Geriausias metų pasiūlymas! Prenumerata vos nuo 0,49 Eur/mėn.
Išbandyti

Ryškiaspalviai borteliai automobilių lenktynių trasoje – kam jie reikalingi?

Prasidėjęs Formulės 1 sezonas vėl vilioja dažniau pasidomėti automobilių sportu ir įdomiomis jo detalėmis. Štai trasose prie posūkių matomi ryškiaspalviai nelygūs borteliais, ant kurių drąsiai lipa ir „Formulės 1“ bolidai, ir kiti lenktyniniai automobiliai. Kam reikalingi tie borteliai? Kodėl vietoje jų trasa tiesiog nepaplatinama, kad automobiliams nereikėtų važiuoti nelygiais ir, galimai, pavojingais borteliais?
„Formulės 1“ treniruotės ir kvalifikacija Barselonoje
„Formulės 1“ treniruotės ir kvalifikacija Barselonoje / „Scanpix“ nuotr.

Iš tikrųjų, klausimas yra ne toks jau paprastas. Borteliai yra trasos dalis, tačiau jie yra brangesni nei paprastas trasos asfaltas. Taip yra dėl jų dydžio, konstrukcijos ir įrengimo. Taigi, nors internete kartais rašoma, kad platinti trasą tose vietose būtų per brangu, tai nėra tikroji priežastis, kodėl trasų posūkiuose matome tuos spalvotus bortelius.

Lenktynininkai visuomet stengiasi išlaikyti optimalią važiavimo trajektoriją, kuri užtikrina geresnį posūkių įveikimo greitį. Reikia stengtis stabdyti kiek įmanoma vėliau, posūkyje išlaikyti kiek įmanoma didesnį greitį ir vėl pradėti bėgėtis kiek įmanoma anksčiau. Tai sunkiausia pasiekti ypatingai staigiuose posūkiuose, todėl lenktynininkai važiuoja plačiau ir stengiasi savo naudai panaudoti kiekvieną trasos centimetrą. Kartais jie dėl to posūkio viršūnėje ar tolimajame pakraštyje nuvažiuoja nuo trasos paviršiaus. Ir štai čia reikalingi tie borteliai.

„Scanpix“ nuotr./„Formulė 1“ Barselonoje
„Scanpix“ nuotr./„Formulė 1“ Barselonoje

Borteliai yra lenktynių trasos saugumo įrangos dalis. Jie nurodo asfaltuoto ploto pabaigą ir perspėja lenktynininką, kad žolė ar žvyras jau visai čia pat. Kartu borteliai yra pakankamai grubūs – pasižymi nelygia tekstūra, kuri mažina sukibimą. Žinoma, esate matę, kad lenktynininkai vis tiek naudojasi šiais borteliais. Taip jie stengiasi palaikyti bolidų greitį, išnaudodami kiek įmanoma didesnį trasos paviršiaus plotą. Taisyklės nedraudžia važinėti borteliais, tačiau juos stipriai peržengus gali laukti ir nuobaudos.

Kodėl vietoje bortelių tiesiog nepaplatinama trasa? Tuo atveju lenktynininkai išnaudotų ir papildomus centimetrus ar visą metrą ir vis tiek važinėtų pavojingai arti trasos krašto. Kitaip tariant, platesnė trasa leistų važiuoti dar greičiau, bet neatbaidytų nuo pavojingo važinėjimo pakraščiais.

Taigi, borteliai būna skirtingo aukščio ir formos. Posūkio viršūnėje įrengiami lygiausi, išvažiavime iš posūkio – grubiausi. Mažais borteliais gali būti apsaugotas iš išvažiavimas iš techninio aptarnavimo juostos ar kitos ypatingo dėmesio reikalaujančios trasos vietos. Netinkamai ant bortelio važiuojantis automobilis gali būti apgadintas. Pavyzdžiui, gali būti pažeista dylanti dugno juosta, kuri yra apžiūrima ir išmatuojama po kiekvienų lenktynių. Techniškai borteliai nėra trasos paviršiaus dalis, tačiau jais naudotis galima. Jie žymimi ryškiomis spalvomis (dažniausiai raudona ir balta), kad būtų lengvai atskiriami nuo lygaus trasos paviršiaus.

Beje, įdomu tai, kad borteliai lenktynių trasose sulaukia ir nemažai kritikos. Dėl savo formos jie gali suveikti kaip pleištas ir per greitai atvažiavusį bolidą tiesiog sviesti į viršų. Lenktynių organizatoriai stengiasi išvengti tokių situacijų, bet kartu lenktynininkams primena, kad jie patys nusprendžia naudoti bortelius, žinodami, kokia rizika su tuo yra susijusi.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Televiziniai „Oskarai“ – išdalinti, o šiuos „Emmy“ laimėtojus galite pamatyti per TELIA PLAY
Progimnazijos direktorė D. Mažvylienė: darbas su ypatingais vaikais yra atradimai mums visiems
Reklama
Kodėl namui šildyti renkasi šilumos siurblį oras–vanduo: specialisto atsakymas