotas aptarnaujantysis personalas. Manoma, kad tai turėtų sulyginti mažąsias komandas su tokiomis milžinėmis kaip „Virgin“.
Pilotai
Tarp 18 pilotų (2 komandos dar nėra oficialiai paskelbusios apie antruosius pilotus) yra nemažai žinomų vardų, tarp kurių dvi moterys pilotės: britų lenktynininkė Ketherine Legge atstovaus „Amlin Aguri“ komandai, o italė Michela Cerruti vilkės „TrulliGP“ komandos spalvos lenktyninį kombinezoną.
Pilotų rikiuotėje yra trys kylančios „Red Bull“ žvaigždės – Antonio Felixas da Costa („Amlin Aguri“), Sebastienas Buemi („e.drams-Renault“) ir Danielis Abtas („Audi Sport ABT“). Taip pat būtina paminėti ir Nico Prostą („e.drams-Renault“), Bruno Senna („Mahindra Racing“), Nicką Heidfeldą („Venturi GP“) ir Karuną Chandhoką („Mahindra Racing“).
Bolido duomenys:
- Ilgis – 5 m (didžiausias galimas)
- Plotis – 1,8 m (didžiausias galimas)
- Aukštis – 1,25 m (didžiausias galimas)
- Važiuoklės plotis – 1,3 m (Mažiausias galimas)
- Svoris – 800 kg (Mažiausias galimas įskaičiuojant vairuotoją) / Iš jų – 200 kg baterijos.
- Maksimali galia – ribota iki 200 kW tai yra 270 AG
- Lenktynių rėžimas – 133 kW arba 180 AG
- Įsibėgėjmas nuo 0 iki 100 km/val. – iki 3 sekundžių (patvirtintas bus prieš čempionato pradžią)
- Maksimalus greitis – 225 km/val. (apribotas FIA).
- 18 colių skersmens ratlankiai („O.Z. Racing Magnesium“) su „Michelin“ padangomis, skirtomis visoms oro sąlygoms. Priekinių padangų išmatavimai – 245/40, galinių – 305/40.
- Stovint šalia šio bolido, neįmanoma suprasti, ar jo variklis įjungtas. Dėl šios priežasties, kiekvieno bolido viršuje įmontuota balta lemputė. Kai variklis įjungtas – lemputė šviečia ryškia balta spalva.
„Formula-E“ tvarkaraštis | |
---|---|
Rugsėjo 13 d. 2014 | Pekinas, Kinija |
Lapkričio 22 d. 2014 | Putradžaja, Malaizija |
Gruodžio 13 d. 2014 | Punta del Este, Urugvajus |
Sausio 10 d. 2015 | Buenos Aires, Argentina |
Vasario 14 d. 2015 | Nepatvirtinta etapo vieta |
Kovo 14 d. 2015 | Majamis, Jungtinės Amerikos Valstijos |
Balandžio 4 d. 2015 | Long Byčas, Jungtinės Amerikos Valstijos |
Gegužės 9 d. 2015 | Monte Karlas, Monakas |
Gegužės 30 d. 2015 | Berlynas, Vokietija |
Birželio 27 d. 2015 | Londonas, Didžioji Britanija |