S.Paukštys parašė knygą „Frank Zappa – Lietuvos sūnus“: atskleidė, kaip Vilniuje atsirado paminklas

Nuo tada, kai Vilniuje iškilo paminklas Frankui Zappai praėjo beveik 22 metai. Pačioje miesto širdyje, šalia Centro poliklinikos stovintis muzikanto biustas per visus tuos metus tapo itin mėgstamu turistų lankytinu objektu – šios vietos iki šiol neaplenkia daugybė jo kūrybos gerbėjų.
Knygos „Frank Zappa – Lietuvos sūnus“ pristatymas
Knygos „Frank Zappa – Lietuvos sūnus“ pristatymas / Irmanto Gelūno / BNS nuotr.

Apie paminklo atsiradimą sostinėje iki šiol sklando pačios įvairiausios istorijos, kai kurios jau spėjo virsti nuotaikingomis legendomis.

Tad projekto sumanytojas, fotomenininkas Saulius Paukštys nusprendė išsklaidyti visas jas ir „tikrąją“ istoriją užrašė juodu ant balto – antradienio vakarą Šiuolaikinio meno centre vyko naujos jo knygos „Frank Zappa – Lietuvos sūnus“ pristatymas.

„Drauge su bičiuliu, menotyrininku Sauliumi Pilinkumi 1996 metais įgyvendinome ilgai brandintą idėją pastatyti paminklą Frankui Zappai. Tačiau pastebėjome, kad po truputį žmonės prikuria vis daugiau visokių nebūtų pasakų, prisigalvoja iškreiptų dalykų, kaip tas paminklas atsirado. Kadangi visa tai patys darėme – geriausiai žinome, kaip viskas vyko. Todėl nusprendėme apie tai papasakoti knygoje“, – kalbėjo „Frank Zappa – Lietuvos sūnus“ autorius S.Paukštys.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Knygos „Frank Zappa – Lietuvos sūnus“ pristatymas
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Knygos „Frank Zappa – Lietuvos sūnus“ pristatymas

Pasak jo, mintis apie tai, kad reikia išleisti knygą, gimė maždaug prieš metus, joje rašoma apie paminklo sukūrimą, jo pastatymą, čia apžvelgiamos kontekstą apibūdinančios aplinkybės. O juk paminklą net buvo norima nugriauti – visokių nuotykių jam teko išgyventi!

„Istorija gal yra kiek komplikuota, tačiau Zappa daug metų buvo mūsų lyrinis herojus: jo asmenybės ir kūrybos motyvus naudodavome parodoms, su draugais turėjome Zappos atvirlaiškius, net specialų paštą, siuntinėdavom vieni kitiems visokias įdomybes. O tuomet pagalvojome – kodėl nesukūrus paminklo?“ – jo atsiradimo istoriją prisiminė S.Paukštys.

Pasak jo, F.Zappos skulptūra buvo tarsi savotiškas demokratijos ženklas tuomet dar jaunoje, nepriklausomoje Lietuvos valstybėje. Tai buvo ir žodžio, ir kūrybinės laisvės, ir cenzūros nebuvimo ženklas.

S.Paukštys džiaugėsi, kad daugiau nei du dešimtmečius stovintis paminklas tapo turistų lankoma vieta, kurią į savo privalomų pamatyti vietų sąrašą įtraukia tūkstančiai ne tik lietuvių, bet ir svečių iš užsienio.

„Man smagu, kad Vilnių ir Lietuvą ne vienas užsienietis identifikuoja kaip vietą, kur stovi paminklas Zappai. Manau, kad tai labiausiai pasisekęs meninis, kūrybinis projektas per visą Nepriklausomybės istoriją – apie jį sužinojo milijonai žmonių visame pasaulyje“, – 15min kalbėjo fotomenininkas ir knygos autorius.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Knygos „Frank Zappa – Lietuvos sūnus“ pristatymas
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Knygos „Frank Zappa – Lietuvos sūnus“ pristatymas

„Frank Zappa – Lietuvos sūnus“ pavadinti knygą S.Paukštys nusprendė neatsitiktinai. Prieš metus ėmęsis rašyti jis tikina, kad F.Zappos paminklas jau tapo neatsiejamu Vilniaus ir Lietuvos objektu. „Zappos skulptūra jau yra visuose meno vadovėliuose. Juolab kad patys kūrėjai – žinomi Lietuvos menininkai – jau šviesaus atminimo skulptorius Konstantinas Bogdanas, architektas Valdas Ozarinskas. Ši knyga, tai ir jų kūrybos įamžinimas“, – kalbėjo S.Paukštys.

Į Šiuolaikinį meno centrą antradienį atvyko ir prisiminimais apie istorinį paminklą dalijosi ir pats S.Paukštys, ir dailėtyrininkas S.Pilinkus, prodiuseris Artūras Baublys. Čia buvo rodomos skaidrės, dalijami autografai.

Ateityje knygą „Frank Zappa – Lietuvos sūnus“ planuojama išversti ir į užsienio kalbas.

TAIP PAT SKAITYKITE: Fotomenininkas Saulius Paukštys po 15 metų draugystės vedė Virginiją Lukaitytę

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis