Kas yra kas
Važinėjant BMX teoriškai yra lengviau atlikti įvairius triukus, kadangi pats dviratis mažesnis (20 сolių ratai, tuo tarpu kai MTB būna 24 arba 26 colių ratais). Važinėjama dažniausiai taip vadinamame skeitparke, dirte ar ant lygios žemės (flatland). Ši dviračių rūšis yra viena pigesnių. Naudojimui tinkamų BMX'ų kainos prasideda ties pusantro tūkstančio litų riba. Tačiau BMX – gana siauras stilius, šiuo dviračiu nepavyks praminti miško takeliu, paskraidyti nuo šlaitų, ar šiaip, šiurpinti praeivius, skraidant nuo laiptų. Besirinkdami BMX turite būti tikri, kad jūsų pašaukimas – tai kvapą gniaužiantys triukai gatvėje, skeitparke, dirte ar flat'o „arenoje“.
MTB (šifruojama kaip Mountain Trail Bike) apima stilius nuo turizmo, orientavimosi lenktynių iki didžiausių adrenalino proveržių ir pavojų kupinų DH ar FR. Kadangi šis puslapis yra apie ekstremalų sportą, todėl pasivažinėjimus parkų takeliais ir kitus traumų nereikalaujančius riedėjimo būdus paliksime nuošalyje. Važiavimas MTB tipo dviračiu (triukų darymas ir t.t.) reikalauja daugiau pastangų, be to patys dviračiai yra gerokai brangesni. Tačiau, jums atsiveria neribota dviračio pritaikymo laisvė, tereikia tik gerai pasirinkti. Renkantis MTB, jums gali iškilti krūva klausimų, į kuriuos pamėginsime atsakyti čia pat.
MTB subtilybės
MTB dviračių ir važinėjimo jais stilių yra be galo daug ir įvairių tai: XC, Road, All Mountain (AM), Four Cross (4X), Cyclocross, Downhill, Cross, Trials, Street Trials, Dirt, Street, Urban Freeride, Freeride ir dar keleto tikriausiai nepaminėjau. Iš visos šios gausybės stilių, dauguma žmonių ekstremaliais laiko šiuos: Downhill, Trials, Street Trials, Dirt, Street, Urban Freeride, Freeride. Downhill ir Freeride atstovai Lietuvoje sutinkami rečiau, tiksliau – galima sakyti beveik nėra žmonių juos propaguojančių ir važinėjančių (bent jau DH). Tačiau reikėtų pažinoti visus stilius.
Trials – tai kliūčių įveikimas dviračiu, siekiant jog kūnas kuo mažiau kontaktuotų su žeme. Šis stilius atsirado tada, kai mototrialu užsiiminėjantiems sportininkams treneriai patarė elementų ir technikos mokytis dviračiu. Vėliau tapo populiaru tuo užsiiminėti ne tik mototrialininkams. Trial dviračiams būdingas labai žemas ir kuo lengvesnis rėmas, neamortizuojanti (rigid) šakė, šie dviračiai dažniausiai neturi sėdynių, kadangi dviratininkas pastoviai stovi ant pedalų, sėdynė jam tik maišytų. O jei ir turi, tai jos labai mažos, daugiau butaforinės, negu pritaikomos praktiškai. Dviračiai būna 2 dydžių ratais, tai 26 (stock) ir 20 (mod) colių skersmens. Ratlankiai dažnai turi skyles, siekiant sutaupyti svorio. Street Trials nuo Trials skiriasi tuo, jog Street Trials yra sumaišyti Street ir Trials elementai.
Dirt – tai šokinėjimas dviračiu per iš žemių pastatytus „dirtus“ ir įvairių triukų atlikimas šuolio metu. Dažniausiai tramplino kickeris būna statomas toks, kad išmestų maksimaliai aukštai, suteikiant daugiau laiko atlikti triukus. Dviračiams būdingas ganėtinai žemas, tačiau jau gerokai aukštesnis nei Trials rėmas, dalys dedamos maksimaliai tvirtos, nes tenka atlaikyti dideles apkrovas. Šakė dažniausiai amortizuojanti, rečiau – rigida. Ratai 26 ir 24 colių skersmens.
Street – šiam stiliui būdingas važinėjimas gatvėse, aikštėse, skveruose ir vietose kur lygus paviršius ir šalia koks aukštesnis objektas, laiptai, bortelis ar panašiai. Dviračiu tokiuose vietose atlikinėjami įvairūs triukai, stengiamasi užšokti ant kuo aukštesnės ar peršokti kuo aukštesnę kliūtį. Dviračiai beveik tokie patys kaip ir Dirt, tik dažniau sutinkamos rigid tipo (neamortizuojančios) priekinės šakės, siekiant sutaupyti svorio ir taip palengvinti kai kurių triukų atlikimą.
Freeride – iš esmės viską pasako pavadinimas, tai tiesiog važinėjimas kaip ir kur patinka, siekiant gauti kuo daugiau adrenalino. Važinėjama dažniausiai miškuose, nuo kalnų, čia pat atliekami triukai. Urban Freeride tai tas pats Freeride tik mieste, šokinėjama per taip vadinamus stairsetus. Dviračiai visada su priekine amortizuojančia šake, kuri dar ir turi kiek daugiau eigos nei naudojamos Street ar Dirt tipuose. Yra Freeride dviračių, turinčių ir galinį amortizatorių, (full suspension). Ratai dažniausiai 26 colių, pasitaiko, jog galinis būna 24 colių, o priekinis 26, siekiant didesnio manevringumo.
DH arba downhill stiliumi važiuojama tik kalnuotose vietovėse. Tikslas - per kuo mažiau laiko nusileist nuo kalno specialia trasa, ir taip aplenkt varžovus. Triukams čia nebelieka laiko, dviratininkas turi susitelkt į trasą, kadangi jam svarbi kiekviena sekundė. Downhill dviračiai atrodo labai įspūdingai. Dažniausiai 26 colių ratais, didelės eigos šake, didelės eigos galiniu amortizatoriumi, plačiomis padangomis, dideliais stabdžių rotoriais. Trumpiau tariant - tikras tankas.