Tai – nebe pirmas kartas, kai radijo stotis dovanojo automobilį – metais anksčiau į klausytojų rankas iškeliavo „bulka“, arba „Audi 80“. Tąkart „bulka“ apsidžiaugė panevėžietė, o „silkę“ iš ZIP FM radijo laidų vedėjų rankų gavo vilnietis. Jis planavo 1985 metų laidos 55 kW galios ryškiai žalią modelį „prikelti“, tačiau supratęs, jog automobilis ne pirmos jaunystės ir jam reikia kruopštaus remonto, „Audi“ pardavė laidos „Gazas Dugnas TV“ vedėjams.
Paulius Garkauskas ir Izidorius Paukštys – laidos duetas – garsėja savo išradingais eksperimentais. Būtent tam jie planavo panaudoti ir „silkę“, bet paskelbę apklausą savo socialiniuose tinkluose, išgirdo publikos prašymą išgelbėti automobilį ir prikelti antram gyvenimui.
Detalių laukti nereikėjo
Tad pirmasis darbas, kurio ėmėsi laidos vedėjų duetas – paruošti „silkę“ techninei apžiūrai. Būtinų procedūrų sąrašas buvo netrumpas, mat jau iš ZIP FM rankų „Audi“ buvo atiduota su 15 naujų detalių, kurias tokiam senam automobiliui padėjo atrasti „Febi“ žinovai.
Kaip pasakojo laidos kūrėjai, „silkė“ turėjo apsčiai problemų ir ligų. Pavyzdžiui, neveikė sulaužyti valytuvai, amortizatoriai krito iš tvirtinimų, nes šie buvo kiaurai perpuvę, teko keisti nemažai važiuoklės dalių, prikišti rankas teko ir prie variklio bei kitų mazgų..
„Darbo gerokai daugiau nei galvojom“, – prisipažino laidos kūrėjai ir neslėpė, kad rūpestis buvo ir reikiamų detalių paieška, mat kelis dešimtmečius naudojamas modelis gatvėse kone išnykęs, tad ir dalys jam randamos ne visose parduotuvėse.
Į pagalbą čia atėjo kokybiškų antrinei rinkai skirtų automobilių dalių gamintojas „Febi“. I. Paukštys pasiteiravęs, ar „Febi“ atstovai galėtų padėti gauti „Silkei“ reikalingų dalių, buvo nustebintas fakto, jog iš esmės visko, ko reikia, ne tik galima nusipirkti, bet detalės netgi saugomos Lietuvos sandėliuose ir gaunamos tą pačią dieną.
Giedrius Matulevičius, „Febi“ verslo plėtros vadovas, akcentavo, kad Vokietijos įmonė gamina dalis ne tik jau vintažiniais laikomiems automobiliams, bet ir gerokai naujesniems, kuriuos remontuojant norima išlaikyti tas savybes ir kokybę, kaip ir numatė gamintojai.
„Kažkada buvo suskaičiuota, kad „Febi“ asortimente yra 48000 dalių lengviesiems automobiliams ar komerciniam transportui. Todėl prireikus detalių yra labai didelė tikimybė, kad viską pavyks gauti dar tą pačią dieną“, – sakė jis.
Nusprendė papuošti ir perrinkti variklį
Ryškiai žalia „Silkė“ buvo neilgai. I. Paukštys ir P. Garkauskas nusprendė, jog automobilis nusipelnė naujos išvaizdos, tad pasiryžo perdažyti jos kėbulą, patobulinti žibintus. Tačiau viskas tuo nesibaigė: sutvarkę važiuoklę, laidos kūrėjai nusprendė ją ir pažeminti bei pasirūpinti „Audi 100“ ratlankiais.
Pasivažinėję su „silke“ I. Paukštys ir P. Garkauskas nusprendė pridėti rankas ir prie jos variklio. Pasak laidos kūrėjų, toks sprendimas atėjo natūraliai, kai paaiškėjo, ieškant atsarginių dalių rūpesčių nekyla. Tad gimė mintis, jog šiek tiek atnaujinus variklį automobilis galėtų geriau važiuoti.
I. Paukštys išrinko variklį, pakeitė galvutės tarpinę. Atlikdamas šį darbą jis juokėsi, kad ieškodamas tarpinės netgi paasimetė garaže žvalgydamasis tarp visų „Febi“ dėžučių.
