Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Pamoka „Press ralio“ dalyviams: „Nemuno žiedo“ trasoje seksis turintiems gerus stabdžius

Gegužės 28-29 dienomis vyksiantis „Press ralis“ sugrįš ir legendinį Kačerginės „Nemuno žiedą“. Mažuoju „Niurburgringu“ vadinama trasa išbandys ne tik žurnalistų bei lenktynininkų drąsą ir meistriškumą prie vairo, bet ir naujausius rinkoje pasirodžiusius sportiškus automobilius.
Vytautas Bilinskas Press ralyje
Vytautas Bilinskas Press ralyje / Vytauto Pilkausko nuotr.

Lietuviškos žiedinių lenktynių trasos specialistas Vytas Bilinskas sako, kad joje geriausią laiką leis parodyti ne automobilio galia, o stabdžiai.

Lietuvos žurnalistų autoklubo organizuojamas „Press ralis“ šiemet vyks jau 26-ąjį kartą. Laiko patikrintos varžybos kadaise vis užsukdavo į šalia Kauno Kačerginės esančią „Nemuno žiedo“ trasą, o šių metų sugrįžimo laukia ir ralio senbuviai, ir naujokai. „Nemuno žiede“ bus vienas iš daugelio per visą Lietuvą išsimėčiusių varžybų greičio ruožų. Organizatoriai jau dabar išduoda, kad teks įveikti ne tik garsiąją lenktynių trasą, bet ir pasivaržyti dviejuose kartodromuose: „Speedway“ ir „Speedway Extreme“. Žurnalistai ir sportininkai čia lenktyniaus ir laiko patikrintais, ir pačiais naujausiais sportiškais automobiliais.

Trasa pareikalaus drąsos

Tarp jų bus ir „Porsche“ automobilių specialistas Vytas Bilinskas. Jis taip dažnai laiką leidžia „Nemuno žiede“, kad galėtų šią trasą vadinti antraisiais savo namais. „Press Ralyje“ po „Stuttgart Clinique by febi“ komandos vėliava važiuosiantis sportininkas sako, kad trasa visapusiškai išbandys ne tik automobilius, bet taps drąsos pareikalausiančiu iššūkiu joje nevažiavusiems pilotams.

„Ši trasa yra greita, ji ypatinga savo reljefu ir praktiškai visi posūkiai yra pavojingi. Ne veltui ji tituluojama mažuoju „Niurburgringu“. Nors rato ilgis čia 7 kartus trumpesnis nei trasoje Vokietijoje, bet pavojus ir adrenalino kiekis panašus“, – sakė Vytas Bilinskas.

1960 metais atidaryta trasa paskutinį kartą buvo atnaujinta 1987 m., ir nuo to laiko 3,35 km ilgio žiede nelabai kas pasikeitė. Istorinė trasa ypatinga tuo, kad ji statyta dar tais laikais, kai apie sportininkų saugumą mažai kas galvojo. Šiuo metu modernios trasos yra daugiausiai lygaus reljefo, su plačiomis saugumo zonomis, žvyro spąstais, apgalvotomis greičio gesinimo zonomis. Tuo tarpu anų laikų žiedinė trasa pasižymi tokiais linksmaisiais kalneliais su visiškai aklais posūkiais, kokių dabar jokie trasų statytojai neleistų. O kur dar automobilį į detales išrinkti besikėsinantys atitvarai šalia.

„Pirmą kartą važiuojant „Nemuno žiede“ geriausiai važiuoti su kuo nors, kad pakomentuotų kaip tą trasą reikia važiuoti. Ir reikia būti atidiems, mat mūsų žiedas labai sunkiai atleidžia klaidas. Jei pirmasis posūkis matomas gana aiškiai, tai antrasis, labai greitas nusileidimas ties stadionu į kairę – aklas ir sudėtingas. Per anksti įsukus trajektorija bus arba labai lėta, arba baigsis skausmingai“, – komentavo V. Bilinskas.

Sportininkas sako, kad apgaulingas ir legendinis Ąžuolo posūkis. O baisiausia, ypač pirmą kartą automobilyje važiuojantiems keleiviams, vadinamoji „makūškė“: itin greitas, aklas kairys posūkis užkilus net į 12 laipsnių statumo kalną. Sena trasa nėra lygi, tad greiti automobiliai šioje vietoje netgi ratus nuo vidinės posūkio pusės į orą atkelia.

„Jei kažkam atrodo, kad „Nemuno žiedas“ yra nelygus ir kratantis, tai tie tegu nuvažiuoja į „Niurburgringą“, ten ne ką geriau“, – trasas palygino „Porsche“ specialistas.

Stabdžiai svarbiau nei galia

Pastaruoju metu „Porsche“ automobiliais „Nemuno žiede“ lakstantis sportininkas sako, kad norint palaikyti gerą tempą šioje itin greitoje trasoje svarbiausia yra ne tiek automobilio galia, kiek stabdžiai. Važiuojant teisingomis trajektorijomis net ir silpnu automobiliu galima palaikyti didelį vidutinį greitį, tačiau keli staigūs stabdymai nuo maždaug 200 km/val iki mažiau nei 100 km/val stabdžius gali labai greitai sudėvėti.

