Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Saugumas automobilių sporte: nauji šalmai ir vairuotoją sauganti kapsulė formulėse

Šalmų būtinybė automobilių sporte – neginčijamas dalykas. Niekas negali paneigti, kad tai vienas labiausiai saugumą automobilių sporte užtikrinančių daiktų: šalmą galima statyti į vieną lygmenį su saugos lankais, diržais ar saugos oro pagalvėmis (pastarasis atributas – tik kasdieniniuose automobiliuose). Šiuo metu vairuotojas, neužsidėjęs šalmo, neįsivaizduojamas jokiose automobilių sporto varžybose. Net prekybos centrų aikštelių mėgėjų slalomuose šalmai dalyviams neretai yra būtinas dalykas.
„Stilo“ pagamintas 1,2 kg svorio šalmas
„Stilo“ pagamintas 1,2 kg svorio šalmas / Gamintojo nuotr.

Rudens tragedijos

Praėjusių metų trečioji spalio savaitė buvo viena tragiškiausių automobilių sporte pastaraisiais metais, jeigu ne dešimtmečiais: per vieną savaitę žuvo „Indy Car“ lenktynininkas Danas Wheldonas ir „Moto GP“ motociklininkas Marco Simoncelli. Abu – dėl kelių vienu metu susiklosčiusių aplinkybių, kurios atskirai lemtų tik nedidelius sužalojimus. Po šių tragedijų buvo dar kartą prisiminti šalmai. Nors jie, lyginant su buvusiais praėjusio dešimtmečio pradžioje, stipriai patobulėjo, tačiau net ir arti tobulybės esantys šalmai negali šimtu procentų užtikrinti lenktynininkų gyvybių.

Reuters/Scanpix nuotr./Dano Wheldono avarija Indy Car lenktynėse
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Dano Wheldono avarija „Indy Car“ lenktynėse

D. Wheldonas buvo 2005-ųjų „Indy Car“ lenktynių serijos čempionas, per savo karjerą laimėjęs ne vienas lenktynes. Paskutinėmis jam tapo 2011-ųjų sezono varžybos Las Vegase spalio 16 d. – penkiolika automobilių įtraukęs incidentas buvo lemtingas D. Wheldonui, kuris, lėkdamas beveik 300 km/val. greičiu, „užlipo“ ant kito bolido, kelis kartus vertėsi, o galiausiai užsidegusia formule rėžėsi į apsauginę sieną.

Kalbama, kad D. Wheldoną būtų galėjusi išgelbėti nebent vadinamoji lenktynininko kapsulė, kuri išliktų nepažeista net ir esant tokiam incidentui, kaip per „Indy Car“ lenktynes Las Vegase. Tarptautinė automobilių federacija (FIA) praėjusį rudenį jau atliko ne vieną tokios kapsulės (tokio tipo kapsulės šiuo metu naudojamos moderniuose kariniuose naikintuvuose) bandymą – ekspertų išvados buvo teigiamos ir džiaugsmingos. Bandymai buvo atliekami su „Formulės-1“ bolido padanga, sveriančia 20 kg – ji buvo įstumiama į gaubtą 225 km/val. greičiu. Tikėtina, kad šiame dešimtmetyje peršviečiamus gaubtus pamatysime ir ant „Indy Car“ bolidų. Galbūt ir ant F-1.

VIDEO: FIA Institute Jet Canopy Test

Šalmai

Vis tik svarbiausias ir labiausiai tobulėjantis šiuolaikinis saugumo atributas automobilių sporte – šalmas. Saugos lankai išrasti prieš keliasdešimt metų, jų visos konfigūracijos patvirtintos taip pat ne pernai. Saugos diržai taip pat egzistuoja ne vienerius metus, o galimi skirtumai tarp jų – paties diržo plotis ir tvirtinimo taškų skaičius. Žinoma, egzistuoja ir svoris, tačiau jo mažinimas saugos diržuose yra naudingas ne daugiau nei galinių sėdynių šildymas „VW Touareg“.

O štai šalmų revoliucija įvyko 2004-aisiais – tais metais FIA pristatė naujus jų saugumo reikalavimus, pavadintus 8860. Po jų įvedimo saugos atributų gamintojai stipriai keikėsi, tačiau kaip parodė ateitis, saugumo didinimas nenuėjo veltui.

Vienas to pavyzdžių – brazilo F-1 „Ferrari“ komandos lenktynininko Felipe Massos avarija 2009-aisiais Vengrijos GP, kai nuo priekyje važiavusio bolido atskilusi nedidelė spyruoklė atskriejo tiesiai į brazilo šalmą, šiam važiuojant daugiau nei 250 km/val. greičiu. Nors ji ir „prasimušė“ iki pat veido bei sužalojo sportininką, dauguma lenktynių ekspertų įsitikinę, kad tik dėl tvirto saugos šalmo brazilas liko gyvas.

Lengvas ir tvirtas

Praėjusį rudenį saugos šalmų evoliucijoje įvyko didelis pokytis – Italijos gamintojas „Stilo“ pagamino lengviausią 8860 standartus atitinkantį šalmą – jo svoris yra 1,2 kg.

Kuo lengvesnis šalmas, tuo mažesnes perkrovas patiria sportininko galva avarijos atveju

„Stilo“ pirmieji „įtilpo“ į 1 200 g ribą gaminant šalmą – tai yra sveikintina. Visi iki šiol pagal 8860 reikalavimus gaminti šalmai buvo sunkesni, – teigė FIA instituto technologas Andy Melloras. – Kuriant bet kokį šalmą būtinas kompromisas tarp svorio ir kainos. Galima gamybai naudoti ne tokias egzotines medžiagas – šalmas bus pigesnis, tačiau sunkesnis. „Stilo“ rado kol kas geriausią santykį ir šioje srityje išsiveržė į priekį.“

Šalmų svoris yra svarbus ne tik dėl masės taupymo bet kuriame automobilyje – šimtas gramų šen ar ten praktiškai nieko nepakeistų. Tačiau šimtas gramų papildomo svorio ant galvos lemia daug – kuo lengvesnis šalmas, tuo mažesnes perkrovas patiria sportininko galva avarijos atveju. O tai reiškia, kad mažiau šansų išnarinti kaklo slankstelį, patempti kaklo raumenį ar, dar blogiau, ką nors sulaužyti.

Kad atitiktų FIA 8860 reikalavimus, bet kokiam šalmui tenka patirti nemažai bandymų. Vienas jų – 4 kg sveriantis smaigalys, numetamas ant šalmo iš penkių metrų aukščio. Šalmo vidinė dalis turi likti nepaliesta – tik tokiu atveju jam galima gauti 8860 sertifikatą. Tokio testo tikslas – išvengti vairuotojo sužalojimo nuolaužai ar detalei atskriejus tiesiai į galvą.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“
Reklama
„Energus“ dviratininkų komandos įkūrėjas P.Šidlauskas: kiekvienas žmogus tiek sporte, tiek versle gali daugiau
Reklama
Visuomenės sveikatos krizė dėl vitamino D trūkumo: didėjanti problema tarp vaikų, suaugusiųjų ir senjorų