„Net klausiau, kur tarpinė, nes žiūrėjau į dėžutę ir man ji tokia mažytė atrodė. Bet po to prisiminiau, kad ir „Audi“ varikliukas labai nedidelis“, – juokėsi jis, pridūręs, kad net variklio galvutės varžtai remontuojant automobilį buvo pakeisti naujais.
Automobilininkų laidos kūrėjai meistrams patikėjo perrinkti „silkės“ karbiuratorių, atsirado tarpinė ir tarp išmetimo kolektoriaus ir išmetimo sistemos, mat čia jos apskritai nebuvo. Dėl to, sakė „silkę“ sutaisyti pasiryžę vyrai, automobilio variklio garsas buvo labai negražus. Galiausiai, po po visų rimtųjų darbų, buvo pakeisti ir „silkės“ eksploataciniai skysčiai. Rezultatas pradžiugino abu, nes ir I. Paukštys, ir P. Garkauskas akcentavo, jog pagaliau galima sakyti, kad automobilis bent šiek tiek „traukia“.
„Dabar galima sakyti, kad automobilis idealus. Smagu, kad važiuojant viskas veikia tolygiai, nebeliko jokių trūkčiojimų, nes prieš perrenkant variklį jau buvo girdėti iš jo įvairių garsų“, – sakė I. Paukštys.
Paskutinis darbas, kurio teko imtis, buvo pavarų dėžės pagalvių keitimas naujomis. Važiuodami vyrai pastebėjo, kad automobilis kartais „išmuša“ pavaras. Patikrinus automobilį tapo aišku, kad galimai dėl to kaltos beveik 40 metų senumo pavarų dėžės pagalvės, kurių viena buvo sutrūnijusi, kita netgi išplyšusi. Kitos išeities nei keisti senąsias naujomis tiesiog nebuvo, tačiau po remonto abu konstatavo, jog padirbėti vertėjo.
Padovanojo gerbėjams
Galiausiai kaip reikiant pasikeitęs automobilis paliko laidos „Gazas Dugnas TV“ kūrėjų garažą ir rankas. Buvo nuspręsta, kad po visų atliktų darbų šis 1985 laidos modelis vertas gauti naujus savininkus. Tačiau prieš tai dar „Gazas Dugnas TV“ nusprendė pamatuoti, kokią įtaką remontas ir visos naujos dalys turėjo automobilio variklio galiai.
Po galios matavimo laidos kūrėjai palygino, kas pasikeitė. Anot I. Paukščio, žvelgiant tiesiog į galios matavimo stendo pateiktą diagramą neatrodė, jog variklio galios prieaugis labai didelis: visi remontai „Silkei“ padėjo susigrąžinti daugiau nei 6 kW.
„Bet labiausiai matoma tai, kad galios kreivė gerokai tolygesnė. Automobilis važiuoja ten, kur ir turi važiuoti“, – kalbėjo jis.
Tad užbaigę visus darbus, I. Paukštys ir P. Garkauskas nusprendė, kad „Silkė“ nusipelnė balto lapo ir naujos ateities, tad automobilį padovanojo laidos gerbėjams. Po azartiškų varžybų, „Audi 100“ rakteliai atsidūrė Tumo Dačkevičiaus kišenėje.
Atsisveikinti nežada
T. Dačkevičius laimėjęs „Silkę“ konkurse pasakojo, kad iki pat dabar važinėjasi automobiliu. Tiesa, planuose jau yra šiokie tokie papildomi darbai, be to, pasirūpinti garbaus amžiaus „Audi“ sveikata teko ir jam pačiam.
„Teko keisti radiatorių, nes „nusprogo“ nuo per didelių sūkių, bet visa kita tvarkingai veikia, – juokėsi naujasis automobilio savininkas, prisipažinęs, jog norėtų suteikti dar daugiau gyvybės senam „Silkės“ varikliui ir toliau džiaugtis išskirtiniu automobiliu. – Atiduoti ar parduoti niekam nežadu.“
Artėjant Joninėms ZIP FM ir „Febi“ žada užkurti dar vieną Joninių laužą. Koks modelis taps naująja dovana – paaiškės artimiausiu metu.