Kokie požymiai po važiavimo trasoje išduoda skaudžias pasekmes automobilio stabdžių sistemai? Ar jie kuo nors skiriasi nuo vairuotojų skundų, kurie kreipiasi į remonto servisą dėl neaiškios kilmės garsų, triukšmo ir vibracijos?

Vytas mums sufleruoja: „Vienas iš dažniausiai pasitaikančių simptomų tai – pašalinis garsas, kuris gali išduoti perkaitusius ar sudegusius stabdžių elementus. Kitas irgi dažnas dalykas – vibracija stabdant: vadinasi, susikraipė stabdžių diskai. O suminkštėjęs stabdžio pedalas išduoda, jog užvirė stabdžių skystis. Nesvarbu, ar važiuojant trasoje ar gatvėje, rūpesčių kelia ir „nepritrintos“, „neprivažinėtos“ stabdžių trinkelės. Jos stabdo ne visu paviršiaus plotu, todėl kontakto vietos perkaista“, – vardina pilotas.

Įdomių faktų apie stabdžių sistemos dalis gali papasakoti ir V. Bilinsko šturmanas „Press ralyje“, atsarginių automobilių detalių guru Giedrius Matulevičius: „Tvarkingi stabdžių sistemos komponentai – viena svarbiausių saugaus eismo dalių tiek pačiam sau, tiek kitiems eismo dalyviams. Mėgstu skaičius ir statistiką, tai antrindamas Vytui galiu paminėti, jog važiuojant vos 100 km/val. greičiu stabdžių paspaudimo metu trinties jėga sukuria tokį šilumos kiekį, kokio užtektų užvirti 2 litrus vandens per 3 sekundes. Apkrovos automobilio dalims lenktynių trasoje dar labiau padidėja dėl vairavimo kraštutinumų ir ekstremalių situacijų, bet jų pasitaiko ir kasdienėse kelionėse.“

Sukūrė ypatingą trofėjų

Tęsdamas savo pasakojimą apie stabdžius ir iš tiesų ekstremalias situacijas, G. Matulevičius pamini vieną įdomų bandymą, su kuriuo teko susidurti profesinėje veikloje. Tiesa, ne su lengvaisiais automobiliais, o sunkiasvore technika, tačiau skaičiai dėl to tik įspūdingesni.

„Norėdami išbandyti, ko verti mūsų stabdžių diskai, kolegos Vokietijoje atliko bandymą su remiamos sunkvežimių lenktynių komandos „Team Schwabentruck“ komanda, kuri prieš COVID-19 pandemiją dažnai skriejo tikrojoje „Niurburgringo“ trasoje. Atliekant bandymą, 5,5 t masės lenktyniniame sunkvežimyje (1150 arklio galių, 5000 Nm sukimo momentas) sumontuoti „Febi“ stabdžių diskai pasiekė savo galimybių ribą – didžiausios apkrovos metu jų temperatūra siekė beveik 900 laipsnių karščio, tačiau neskilo ir netrūko“, – šypsojosi šturmanas.

Įkvėpti tokių skaičių, „Febi“ atstovai nusprendė praėjusių metų renginyje apdovanoti lėčiausią „Press ralio“ dalyvį ypatingu trofėjumi: bemaž 30 kg sveriančiu „Mercedes-Benz Actros“ stabdžių disku su specialiai išgraviruota renginio simbolika.

Lenktyniaus standartiniu „Porsche“

Pats V. Bilinskas jau ne vienose „Time Attack“ tipo varžybose įrodė, kad vienintelėje Lietuvos žiedinių lenktynių trasoje galima greitai važiuoti ir su standartiniu automobiliu. Oficialiai geriausias jo laikas standartiniu „Porsche 911 4S“ automobiliu – 1 min. 18,6 sek. Šiuo 991 serijos modeliu „Porsche“ specialistas dalyvaus ir „Press ralio“ „Sport“ įskaitoje, o kelio knygą jam skaitys „Febi“ atstovas G. Matulevičius.

Apie 70 ekipažų „Press ralyje“ kasmet susirungia trijose skirtingose įskaitose: „Press“, „Sport“ ir „History“.

Kol „Press“ ir „Sport“ įskaitų dalyviai, suskirstyti į klases pagal variklių darbinį tūrį, rungiasi lenktynių trasose, „History“ įskaitos dalyviai ne tik demonstruoja savo turimų istorinių automobilių galimybes sportiškose rungtyse, bet ir turi gerai pasukti galvas spręsdami logines, orientacines užduotis.

Šių metų „Press ralis“ vyks gegužės 28-29 dienomis Vilniaus, Kauno, Klaipėdos ir Palangos apylinkėse.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs