Kone visi 15min kalbinti pašnekovai išskyrė keturis nacionalinės „Eurovizijos“ atrankos finalo favoritus – Moniką Pundziūtę-Monique su daina „Make Me Human“, jos bendravardę Moniką Mariją Paulauskaitę su daina „If I Leave“ (laukia rimta dviejų Monikų kova?), nepasiduodančią, dvyliktą kartą laimę bandančią (ar prireiks trylikto?) A.Pilvelytę su daina „Unbreakable“ ir grupę „The Roop“ su daina „On Fire“.
Modernumas ar tradicijos – kas geriau? O gal viduriukas? To ir ne tik 15min paklausė Rūtos Lukoševičiūtės, Martyno Tylos, Sauliaus Urbonavičiaus-Samo ir Deivydo Zvonkaus, o finalines prognozes apibendrino „Eurovizijos“ apžvalgininkas Justas Buivydas.
O ką finale palaikysite jūs? Išsakykite savo nuomonę apklausoje:
Rūta Lukoševičiūtė – už originalumą
15min susisiekus su atlikėja, dainų tekstų autore Rūta Lukoševičiūte-Daudiene, kuri anksčiau ir pati teisėjavo nacionalinėje „Eurovizijos“ atrankoje, ši teigė, kad jeigu laimėtų vienos iš favoričių Monique, Monika Marija ar Aistė Pilvelytė, toks pasirinkimas būtų neblogas. Tačiau, Rūtos manymu, turime rinktis įdomiausią variantą, o toks, pasak jos, yra „The Roop“ kūrinys.
„Tai būtų originaliausias pasirinkimas – bent jau išsiskirtumėme iš kitų. Įdomus, kitoks pasirodymas, originaliai atrodytumėme, o ir skambėtumėme tikrai gerai, – nuomonę išdėstė R.Lukoševičiūtė ir pridūrė, kad su šia daina galėtumėme tikėtis ir aukštesnės vietos. – Nesakau, kad kažkas ne taip su Pilvelyte, Monika Marija ar Monique – jos būtų gerai, bet tiesiog gerai. O „The Roop“ būtų įdomu.“
Anot Rūtos, kitoniškumo, kurį demonstruoja minėta grupė, „Eurovizijos“ scenoje neturėtumėme bijoti. Kaip pavyzdį ji paminėjo konkurse 2006-aisiais triumfavusią „Lordi“ – juk tai irgi visai kitoks pasirodymas.
„Galime ginčytis iki nukritimo, kas yra „eurovizinis“ standartas, bet manau, kad jis jau seniai išėjo iš savo rėmų, ir kuo esi originalesnis, tuo geriau. Pastaruoju metu ne tokie ten ir standartai laimi“, – pastebėjo R.Lukoševičiūtė.
Todėl kalbėdama apie, pavyzdžiui, šiųmetį A.Pilvelytės kūrinį, prie kurio prisidėjo „Eurovizijos“ formules puikiai išmanantis kompozitorius, Rūta buvo kritiška ir kategoriška.
„Šiandien toks kūrinys tikrai nelaimėtų „Eurovizijos“. Daina gera, bet per daug klišinė, – konstatavo ji. – Dabar Aistės kaip atlikėjos pats gražiausias amžius – ir stipri, ir pasitikinti savimi. Bet daina tiesiog ne ta, anksčiau atrankoje ji turėjo tikrai geresnių variantų, kurie galėjo laimėti.“
Vis dėlto, pasiteiravus, ko reikia, kad galėtum laimėti „Euroviziją“, R.Lukoševičiūtė pabrėžė, kad vien geros dainos neužtenka – sėkmingą pasirodymą lemia visuma.
„Turi būti viskas viename – daina, atlikėjas, jo bendravimas, nuotaika tuo metu, charizma, pasiruošimas, komandos darbas, psichologiniai dalykai. Mano galva, pasirodymas turėtų būti toks kaip Donato Montvydo ar „LT United“, – sėkmingus pavyzdžius paminėjo ji.
