Marškinėlių istorijos ir prekės ženklų karai

1970-ųjų pasaulio čempionato finalas. Sausakimšas „Azteca“ stadionas ir Brazilija, artėjanti link trečiojo pasaulio čempionų titulo. Iki finalinio švilpuko lieka vos kelios minutės, švieslentė rodo įtikinamą brazilų persvarą prieš Italiją.
Pasaulio čempionato dalyvių aprangos
Pasaulio čempionato dalyvių aprangos / „Scanpix“ nuotr.

Ryškiausia Brazilijos žvaigždė Pele pribėga prie mačo arbitro Rudi Glocknerio ir paprašo jo skirti šiek tiek laiko užsirišti batus. Savo batus ryškiausia čempionato žvaigždė rišasi ypač kruopščiai ir lėtai. Visos filmavimo kameros nukrypsta į „Puma“ sportinius batelius. Vėliau paaiškėja, kad už šį triuką Pele sąskaita pasipildė 120 tūkst. JAV dolerių.

Stopkadras/Pele rišasi „Puma“ batelį
Stopkadras/Pele rišasi „Puma“ batelį

Aštuntojo dešimtmečio pradžioje sporto prekių ženklai siekė kuo didesnio dėmesio bet kokia įmanoma kaina. Kuo ryškesnė prožektorių šviesa, tuo geriau.

Praėjus pusei amžiaus rinkodarinės taisyklės smarkiai pasikeitė. Šiame pasaulio čempionate Danija žaidžia apranga, į kurią žvelgiant neįmanoma identifikuoti nei gamintojo, nei rinktinės, kuri ją vilki. Visi simboliai ir prekės ženklai sąmoningai „paslėpti“.

Už matomumą šiais laikais kur kas svarbiau yra žinia, kurią danai siunčia pasauliui.

„Nebylia“ apranga danai ir šios šalies sporto inventoriaus gamintojas „Hummel“ kritikavo šeimininko Kataro požiūrį į žmogaus teises.

Juodas spalvos variantas turi dar jautresnę potekstę – šiomis aprangomis siekiama pagerbti migrantus darbininkus, žuvusius statant pasaulio čempionato arenas.

„Hummel“ nuotr./Danijos rinktinės marškinėliai
„Hummel“ nuotr./Danijos rinktinės marškinėliai

„Gedulo spalva, – pristatydamas aprangą instagrame rašė „Hummel“, – Visiškai palaikome Danijos rinktinę, bet norime atkreipti dėmesį, jog šis turnyras nusinešė tūkstančius žmonių gyvybių.“

Apie tai, jog pasiųs pasauliui labai aiškią kritišką žinią, Danijos futbolo asociacija buvo užsiminusi dar likus metams iki turnyro.

Nors FIFA pasaulio futbolo čempionato taisyklės draudžia politinius pareiškimus ant komandinės uniformos, atrodo, kad Danija trimis savo marškinėlių dizaino variantais – visiškai raudonu, visiškai baltu ir visiškai juodu – sugebėjo rasti būdą, kaip šiuos reikalavimus apeiti.

Aprangoje nėra jokių žodžių, jokių simbolių. Tiesiog nebylus pareiškimas, kuris visiems aiškus.

Nacionalinės komandos emblema, „Hummel“ logotipas ir dekoratyviniai balti ševronai – prekės ženklo simbolis, kuris danų rinktinės aprangas puošia nuo praėjusio amžiaus devinto dešimtmečio. Visi šie atributai dabar yra susilieję į raudoną, baltą ar juodą spalvas.

Su savo originaliomis istorijomis, užkoduotomis marškinėlių dizaine, į Katarą atvyko ir daugiau rinktinių.

„Scanpix“ nuotr./Japonijos rinktinė
„Scanpix“ nuotr./Japonijos rinktinė

Pavyzdžiui, Japonija į Katarą atsivežė mėlynus origamio įkvėptus marškinėlius, kokiais šios šalies rinktinė žaidė pačias pirmąsias rungtynes.

Naujosios aprangos rinkodaros kampanijai pasirinkti manga serialai „Blue Lock“ ir „Giant Killing“, o marškinėliai Japonijoje buvo pristatyti per komiksus.

„Adidas“ nuotr./Japonijos rinktinės aprangų reklama
„Adidas“ nuotr./Japonijos rinktinės aprangų reklama

Meksikos rinktinės marškinėliai pasaulio čempionatų metu įprastai būna vieni originaliausių.

Ne išimtis ir šis turnyras. Meksika į Katarą atvyko su išvykos apranga, kurios dizaine atsispindi šalies istorija, šaknys ir kultūra.

Balti marškinėliai papuošti raudonais raštais. „Tai ne tik apranga, – rašoma Meksikos futbolo federacijos pristatyme. – Tai yra magijos, jėgos ir poezijos kupinas šedevras.“

Meksikos marškinėliai
Meksikos marškinėliai

Pagrindinės žalios Meksikos rinktinės aprangos dizainą įkvėpė dievas Kecalkoatis. Ši „Plunksnuotoji gyvatė“ actekų mitologijoje buvo vienas iš aukščiausių teigiamų dievų.

Nakties dangaus ir vėjų valdovas, žynių luomo, kultūros globėjas, jis taip pat simbolizuoja žmogaus prigimties dvilypumą, ypač būdingą ikiispaniškoms vietos kultūroms.

Vokietijos tradiciškai balta pagrindinė apranga yra su vertikalia juoda juosta. Jos dizainą įkvėpė patys pirmieji rinktinės marškinėliai, kuriais vokiečiai žaidė dar 1908-aisiais.

„Marškinėliai įkūnija komandinę dvasią“, – rašoma Vokietijos futbolo sąjungos pristatyme.

Istorinių paralelių apstu ir Ispanijos rinktinės išvykos aprangoje, kurioje dera šviesiai mėlyna ir balta spalvos. Jos dizainas sukurtas pagal 1982-aisiais pasaulio čempionate „Raudonosios Furijos“ vilkėtą išvykos aprangą. Prieš keturis dešimtmečius pasaulio čempionatas vyko būtent Ispanijoje.

Argentina taip pat siunčia labai aiškią žinią, kuri ypač aktuali šių dienų Katarui. Pagrindinės aprangos marškinėliai ir toliau išlieka su baltomis ir žydromis vertikaliomis juostomis, o štai išvykos apranga yra violetinė.

Violetinė apranga simbolizuoja kovą už lyčių lygybę.

„Scanpix“ nuotr./Lionelis Messi
„Scanpix“ nuotr./Lionelis Messi

Šiame pasaulio čempionate dėl vietos po saule grumiasi ne tik 32 stipriausios žemyno rinktinės, bet ir devyni skirtingi prekių ženklai, kurie komandoms teikia visa ekipuotę.

Daugiausiai klientų turi amerikiečių „Nike“. Su šio prekės ženklo aprangomis žaidžia trylika šio čempionato komandų – Australija, Brazilija, Kanada, Kroatija, Anglija, Prancūzija, Nyderlandai, Lenkija, Portugalija, Kataras, Saudo Arabija, Pietų Korėja ir JAV.

Kiek mažesnę dalį yra atsiriekęs vokiečių „Adidas“ – septynios rinktinės (Vokietija, Argentina, Belgija, Ispanija, Japonija, Meksika ir Velsas).

15min koliažas/Pasaulio čempionato dalyvių marškinėliai
15min koliažas/Pasaulio čempionato dalyvių marškinėliai

„Puma“ turi šešis klientus – Urugvajus, Šveicarija, Serbija, Senegalas, Marokas ir Gana. Beje, šio prekės ženklo atstovai jau ne pirmą kartą kaltinami originalumo stoka ir sulaukia kritikos už tai, jog visoms komandos pasiūlo labai panašaus modelio aprangų komplektus.

Toliau – smulkių žuvų lenktynės.

Dar šeši prekių ženklai Katare turi po vieną savo atstovą.

footballkitarchive.com nuotr./Aprangų gamintojai 2022 metais
footballkitarchive.com nuotr./Aprangų gamintojai 2022 metais

Kamerūnas likus trims savaitėms iki čempionato pradžios pristatė „One All Sports“ sukurtas aprangas. Ši futbolo pasaulyje mažai žinoma bendrovė iki šiol daugiausia gamino automobilių sporto aprangą.

Įdomu tai, kad dėl šių aprangų kilo nemažas skandalas, nes liepos mėnesį Kamerūno futbolo federacija (FECAFOOT) vienašališkai nutraukė sutartį su anksčiau aprangas tiekusiu prancūzų prekių ženklu „Le Coq Sportif“.

Prancūzai padavė federaciją į teismą, nes jų sutartis galiojo iki 2023 m. gruodžio 31 d. Teismas pripažino, kad FECAFOOT pasielgė neteisėtai ir pasaulio čempionate Kamerūnas turėjo žaisti su „Le Coq Sportif“.

