Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2022 01 06 /2022 01 07

Saulius Jurgelėnas: ko daugelis nežino apie Dakaro taisyklių pakeitimus ir prioritetinius vairuotojus

Šių metų Dakaras – kiek kitoks, nei buvo iki šiol. Painiavos įnešė taisyklių pakeitimai, kadangi nuo šių metų šios lenktynės yra ir FIA pasaulio čempionato etapas. Saulius Jurgelėnas 15min papasakojo apie tuos pokyčius ir kodėl jie buvo padaryti. Taip pat pasidalijo įžvalgomis, kad antroje dalyje ekipažai jau gali būti pervargę ir dėl to pasipils klaidos.

Ir bivake, ir interviu žiniasklaidoje vis dar galima išgirsti kalbant apie Jokerio taisyklę ar ASO prioritetinių pilotų sąrašą. Dalykus, kurių nėra, nes Dakaras nuo šiol vyksta ne pagal ASO (Amaury Sport Organisation), o pagal Tarptautinės automobilių sporto federacijos (FIA) reglamentą. Todėl pasikeitimų netrūksta. O buvimas „prioritetinių“ FIA pilotų sąraše, skirtingai nei analogiškame ASO sąraše (kurio nebeliko), reiškia visiškai skirtingus dalykus.

VISOS DAKARO NAUJIENOS IR REZULTATAI

Kodėl prireikė pakeitimų Dakaro taisyklėse ir ar daug jų padaryta

Pasak Sauliaus Jurgelėno, kardinalių pakeitimų nėra tiek daug, nes ir anksčiau Dakaras vykdavo vadovaujantis bendraisiais Tarptautinės automobilių federacijos (FIA) principais, daugiau mažiau išlaikant varžybų sportinį formatą.

Bet skirtumas būdavo toks, kad Dakaras metai iš metų turėjo savo reglamentą, kurį gaudavai kasmet, labai tvarkingai. Kai dar būdavo preliminarus reglamentas, paryškindavo vietas, kuo skiriasi nuo ankstesnių metų. Įpranti prie tos struktūros, žinai, kaip viskas išdėstyta ir t. t.

Kai kas svarsto – Dakaras komercinis ar nekomercinis renginys. Visi renginiai yra komerciniai, kažkas tai organizuoja ir ne labdara užsiima. Tačiau iki šiol Dakaro ralis kaip renginys neįeidavo į kokią nors įskaitą: taškų neatsiveši. Tiesiog tai buvo toks neoficialus ne pasaulio čempionatas, bet tokios varžybos, kurios vyksta kartą per metus ir laimėti jose būdavo didžiausias prestižas šioje automobilių sporto šakoje.

Nuo šių metų sausio 1 d. po daugelio metų pertraukos FIA sugalvojo organizuoti pasaulio čempionatą. Anksčiau vykdavo pasaulio taurė, kuri nuo čempionato skiriasi tuo, kad taurės varžybose kuklesni reikalavimai. Pavyzdžiui, čempionatas turi vykti mažiausiai trijuose žemynuose. Iš viso vyks penki etapai. Be Dakaro ralio, Saudo Arabijoje vyks „Abu Dhabi Challenge“, taip pat etapai Kazachstane, Andalūzijoje ir Maroke.

Dakaras yra pirmasis pasaulio čempionato etapas ir jis turi būti organizuojamas pagal pasaulio čempionato reikalavimus. Čia atsiranda tam tikrų niuansų – kai kur sportinių, kai kur ir pačių organizatorių ribojimų.

Dakaras, ir kaip komunikuojama, ir kaip de facto vykdavo, yra sunkiausios ir ilgiausios pasaulyje varžybos. Taigi prestižas yra vien jį pabaigti. Kai kirsdavo finišą, visi gaudavo medalį. Tai būdavo griežta taisyklė.

Kodėl atsirado ir kodėl panaikinta „Dakar expierence“ taisyklė

Dakaro organizatorių eksperimentai prasidėjo dar Pietų Amerikoje, kai pradėjo mažėti dalyvių skaičius. ASO pastebėjo, kad mažėja tokių dalyvių, kurie prasčiau pasiruošę, kurie tiesiog meta sau iššūkį. Jiems pasitraukimas iš kovos pirmuosiuose etapuose tapdavo didele demotyvacija, nes, atvykęs į Dakarą, tu jau būni išleidęs visus pinigus, kiek jų esi numatęs. Juk turi būti viską į priekį numatęs, rezervavęs, apmokėjęs, nusiteikęs, kad iki finišo jau beveik nieko ir nebeišleisi.