Saulius Urbonavičius-Samas mato tik vieną gerą pasirodymą
Prodiuseris ir „Bix“ lyderis Saulius Urbonavičius-Samas, 2006-aisiais „Eurovizijoje“ su grupe „LT United“ užėmęs šeštą vietą, kaip ir dauguma, išskyrė keturis šių metų nacionalinės atrankos favoritus – Moniką Mariją, Aistę Pilvelytę, Monique ir „The Roop“.
„Aistė ir Monika Marija būtų standartiniai pasirinkimai – vienas visiškai standartinis „eurovizinis“, kitas country. O Monique ir „The Roop“ turi savo charakterį, originalumą, žinutę, kas irgi gali suveikti“, – į du pogrupius favoritus išskyrė jis.
Vis dėlto, su kuriuo variantu geriau pasisektų didžiojoje „Eurovizijoje“, Saulius nėra tikras. Anot atlikėjo, tai visiškai neprognozuojama.
„Nėra šimtaprocentinės taisyklės, kas geriausiai suveiks, nes ten visada būna šiek tiek loterijos – priklauso nuo bendros atmosferos, kitų dainų. Kartais žmonės atsigręžia į senesnių laikų melodijas, pavyzdžiui, ryški tendencija yra dešimtasis dešimtmetis. Bet kartais gali imti ir nesuprasti – kai „LT United“ atveju mus nuboksavo „Hard Rock Hallelujah“, kas galėjo pagalvoti, kad šitie pabaisos bus numeris vienas?“ – prisiminė S.Urbonavičius-Samas.
Vis dėlto jis prisipažino labiau pasisakantis už tai, kad šiemet žiūrovai ir komisija pasirinktų modernesnį kelią – „The Roop“ arba Monique: „Norėtųsi siųsti kažką modernesnio, taip parodant, kad Lietuva žengia kartu su pasauliu. Suformuotume tam tikrą įvaizdį, o ar tai atneštų laimėjimą, čia jau didžiulis klaustukas.“
Sauliui kelia juoką svarstymai, kad kitoniškumo turintį kūrinį „Eurovizijos“ žiūrovai nebūtinai supras, todėl geriau nerizikuoti ir siųsti didesnį standartą. Pasak S.Urbonavičiaus-Samo, toks apsidraudimas šiame konkurse neveikia.
„Daug šalių jau nusispjovė ir rizikuoja, drąsiai siunčia visokius bandymus, daro išskirtinius sprendimus. Koks tas saugumas – būti 15 ar 20 vietoje? Čia saugumas?
Jeigu paimsi tokią dainą, kurių bus dar krūva, ir galbūt atliekamų balsingesnių atlikėjų, kaip, pavyzdžiui, Maltos, kuri dažnai nupučia panašius bandymus, didelis klaustukas, kas tas didelis saugumas. Priklauso, ko mes siekiame – jei siekiame atkreipti dėmesį, į priekį reikia statyti išskirtinumą, o jeigu norime likti nepastebėti ir saugiai užimti 18 vietą, tada reikia siųsti standartą“, – samprotavo Samas.
Todėl originalumas, pasak prodiuserio, visuomet yra didelis pliusas. Tačiau čia pridūrė, kad, jo akimis, į „Euroviziją“ šiemet turėtų patekti Monique – „The Roop“ pasirodyme yra prie ko prikibti.
„Trūkumai tai dainai nepadeda, o originalumas taip pat turi būti profesionalus, daina turi būti sudėta tinkamai. „The Roop“ atveju problema ta, kad dainoje yra dėlionė, nėra dainos bendrai – yra karūna, dar kažkokie na na na, kuriuos gali atsiminti, keletas madingų ir ryškių elementų, bet jie nėra sudėti taip, kaip turėtų būti.
Monique man atrodo tvarkingiausiai ir geriausiai, ši Vytauto Bikaus daina iš tikrųjų labai skaniai skamba. Be to, joje yra Billie Eilish atmosferos – remiantis pasaulio tendencijomis perteikiamas lengvas nuovargis, liūdesys, tai, kad jaučiamės vis vienišesni, nepavejame laimės. Aišku, klausimas, ar antra Billie Eilish suveiks“, – vis dėlto svarstė S.Urbonavičius-Samas.
Tačiau tai, kad Monique daina yra lyrinė, pasak Sauliaus, gali būti ir didelis privalumas. S.Urbonavičiaus teigimu, sukurti linksmą dainą, kuri užkabintų klausytoją, yra kur kas sudėtingiau.