Visgi pastaroji bendrovė pareiškė, kad prieš čempionatą nekels sąmyšio ir leis futbolininkams kuo geriau pasiruošti pirmenybėms, o savo teisines pretenzijas atnaujins iš karto turnyrui pasibaigus.

Kamerūnas įveikė Braziliją, bet šį čempionatą jau baigė grupių etape.

AFP/„Scanpix“ nuotr./Kamerūno rinktinės apranga
AFP/„Scanpix“ nuotr./Kamerūno rinktinės apranga

Tuniso rinktinė vilkėjo Turine prieš 44 metus įkurtos „Kappa“ bendrovės marškinėlius. Į pasaulio čempionatą „Kappa“ grįžo po dvidešimties metų, kai Pietų Korėjoje ir Japonijoje vykusiame turnyre rengė Italijos rinktinę.

Kosta Rikos futbolininkai žaidė su „New Balance“ aprangomis. Bostone 1906 metais įkurta bendrovė kostarikiečius rengė ir prieš ketverius metus.

Danai tradiciškai lieka ištikimi savam „Hummel“, o Irano rinktinė šiemet taip pat vilkėjo savo šalies „Majid“ produkciją. Šis Irano prekės ženklas įkurtas 1987-aisiais ir anksčiau buvo žinomas kaip „Merooj“.

Šiuo pavyzdžiu seka ir Ekvadoras, tradiciškai į pirmenybes atvykęs su „Marathon Sports“ prekės ženklu. Ekvadoro sostinėje Kite 1981-aisiais metais įkurta bendrovė su Ekvadoro futbolo federacija pradėjo bendrauti nuo 1994-ųjų, kai pastaroji nutraukė savo sutartį su „Reebok“.

Su „Marathon“ logotipu ekvadoriečiai žaidė ir visuose ankstesniuose savo pasaulio čempionatuose – 2002, 2006 ir 2014 metais.

Prieš ketverius metus Rusijoje daugiausiai rinktinių – 12 – rengė „Adidas“ (12), „Nike“ turėjo 10 atstovų, „Puma“ – 4, „New Balance“ – 2, „Hummel“, „Errea“, „Umbro“ ir „Uhlsport“ – po 1.

footballkitarchive.com nuotr./Aprangų gamintojai 2018 metais
footballkitarchive.com nuotr./Aprangų gamintojai 2018 metais

Ilgus metus pasaulio pirmenybės buvo „Adidas“ teritorija. Ši bendrovė nuo 1970-ųjų pristato oficialius čempionatų kamuolius ir nuo to laiko užtikrintai lyderiavo ir pagal rengiamų komandų skaičių.

egsportsdesign nuotr./Pasaulio čempionų marškinėliai
egsportsdesign nuotr./Pasaulio čempionų marškinėliai

„Nike“ rimta futbolo žaidėja tapo tik nuo 1994 m., kai turnyras buvo surengtas Jungtinėse Valstijose.

2014-aisiais Brazilijoje amerikiečiai pirmą kartą aprengė daugiau planetos čempionato dalyvių už „Adidas“.

Praėjusio čempionato nugalėtoja Prancūzija taip pat vilkėjo „Nike“ ir tai buvo vos antrasis sykis, kai stipriausia planetos komanda tapo šiuo prekės ženklu aprangta rinktinė. 2002-aisiais metais „pionieriais“ tapo brazilai.

Pasaulio čempionai ir aprangos gamintojai

Metai Čempionas Aprangos gamintojas
2018 Prancūzija Nike
2014 Vokietija Adidas
2010 Ispanija Adidas
2006 Italija Puma
2002 Brazilija Nike
1998 Prancūzija Adidas
1994 Brazilija Umbro
1990 Vakarų Vokietija Adidas
1986 Argentina Le Coq Sportif
1982 Italija Le Coq Sportif
1978 Argentina Adidas
1974 Vakarų Vokietija Adidas
1970 Brazilija Athleta
1966 Anglija Umbro
1962 Brazilija Athleta
1958 Brazilija Athleta
1954 Vakarų Vokietija Leuze

Tiesa, susigrąžinti ilgai turėtas pozicijas „Adidas“ šiemet gali būti labai sudėtinga. Iš Katare likusių aštuonių stipriausių pasaulio komandų liko vienintelė jų klientė – Argentina.

Ketvirtfinalyje „Nike“ turės net šešis savo atstovus (Brazilija, Prancūzija, Anglija, Kroatija, Nyderlandai ir Portugalija), o didžiausia sensacija tapę marokiečiai vilki „Puma“.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis