Lažybų bendrovių reklamos turėtų dingti nuo geriausių Lietuvos komandų marškinėlių, kaip ir tūkstančiai eurų, gaunami už reklamą.
Šią savaitę 69 balsais „už“ ir 10 parlamentarų susilaikius, Seimas priėmė sprendimą svarstyti Azartinių lošimų įstatymo pataisas.
Jas parengę septyni „valstiečiai“ siūlo nuo sausio uždrausti bet kokią azartinių lošimų reklamą, išskyrus kelias išimtis, neleisti skleisti informacijos apie tai, kad lošimus organizuojančios bendrovės remia viešus renginius, veiklas bei fizinius ar juridinius asmenis.
„Azartiniai lošimai – nėra tas produktas, kurį reikėtų reklamuoti ir populiarinti. Tai nėra toks nekaltas dalykas, nes sukelia priklausomybę. Tie, kurie mėgsta žaisti, susiras ir be reklamos. Ji nereikalinga, nes vargu ar sukelia geras emocijas – lošimas nėra sveikintina laisvalaikio forma“, – teigė už azartinių lošimų reklamos draudimą pasisakęs Viktoras Rinkevičius.
Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos narys pats nežaidžia azartinių lošimų, neperka net loterijos bilietų. Jis nedalyvauja ir sporto lažybose.
„Tos rinkos neišmanau, – sakė V.Rinkevičius. – Sporto spėjimai gal ir gerai, kažkas serga ir domisi, palaiko savo komandas ir bando pasivaržyti su kolegomis. Tai azarto dalykas – gal ir nesmerkčiau.“
Bijau prognozuoti, gal ir sumažėtų parama. Neturiu skaičiavimų ar prognozių.
Nors Seimo narys įsitikinęs, jog ir azartinių lošimų bendrovių parama klubams bei lygoms yra iš esmės sveikintinas dalykas, jo nuomone, pinigai galėtų atkeliauti ir be reklamos.
„Tegu bendrovės remia ir toliau. Bet, jei remia, nebūtina piršti, – kalbėjo V.Rinkevičius. – Aš manau, kad visuomenei jų verslas duoda ne tik naudą, bet ir žalą. Kompensuodami žalą, jie remia sportą, skirdami lėšų labdarai. Tai būtų gražus žingsnis. Darykite verslą, gaukite pelną, bet, jei jūsų verslas nėra visuomenei naudingas, skirkite pinigų kilniems tikslams. Manau, svarbu yra moralinė samprata. Jei viską skaičiuosime pinigais, tapsime materialistai.“
Tačiau verslo kompanijos įprastai paramą skiria už galimybę reklamuotis. Kaip paramos dydis sportui galėtų keistis, jei tokia reklama būtų uždrausta?
„Bijau prognozuoti, gal ir sumažėtų parama, – svarstė V.Rinkevičius. – Neturiu skaičiavimų ar prognozių.“
Nėra reklamos, nėra ir paramos
Kauno „Žalgirio“ krepšinio klubo viena svarbiausių rėmėjų daug metų buvo „Top Sport“, dabar Lietuvos krepšinio čempionus remia „OlyBet“.
„Šiemet iš lažybų bendrovės gaunama parama sudaro mažesnę sumą, tačiau dar praėjusį sezoną tokia įmonė buvo generalinė „Žalgirio“ rėmėja, – pabrėžė Kauno „Žalgirio“ vadovas Paulius Motiejūnas. – Neatmetame galimybės, jog ateityje lažybų bendrovė galėtų vėl užimti generalinio rėmėjo poziciją. Todėl tokios įstatymo pataisos labai pakenktų sportui ir pakenktų potencialiai rėmėjų paieškai.
Tai liestų ne tik mūsų klubą. Tiek Lietuvos krepšinio federacijos, tiek Lietuvos krepšinio lygos pagrindiniai rėmėjai yra lažybų bendrovės. Tad tai atsilieptų apskritai visam Lietuvos krepšiniui. Savo rankomis potencialiai nukirstume vieną didžiausių rinkų sporto rėmime.“
Kad taip įvyktų, patvirtino „OlyBet“ generalinis direktorius Saulius Petravičius.
„Visiškas reklamos uždraudimas turėtų labai stiprią įtaką tiek verslui, tiek partnerystės ar rėmimo projektams, biudžetai neabejotinai būtų peržiūrimi, – teigė S.Petravičius, vadovaujantis „OlyBet“, kuri remia ne tik Kauno „Žalgirį“, bet ir Klaipėdos krepšinio lygą, Mažojo futbolo lygą, Sostinės krepšinio lygą bei Smuklės krepšinio lygą. – Atsižvelgiant į tai, kad sąlygos konkuruoti su užsienio lažybų operatoriais, vis dar veikiančiais Lietuvoje nelegaliai, būtų nevienodos, mūsų įmonė turėtų peržiūrėti veiklos modelį, nes į šią rinką atliekamos investicijos, atsižvelgiant į rinkos potencialą sulig pasikeitusia įstatymine aplinka lažybų sektoriuje.
Peržiūrint biudžetus ir optimizuojant veiklos modelį, siekiant išlikti rinkoje, parama greičiausiai išnyktų visiškai arba bent jau gerokai sumažėtų ir būtų simbolinės apimties.“
Parama greičiausiai išnyktų visiškai arba bent jau gerokai sumažėtų.
Pajamų šaltinių klubams mažėja
Ant pastarųjų metų Lietuvos futbolo čempionų Vilniaus „Žalgirio“ žaidėjų marškinėlių svarbiausią vietą užima užrašas „Top Sport“.
Tai viena svarbiausių klubo rėmėjų, taip pat remianti Regionų krepšinio lygą, Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Marijampolės, Šiaulių krepšinio lygas.