Bet jeigu kažkas iškrenta pirmame, antrame, trečiame etape, būna nesmagu. Lyg galėtų tęsti, bent pasitreniravimui važiuoti, dėl garbės. Bet tokio šanso neturėdavo. Todėl ASO ir buvo įvedusi taisyklę, kad nuo Dakaro vidurio galima važiuoti Dakar Experience įskaitoje. Tarsi tokios mini varžybėlės nuo pusės Dakaro – po poilsio dienos iki finišo tie nelaimėliai gali sugrįžti į Dakarą ir startuoti bent antrojoje pusėje.

Pirmasis eksperimentas buvo lyg ir toks prisvilęs blynas, kai Orlando Terranova laimėjo tą antrąją Dakaro pusę. Tad ASO nuo kitų metų pakeitė taisykles taip, kad prioritetiniai vairuotojai šioje paguodos įskaitoje dalyvauti negali, paliko ją mėgėjams. Kaip žinote, finišavusiems nebūdavo leidžiama pravažiuoti per finišo arką ir jie negaudavo finišo medalio.

Bet pagal pasaulio čempionato taisykles negalima taip išmesti dalyvio, sportininkai turi teisę sugrįžti. Pagal FIA nuostatus nebaigęs etapo sportininkas gali grįžti kad ir nuo kito etapo – susiremontavai ir tęsi pasirodymą. Negali tik praleisti daugiau nei trijų greičio ruožų. Už tuos praleidimus gausi baudas. Pradinė – dešimt valandų už ne pagal taisykles įveiktą ar neįveiktą, o toliau jau skaičiuojama pagal kitus niuansus – žiūrint, koks etapas, ką praleidai, kiek pravažiavai.

Grįžti į ralį galima bet kurią dieną, bet medalio nebus

Dakaro organizatoriams beliko tik tas garbės epizodas – galite grįžti, bet negausite medalio ir negalėsite važiuoti per iškilmingą finišo arką. Bet nuo šiol grįžti gali kad ir kitą dieną, nes pagal pasaulio čempionato taškų skaičiavimo sistemą taškų gauna ne tik tas, kas laimi varžybas, bet ir etapų nugalėtojai. Tad kiekvieną dieną apdovanojami atskirų pasaulio čempionato klasių nugalėtojai.

Taip atsiranda stimulas važiuoti ir rinkti pasaulio čempionato taškus, jei sportininkas yra pateikęs paraišką. Todėl jeigu susiremontavai ir dar gali važiuoti, gali susirinkti taškų. Bendroje įskaitoje tu nefinišuosi dešimtuke, būsi 30-as ar 50-as, bet gali atsivežti pasaulio čempionato taškų.

Žinoma, prieš tai turi pateikti paraišką, sumokėti pasaulio čempionato įskaitos startinį mokestį. Kitaip tariant, gali dalyvauti Dakare, gali būti šio ralio nugalėtojas, bet nebūtinai būti pasaulio čempionato etapo nugalėtoju, jei nesiregistravai.

Ir atvirkščiai. Jau kelintą vakarą iš eilės matome KAMAZ dominavimą sunkvežimių įskaitoje, tačiau staiga ant pakylos lipa M.Macikas ir gauna apdovanojimą. Visiems iš pradžių kilo klausimas, kodėl taip yra. Bet KAMAZ nepateikė paraiškos dalyvauti pasaulio čempionate. Tad atmetami nepateikusieji, o pirmas iš pateikusiųjų skelbiamas pasaulio čempionato etapo (ar greičio ruožo) nugalėtoju. Vyksta lygiagreti kova: iš vienos pusės išlaikomas prestižas laimėti Dakarą, bet pasaulio čempionatas vyksta savo eiga.

Painiava dėl prioritetinių vairuotojų sąrašo išspręsta

Šitoje sporto šakoje iki šiol buvo du prioritetų sąrašai – Tarptautinės automobilių sporto federacijos (FIA) prioritetinių vairuotojų ir Dakaro organizatorių (ASO). Dakaro organizatoriai į sąrašą įtraukdavo visus FIA prioritetinius ir savo nuožiūra pridėdavo dar daugiau.

Daug metų iš eilės du lietuviai būdavo ASO prioritetų sąraše – Benediktas Vanagas ir Antanas Juknevičius. Dabar ASO neturi savo sąrašo, tas sąrašas savo gyvenimą baigė, o FIA nustatė naujus reikalavimus, kaip turi būti formuojamas prioritetinių vairuotojų sąrašas. Yra išdėstyti labai aiškūs punktai. Vienas iš jų – įtraukiami tie vairuotojai, kurie pateikė paraiškas dalyvauti pasaulio čempionate.

Vaidotas Žala greičiausiai į šį sąrašą pateko pagal paskutinį punktą, kuris surašytas taip: FIA gali išnagrinėti to vairuotojo pasiekimus ir savo nuožiūra papildyti sąrašą. Tad Vaidotas papuolė, kai FIA papildė tą sąrašą.

Ar tuo reikėtų džiaugtis? Pasak Sauliaus Jurgelėno, džiaugsmo, iš tikrųjų, mažai. Jeigu anksčiau buvimas prioritetų sąraše kėlė nedaug suvaržymų, tarkim, naudoti vieno tipo padangas, tai nėra bėda.

Kiti apribojimai – stebėjimo kameros, norint labiau kontroliuoti vairuotojus. Bet, įvedus elektronines kelio knygas, išduodamas tik prieš finišą, tai neteko prasmės – paruoštukų nepasidarysi.

Tačiau nuo šių metų tvarka sugriežtėjo ir atimtos privilegijos, kurias ASO buvo suteikę Dakaro prioritetinių pilotų sąrašui.

Pvz., galimybė kelis kartus Dakare, jeigu tau kažkas nutiko, pateikti prašymą pakelti tave starto sąraše kitam ruožui, motyvuojant, kad turėsi daryti daug lenkimų, tai nesaugu ir t.t. Pagal pasaulio čempionato taisykles tokių gėrybių nėra. Taigi prioritetiniams FIA pilotams (jais šiemet tapo V.Žala, R.Baciuška ir A.Juknevičius) ir lieka didžiąja dalimi daugiau prievolės, suvaržymai.

Pirmajame greičio ruože prioritetiniai vairuotojai išleidžiami greičiau, gali startuoti anksčiau, didesnis tarpas tarp startuojančių ekipažų, nevažiuosi už sunkvežimių ir pan. Daugiau džiaugsmo nėra. Ypatingas dėmesys dabar kreipiamas varikliams, kurie turi turbokompresorius. O prioriteto sąrašo vairuotojai turi įsidėti vadinamuosius deitalogerius (data logger), kurie įrašinėja įvairius parametrus. Pvz., turbinos parametrus.

N.Al-Attiyah šiemet buvo nubaustas pinigine bauda už tai, kad finiše patikrinimo metu to kontrolės prietaiso maitinimas buvo atjungtas. Po paaiškinimų jam buvo skirta bauda ir pagrasinta, kad jeigu tai pasikartos, jis gali būti diskvalifikuotas.

Matome, šiemet prioriteto vairuotojai labai smarkiai kontroliuojami. Pradėkime nuo to, kad net ir FIA standartai jau įsigaliojo. Bet jie nėra privalomi visiems, tik prioriteto vairuotojams, todėl šiems reikėjo užsisakyti ir naują aprangą, ir krūvą kitų dalykų, kuriuos reikėjo padaryti, pasiruošti. Pasikartosiu: buvimas šiame sąraše turi daugiau kontrolės, įpareigojimų, o ne privilegijų.

Buvimas prioritetinių pilotų sąraše tai turi daugiau kontrolės, įpareigojimų, o ne privilegijų.

Nauji navigacijos taškai

Jeigu žiūrėtume iš navigacinės pusės, atsirado keletas naujų kelio taškų tipų, kuriuos reikia „paimti“. Jie visi vadinami atsidarančiais. Kai priartėji, jie atsidarinėja vienokiu ar kitokiu spinduliu. Visa tai – aiškiai reglamentuota.