„Lyrinės dainos visada saugesnės, nes jos ką nors paliečia – ten kalbama apie jausmus. Juk visi žmonės pasaulyje vienodi, nesvarbu, esi lietuvis ar graikas, visi balsuojantys turi jausmus, išgyvena tas pačias netektis, meiles. Apie tai dainuoti saugiausia“, – pabrėžė jis.
Viešojoje erdvėje pasigirsta ir svarstymų, kad turėtumėme išsiųsti vieną ar kitą atlikėją vien dėl to, kad jis apdovanotas puikiu balsu, todėl gėdos nepadarys. Tačiau toks mąstymas, pasak Sauliaus, yra visiška klaida.
„Vien balsas niekada niekur nieko nenuvedė, jis yra tik instrumentas. Yra daugybė žvaigždžių, kurios absoliučiai neturi balso ir net nesistengia jo turėti, bet kuria gerą atmosferą, gerą muziką, gerus tekstus ir tai veikia. O balsu Maltos mes vis tiek nenupūsim, ten geresnė balso mokykla. Žaidžia daina, emocija – kai išgirdau Džamalą, iškart supratau, kad laimėtoja, nes tiesiog smeigia peilį į širdį tokiu jausmo užtaisu“, – 15min komentavo prodiuseris.
Dar viena klaida, anot Samo, yra siųsti dainą, kuri sudomina tik po ilgo klausymosi. Jis neslėpė pats iš anksto nesidomintis kitų šalių pasirinkimais, būtent į tai atsižvelgti turėtų ir Lietuva.
„Tai yra to momento šou ir būtent tos trys minutės kiekvienai šaliai yra viskas. Jei daina kabina tik iš trečio karto, nieko nebus, o jei pirmą kartą išgirdęs tu ją dar atsimeni po visų pusfinalio dainų, didelė galimybė, kad tuomet papuls į finalą“, – patikino S.Urbonavičius-Samas.
Deivydas Zvonkus prognozuoja skandalą
Kompozitorius Deivydas Zvonkus savo favoritų atrankos finale išskirti nepanoro. Jis prisipažino dar net neįsigilinęs į visus pasirodymus ir išvadas padarysiąs tik šeštadienį, laidos metu.
„Geriausias bus tas, kas finale pasirodys geriausiai, kam pavyks įtikinti žiūrovus – kas bus, jei dabar įvardysiu, o tas ims ir nusidainuos? Manau, tai, kas išvažiuos, labai lems atlikėjų pasirodymai šeštadienį – vieniems jaudulys koją pakiš labiau, kitiems mažiau“, – 15min komentavo D.Zvonkus.
Tiesa, jis pridūrė – nepatenkintų laimėtoju tikrai atsiras: „Kad ir kas belaimėtų, bus skandalas, nes pas mus visada taip yra. Nesvarbu, kuris iš aštuonių laimės, vis tiek bus kaltinimų korupcija.“
Kiek geram pasirodymui „Eurovizijoje“ svarbi daina, o kiek – balsas? „Tai įspūdžio konkursas ir jei sugebi be balso padaryti įspūdį, galima ir taip. Juk pavadinime yra žodis „vision“, o terminas „song contest“ – tik prieraše“, – svarstė Deivydas.
Vis dėlto, Deivydo teigimu, turėtumėme orientuotis į tai, kad į didįjį konkursą būtų išsiųsta gera daina su geru atlikėju, o gerumas nepriklauso nuo kūrinio tempo, kalbos ar kitų antraeilių niuansų.
„Kai laimėjo Salvadoras Sobralis, jo daina gal trim galvom aukščiau už visas kitas buvo ne dėl to, kad ji lėta ar atliekama portugalų kalba, o dėl to, kad tiesiog buvo geresnė už daugelį kitų, kurios skambėjo“, – sakė kompozitorius.
O paklaustas, kaip apskritai vertina šių metų atranką, jis neabejojo, kad sutrumpėjęs laidų skaičius buvo tinkamas sprendimas.
„Jei tikslas užimti šeštadienio vakarą, galima ir 38 laidas rodyti, bet jei tikslas kitoks, turi būti kaip sporto varžybos, kad iškart būtų įdomu. Kuo trumpiau vyksta atranka, tuo stipriau – manau, jeigu būtų dvi transliacijos, būtų dar geriau“, – nuomonę išsakė D.Zvonkus.
Martynas Tyla džiaugtųsi, jei laimėtų A.Pilvelytė
Muzikos prodiuseris Martynas Tyla sako, kad stebėdamas žmonių nuotaikas mato, jog „Eurovizijos“ atrankos finalą turėtų laimėti vaikinas (grupė „The Roop“), tačiau nors žmonių simpatijos aiškios, komisijos nuomone, yra trys vienodos moteriškos jėgos ir galima tik spėlioti, kas geriau pasirodys finale.
„Tegul neįsižeidžia kompozitoriai, bet nė viena iš tų dainų nėra hitas. Aš suprantu, kad Aistės Pilvelytės dainos skambesys yra senoviškesnis, bet būčiau labai laimingas, jeigu ji laimėtų, nes žmonėms, žiūrintiems televizorių, jis bus priimtiniausias. O emocija „Eurovizijoje“ yra svarbiausia ir kas išsikovos žiūrovų dėmesį tris minutes, tas ir laimės”, – teigė M.Tyla.
„Eurovizijos“ apžvalgininkas viliasi, kad komisija nepakiš kojos žmonių nuomonei
Apie besibaigiančią nacionalinę atranką su 15min kalbėdamas „Eurovizijos“ apžvalgininkas, eurodiena.lt redaktorius Justas Buivydas pabrėžė, kad šis finalas bus stipriausias per pastaruosius kelerius metus. Ankstesnį tokį ryškų jis prisimena 2016-ųjų, kai dėl kelialapio į konkursą rungėsi Erica Jennings, Rūta Ščiogolevaitė ir Aistė Pilvelytė, o atranką laimėjo Donatas Montvydas.
„O šie metai dainų prasme vėl labai stiprūs. Smagu, kad per pirmą ir antrą etapus atsisijojome ir finale turėsime tikrai pačias geriausias dainas. Tik gaila, kad Evgenya Redko pasitraukė – jei ji būtų finale, būtų dar daugiau neaiškumo ir makalynės, kas ką palaikys, nes jos daina taip pat buvo stipri“, – komentavo J.Buivydas.
Todėl nuspėti šio finalo baigtį, anot Justo, itin sudėtinga. Jo teigimu, tai vienas sunkiausiai prognozuojamų finalų per ilgą laikotarpį.
„Yra keli ryškūs favoritai. Pagrindinė kova turėtų vykti tarp keturių dalyvių, kurie pusfinaliuose užėmė 1–2 vietas, tačiau jei prieš pusfinalius ryškūs favoritai buvo „The Roop“ ir Monique, tai komisija juos truputėlį nusodino.
Žiūrovai per visas laidas labiausiai palaikė „The Roop“, įdomu, kaip bus finale. O Monique, nors bene ryškiausia atrankos žvaigždė, iš žiūrovų prieš tai nesulaukė tokio stipraus palaikymo, koks galėtų būti – KaYra ankstesniuose etapuose daugiau balsų surinko, nors ji tikrai nėra tokia populiari“, – iki tol vykusį žiūrovų ir komisijos balsavimą apžvelgė J.Buivydas.
Vis dėlto, pasak Justo, finale pagal žiūrovų balsus turėtų pirmauti „The Roop“ ir Monique. Tačiau komisijos balsavimas, apžvalgininko teigimu, gali viską sumaišyti, tuo labiau kad šįkart ją sudarys ne penki, o dešimt narių.
„Atrankiniame etape iš komisijos „The Roop“ gavo gerokai daugiau balų negu Aistė, o pusfinalyje – jau gerokai mažiau negu Aistė. Taigi, komisijos nuomonė keičiasi, matyt, tai priklauso ir nuo žmonių, kurie sėdi komisijoje“, – svarstė J.Buivydas.
O kas būtų geriausias pasirinkimas Lietuvai – kuri daina surinktų daugiau balsų Roterdame? Kaip akcentavo Justas, nors nuspėti sunku, vis dėlto gerbėjų visame pasaulyje reiškiamas palaikymas dažniausiai sufleruoja, ką žiūrovai palaikytų ir didžiojoje „Eurovizijoje“.