Vilniaus „Žalgirio“ direktorė Vilma Venslovaitienė mano, kad naivu būtų tikėtis išlaikyti bendrovės paramą, jei reklama būtų uždrausta.
„Dabar jos parama sudaro didelę biudžeto dalį. Tai – svarbios įplaukos ne tik „Žalgiriui“, – sakė Vilniaus futbolo klubo vadovė. – Jei įstatymas draustų reklamą, koks tikslas būtų skirti pinigus sportui? Tai yra verslas ir altruizmo tikėtis neverta. Verslas turi savo žaidimo taisykles.“
Išnagrinėjusi politikų siūlomas pataisas, V.Venslovaitienė mano, kad draudimais ne visada pasiekiamas geriausias rezultatas.
„Uždraudus alkoholio ir lažybų reklamą, sportui beveik nelieka pajamų šaltinio, nors, globaliai galvojant, sportas ir yra ta vieta, kur jaunimas pamato savo žvaigždes ir svajones. Per tai ir reikėtų juos atitraukti nuo žalingų įpročių. Gal geriau kryptingai dirbti su jaunimu, įspėjant juos apie galimus pavojus. Suaugę žmonės turi teisę rinktis – jie nusprendžia patys, o vaikus sudominti gerais dalykais yra kitų būdų. Nepamirškime, kad patys lošti iki 18 metų jie ir taip negali“, – priminė V.Venslovaitienė.
Parama sudaro trečdalį lygos biudžeto
Švedijos lažybų kompanija „Betsafe“, pernai įsigijusi iš Antano Guogos nusipirkusi „Tonybet“ prekės ženklą, yra generalinė Lietuvos krepšinio lygos (LKL) rėmėja. LKL prezidento Remigijaus Milašiaus teigimu, šios kompanijos pinigai sudaro 35 proc. viso lygos biudžeto.
„Lažybų bendrovės yra tarp didžiausių Lietuvos sporto paramos tiekėjų. Dabar veikiantys įstatymai yra konservatyvūs lažybų bendrovių atžvilgiu, leidžiamas tik lažybų bendrovės pavadinimo ir adreso naudojimas.
Tačiau jei įstatymas bus dar labiau griežtinamas ir draudžiama bet kokia lažybų bendrovių komunikacija, Lietuvos sportas, ypač krepšinis, neteks didelės sumos pinigų, – teigė R.Milašius. – LKL generalinė rėmėja yra „Betsafe“ lažybų kompanija, jos parama sudaro apie 35 procentus viso lygos biudžeto. Pagrindinio LKL partnerio parama atitenka LKL klubams – po sezono išdalijamas prizinis fondas. Taigi galiausiai nuskriausti bus krepšinio klubai. Įstatymo pakeitimas būtų labai didelis smūgis sportui, sumažėtų Lietuvos klubinio krepšinio lygis ir įtaka tarptautinėje arenoje.“
„Betsafe“ partneriai taip pat yra Lietuvos krepšinio federacija, Lietuvos futbolo federacija, kompanija taip pat remia vandenlenčių pirmenybes.
Užsienio valstybėse – skirtinga patirtis
Kitose šalyse padėtis dėl lažybų bendrovių reklamos yra įvairi – nuo visiško reklamos uždraudimo iki laisvės ir milijonų, kurie suplaukia į didžiausias sporto komandas.
Pavyzdžiui, Anglijos futbolo „Premier“ lygoje iš 20 klubų net devyni yra sudarę sutartis su lažybų kompanijomis. Bendra jų sandorių vertė sudaro 47 mln. svarų (53 mln. eurų) vien šį sezoną.
„Mes nebūtume pirmieji, uždraudę lažybų reklamą, bet ieškodami analogų užsienyje turėtume žiūrėti plačiau, – siūlė Vilniaus „Žalgirio“ vadovė V.Venslovaitienė. – Ten stiprios lygos ir klubai surenka daug pajamų iš televizijos transliacijų, bilietų prekybos stadionuose. Kiek mes turime stadionų, svetingų žiūrovams – su stogu, su kavinėmis? Šiandien kovojame dėl kiekvieno žiūrovo, bet ką galime pasiūlyti – lietų ant galvos?
Sportas irgi yra verslas, bet reikia suprasti, kad mes negalime konkuruoti su užsienio šalimis, nes sąlygos yra skirtingos.“
Diskusijos gali užtrukti
Lietuvos parlamentarai siūlo susiaurinti azartinių lošimų reklamos išimtis ir palikti tik kelis atvejus, kada draudimas nebūtų taikomas. Būtų galima skelbti azartinius lošimus organizuojančios bendrovės pavadinimą, prekės ženklą bei interneto svetainės adresą. Taip pat ši informacija galėtų būti skelbiama ant lošimų organizatoriaus buveinės pastato ar statinio, kuriame jis bus įsikūręs, ar prie pat įėjimo.
Reklama nebūtų laikomas informacijos apie įmonės siūlomus azartinius lošimus skelbimas lošimų organizavimo vietoje ir interneto svetainėje. Taip pat nebūtų draudžiama informacija apie lošimus specialiuose leidiniuose, skirtuose tik lošimų verslo specialistams.
Valstiečių ir žaliųjų sąjungos atstovo V.Rinkevičiaus teigimu, pataisos dar bus svarstomos komitetuose, o po diskusijų Seime vyks balsavimas dėl įstatymo tvirtinimo.
Nors siūloma lažybų reklamą uždrausti nuo kitų metų sausio, įstatymo pataisų patvirtinimas gali užsitęsti.
„Turbūt Seime bus įvairių nuomonių, – svarstė V.Rinkevičius. – Galbūt tai užsitęs iki pavasario“.