Prieš keletą metų atsiradęs naujas taškas WPC. Sutrumpintai vadinamas C taškas. Jis niekada neatsidaro, tik tyliai pypteli GPS įrenginys. FIA nustatė, kad tokių taškų dėti ne ant kelio (kur nors kopos viršūnėje) negalima.

Tai – tarsi ir palengvinimas, nes dykumoje, ant kopų jų nebus. Bet kas nutiko antrame šio Dakaro ruože? Šį tašką organizatoriai padėjo ant vietinio keliuko, kuris vinguriuoja tarp kopų. Tai tarsi buvo palengvinimas atidarinėjantiems trasą lyderiams. Juk niekas nenori atidarinėti trasos. Lyderis palieka vėžes, tad kitiems lengviau važiuoti iš paskos. O tu prarandi sekundę kitą. Iš viso kelias minutes per visą ruožą. Tačiau dėl tokio palengvinimo nutiko štai kas.

Kai atvažiavo keliolikti automobiliai, jų šturmanai jau nebeatskyrė, kur buvo tas keliukas, o kur jo nėra. O juk turi vingiuoti būtent siauru keliuku iki to C taško. Tad, ieškodami WPC, vairuotojai taip išakėjo tą teritoriją, kad tapo visiškai nebeaišku, kur tas keliukas. Ten, kur organizatoriai tikėjosi palengvinimo, įvyko toks įdomus dalykas.

Pasikeitusi starto tvarka

Šiemet Dakare pasikeitusi ir starto tvarka. Matome, kad nuo pirmo greičio ruožo lenktynės vyksta tarp visų kategorijų permaišant starto tvarką. Ankstesniais metais buvo, kad kai kuriuose greičio ruožuose pirmiausiai startuoja automobiliai, paskui sunkvežimiai. Dabar mes tų kategorijų turime daugiau, tai starto tvarka priklauso nuo to, kaip tu pravažiavai – vos kiek silpniau, gali tekti važiuoti už sunkvežimių. Todėl dabar kyla dar didesnis noras kovoti dėl kiekvienos sekundės, nes iš esmės kovoji ir dėl rytojaus starto pozicijos.

Pirmasis 30-ukas neliečiamas, bet jeigu tu finišavai 31-as, tai nereiškia, kad startuosi 31-as, nes pagal pasaulio čempionato reikalavimus iš kiekvienos kategorijos pirmas dešimtukas turi teisę startuoti aukščiau. Tad teisėjai juos iškaišo, kad iš kiekvienos kategorijos bent dešimt automobilių turėtų tam tikrą privilegiją.

Todėl dabar susiformuoja šiokia tokia košė, painiava. Net jeigu neblogai pravažiuoji, bet turėjai kokią problemą, nesi apsaugotas, kad startuosi ne už sunkvežimių.

Saulius primena, kad anksčiau prioritetiniai vairuotojai ateidavo ir išsireikalaudavo startuoti prieš sunkvežimius. Tačiau dabar tokios privilegijos nėra.

P.S. Po ketvirtojo greičio ruožo organizatoriai išleido naują biuletenį, kuriuo pagerino prioritetinių vairuotojų situaciją. Visi prioritetiniai T1 vairuotojai visada bet kuriame greičio ruože startuoja iškart po TOP30 bendros įskaitos.

Tai ne tam tikra lygiava, o stimulas dar labiau kautis. Ramiau pavažiavai – kitą dieną startuosi už labai didelių ratų, provėžomis, tavo rezultatas dar labiau prastės, pateksi į dar didesnę rizikos zoną.

Dabar dar rimtesnė kova užverda kiekviename atskirame greičio ruože, nebėra žiūrėjimo į visą Dakarą – kad čia ramiau, čia greičiau važiuosi. Susidaro didelis spaudimas kiekviename ruože, kad dalyviai dar labiau išsisunktų.

„Žiūriu į dabartinį tempą ir manau, kad antroje Dakaro dalyje kai kurie ekipažai turėtų turėti nuovargio požymių bei daryti klaidų, kurios ateina iš nuovargio, nes kiekvieną dieną jie tikrai turi išsikrauti gerokai labiau, nei būdavo anksčiau. Tiesiog visos aplinkybės suveda į tai, kad reikia kautis kiekviename metre“, – apibendrino Saulius Jurgelėnas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„ID Vilnius“ – Vilniaus miesto technologijų kompetencijų centro link
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais