„Keliais sakiniais nupasakoti, kas yra „4x4 Perimetras“, mes bandom jau penkis metus. Tačiau nepavyksta“, – juokėsi „4x4 perimetras“ organizatorius Gediminas Grigaitis.
Tai varžybos visureigiais, vykstančios Lietuvos perimetru – pasienio zonomis, visąlaik važiuojant greta Baltarusijos, Lenkijos, Rusijos ir Latvijos. Visa jų distancija – kiek daugiau nei 2 000 kilometrų, kurią dalyviai liepos 1-4 dienomis turės įveikti per 60 valandų.
Didžiąją 2 000 kilometrų dalį varžybų dalyviai įveikia laikydamiesi kelių eismo taisyklių. Pagrindiniai čia jiems tenkantys iššūkiai – sunkiai pravažiuojami pasienio miškų keliai ir kelio knygos, kurioje specialiais simboliais surašytas visas maršrutas, skaitymas.
Be važiavimo keliais, kuriuos įveiktų toli gražu ne kiekvienas lengvasis automobilis, organizatoriai paruošė daugiau užduočių: dalyviams reikės įveikti keturis greičio ruožus ir šešis orientacinius etapus.
Miegui laiko nėra
„4x4 perimetro“ organizatorius G. Grigaitis neslėpė, kad dalyvių poilsiui laikas šiame maratone nėra numatytas.
„Kaip pasiseka. Jeigu turi palaikymo komandą, kuri pažiūri, patvarko automobilį, kartais gali pamiegoti po porą valandų. Kitu atveju nelabai“, – kalbėjo bekelės varžybų entuziastas.
Renginys pirmą kartą vyko 2011 m. ir per tą laiką nemažai patobulėjo, tačiau pagrindinė idėja išliko ta pati – maratonas bekelėje.
Motociklininkai turi dalinai panašų savo renginį – kiekvienais metais savaitę važiuoja aplink Lietuvą.
„Ten labiau poilsinė kelionė. Aš norėjau padaryti kažką panašaus į lietuvišką Dakarą“, – prisiminė G. Grigaitis.
Kalcite danga labai primena Pietų Amerikos Dakaro trasą. Ten daug aštrių akmenų, daug galimybių pramušti ratus. Vienu žodžiu, ten gerai
Miškingos Lietuvos vietovės neprimena Pietų Amerikos, kurioje vyksta Dakaro maratonas, tačiau vienas „4x4 perimetro“ greičio ruožas yra kaip iš akies lupta Argentina. Tai – Akmenės kalcito karjeras.
„Kalcite danga labai primena Pietų Amerikos Dakaro trasą. Ten daug aštrių akmenų, daug galimybių pramušti ratus. Vienu žodžiu, ten gerai“, – šypsojosi renginio organizatorius.
Įtampa – visas 60 valandų
Praėjusiais metais „4x4 perimetro“ varžybose greičiausias buvo Vaidoto Paškevičiaus ir Dariaus Danuso ekipažas. Vairuotojas, kalbėdamas tik po finišo, neslėpė visas 60 valandų lydėjusių ir po finišo nenuslūgusių emocijų.
„Nemiegojome beveik tris paras. Jos išties sunkios tiek fiziškai, psichologiškai, tiek technikos atžvilgiu. Greičio ruožuose galėjome važiuoti neribotu greičiu, tad skubėjome, kiek galėjome. Varžovai stiprūs ir ambicingi, todėl automobilį teko laužyti tikrąja to žodžio prasme – šokinėjome per dideles duobes, akmenis“, – apie pergalės kainą pasakojo V. Paškevičius.
Jis neslėpė, kad varžybos sunkios – teko pervažiuoti „ir ugnį, ir vandenį“, tad pergalės skonis buvęs labai saldus.
„Reikia pagirti organizatorius už nuostabų renginį, kuris tikrai vertas lietuviško Dakaro etiketės. Surengti 2000 km lenktynes pasienio keliukais – tikrai sudėtingas uždavinys, su kuriuo organizatoriai puikiai susitvarko kiekvienais metais“, – pasakojo praėjusių metų „4x4 perimetro“ sportinių visureigių klasės nugalėtojas.
Mažiau greičio ruožų, daugiau orientavimosi
Šiais metais „4x4 perimetro“ varžybose, vyksiančiose liepos 1-4 dienomis, vyks mažiau greičio ruožų nei pernai – keturi. Tačiau atsiranda naujovė – šeši orientavimosi etapai, kurie patikrins ekipažo navigatoriaus budrumą ir vairuotojo reakciją.
„Greičio ruožuose gali važiuoti tik „Sport“ ir „Extreme“ klasių visureigiai. Trečiosios – turistinės klasės, – dalyvius leisime tik į orientacinius greičio ruožus. Ši klasė skirta norintiems susipažinti su įdomiausiais Lietuvos kampeliais ir tuo pačiu – išbandyti savo orientavimosi įgūdžius bei ištvermę“, – kalbėjo organizatorius G. Grigaitis.
Jis paaiškino, kad „Sport“ klasei priskiriami specialiai paruošti visureigiai, turintys saugos lankus. „Extreme“ klasėje – standartiniai visureigiai. „Sport“ ir „Extreme“ klasių ekipažus sudaro du žmonės, o turizmo klasėje ekipažo narių skaičių riboja tik automobilio sėdimos vietos – kiek jų yra, tiek žmonių gali dalyvauti.
Ar įmanoma ten dalyvauti su neaukštos prošvaisos, tačiau keturiais ratais varomu automobiliu?
„Ar automobilis užklimps, ar ne, dažniausiai priklauso nuo vairuotojo. Yra pasunkinto pravažumo atkarpų – šlapios ir „minkštos“ vietos, kur nesunku padaryti klaidą ir įklimpti. Čia tam, kad su „golfuku“ atvažiavęs trasos negalėtų įveikti“, – sakė G. Grigaitis.