„Jei Lietuva išrenka ką nors, kas fanams visiškai nepatinka, kaip, pavyzdžiui, „Fusedmarc“, tai ir „Eurovizijoje“ nepasiseka. Išrenkame tai, ką fanai palaiko, pavyzdžiui, Ievą Zasimauskaitę ar Donatą Montvydą, rezultatas tuomet vėl atitinkamas“, – pastebėjo J.Buivydas.
Čia jis paminėjo programėlę „My Eurovision Scoreboard“, kurioje tūkstančiai konkurso gerbėjų iš viso pasaulio gali pasirinkti savo favoritus kiekvienos šalies atrankoje.
„Šiais metais joje labiausiai palaikoma Monique. Antroje vietoje Rūta Loop, kas gana keista, nes Lietuvoje apie ją nelabai kas kalba. „The Roop“ – treti. Na, o ne tokia moderni pusė, kaip Aistė Pilvelytė, Monika Marija ar „The Backs“, yra šiek tiek žemiau“, – pasakojo J.Buivydas, jis pridūrė, kad po mažesnio komisijos palaikymo „The Roop“ per pusfinalį palaikymas grupei dar ėmė didėti.
Tokie apklausų duomenys rodo, kad „Eurovizijai“ nereikia standarto – tvirtina Justas. Jis pastebėjo, kad tokios dainos labiau suveikia nebent tada, kai scenoje pademonstruojamas geras šou, kaip pavyzdžiui, Manso Zelmerlowo atveju 2015-aisiais.
„Tačiau tokiai šaliai kaip Lietuva taikant į standartus būtų sunku pasiekti rezultatų, nes tokioms dainoms, kurių apstu, reikia labai gražaus saldainio popieriuko. Pernai išsiuntėme visiškai standartinę švedišką dainą ir jos neįvyniojome į jokį popieriuką – pasirodėme gražiai, gėdos nepasidarėme, bet tai niekaip neatkreipė dėmesio į mus.
Todėl manau, kad modernumas ir šviežesnės dainos, kaip kad Monique, „The Roop“, Rūtos Loop, KaYra ar MeandI, turėtų geresnius šansus nei tokios kaip Aistės, Monikos Marijos ar „The Backs”. Aš būčiau išvis už tai, kad dainuotume lietuviškai, kas mus irgi išskirtų iš bendros minios. Gaila, šiais metais atrankos finale nė vienos lietuviškos dainos“, – apgailestavo J.Buivydas.
Vis dėlto jis pridūrė, kad kartais svarbus ne dainos modernumas, o tiesiog atlikėjo buvimas savimi: „Paskutiniai laimėtojai tą rodo – Sobralio gi nepavadinsi nei standartiniu, nei moderniu, tai išvis buvo kažkas ne iš „eurovizinio“ pasaulio. O Netta su „Toy“, nors buvo kaip ir standartas, bet turėjo rytietišką prieskonį.“
Tiesa, apžvalgininkas sutiko, kad siųsdami kitoniškesnes dainas kiek rizikuojame, tačiau taip pat patikino, kad tą daryti verta.
„Kas nerizikuoja, tas negeria šampano. Rizika su „LT United“ pasiteisino, rizikavome su „InCulto“ ir „Fusedmarc“ – nelabai. Rizika kartais veikia, kartais ne, bet „Eurovizijoje“ rizikuoti reikia“, – pabrėžė J.Buivydas.
Todėl, anot jo, neprašautume nei išrinkę „The Roop“, nei Monique. „Reikia siųsti, kas patinka žmonėms, tik norėtųsi, kad komisija šioje vietoje žmonių nuomonei kojos nepakištų“, – teigė Justas.
TAIP PAT SKAITYKITE: „Eurovizijos“ pirmajame pusfinalyje – Aistės Pilvelytės triumfas: komisijos ir žiūrovų nuomonė išsiskyrė
TAIP PAT SKAITYKITE: „Eurovizijos“ pusfinalį užvaldė Monikos: viena labiau patiko komisijai, kita – žiūrovams