Per praėjusius metus „Vaikų linija“ atsiliepė į 165 849 vaikų ir paauglių skambučius, atsakė į 1149 laiškus internetu, o nuo lapkričio vidurio pristačius naują pagalbos būdą – pokalbius gyvai internetu, įvyko 111 susirašinėjimų su paaugliais. Patyčios išlieka vienu dažniausiai „Vaikų linijai“ minimų sunkumų, dėl kurio vaikai ir paaugliai ieško pagalbos ir palaikymo. Todėl „Vaikų linija“ jau 15-us metus vykdo kampaniją BE PATYČIŲ ir įvairiais būdais bei priemonėmis skatina visuomenę stabdyti patyčias.
„Vykstant patyčioms, labai svarbi aplinkinių reakcija – būtent mūsų reagavimas lemia, ar skaudinimo situacijos toliau tęsis, ar toks žeminantis elgesys bus stabdomas, – teigia „Vaikų linijos“ vadovas dr.Robertas Povilaitis. – Mūsų kampanijos „Kartu galime sustabdyti patyčias!“ socialinės vaizdo reklamos taikliai parodo subtilius būdus, kaip be žodžių galima labai aiškiai parodyti nepritarimą vykstančioms patyčioms. Kuo daugiau tokių nepritariančių bus, tuo sunkiau patyčių iniciatoriams bus tęsti šį skaudinimą ir tai padės mažinti patyčių paplitimą.“
Bendradarbiaudama su Švedijos nevyriausybine organizacija „Friends“, kuri jau 20 metų dirba patyčių prevencijos srityje, ir Vilniaus Lietuvos Tūkstantmečio „Rotary“ klubu bei prodiuserine kompanija „TymDrym“, „Vaikų linija“ adaptavo dvi švedų socialines vaizdo reklamas. Jose rodomos patyčių tarp vaikų situacijos ir galimos aplinkinių reakcijos, kurios padeda stabdyti šį žeminantį elgesį. Pagal šias vaizdo reklamas sukurti ir lauko reklamos plakatai, kurie kvies kartu stabdyti patyčias penkiuose Lietuvos miestuose. Ši iniciatyva jungiasi prie Prezidentės Dalios Grybauskaitės inicijuotos socialinio saugumo kampanijos „Už saugią Lietuvą“.
Socialinėje reklamoje „Raudonplaukis“ vaikai skatinami rasti sau priimtiną būdą, kaip parodyti nepritarimą vykstančioms patyčioms ir suteikti taip reikalingą palaikymą patyčias patiriantiems bendraamžiams. Šios reklamos lietuviškame variante įsiamžinusi televizijos ir radijo laidų vedėja Gabrielė Martirosianaitė puikiai žino, ką reiškia išgyventi patyčias, todėl nuoširdžiai kviečia visus reaguoti ir prisidėti, kad patyčių mažėtų.
„Patyčios nėra tik populiarus, dažnai prieš akis šmėžuojantis žodis, tai reali, tikra ir skausminga visos visuomenės problema. Nelikime abejingi, negalvokime, kad tai mūsų neliečia! Nes liečia! Liečia mūsų artimuosius, vaikus, kolegas. Liečia ir mus pačius! Esu patyrusi patyčias, esu išliejusi skausmingų ašarų ir nesupratusi, kodėl taip yra, – atvirai prisipažįsta G.Martirosianaitė. – Tačiau aš nepaliaujamai tikiu, kad galime tapti socialiai atsakinga visuomene, kurios kiekvienas narys nežemina ir nemenkina kito žmogaus bei supranta, jog gali užkirsti kelią patyčioms kasdieniškose situacijose – autobuse, stotelėje ar parke. Tikiu, kad pokyčiai yra visai šalia, jog galima gyventi be patyčių, tik tam reikia visuomenės bendrumo ir atsakingumo.“
Kokį poveikį vykstančios patyčioms gali turėti atsakinga visų aplinkinių reakcija, galima pamatyti kitoje kampanijos socialinėje reklamoje „Kartu“. Nesulaukę palaikymo ir pajutę aplinkinių nepritarimą, patyčių iniciatoriai praranda savo galios pojūtį ir nustoja tyčiotis. Šioje socialinėje reklamoje sudalyvavęs aktorius Audrius Bružas įsitikinęs, kad kiekvienas mūsų galime ir turime parodyti nepritarimą patyčioms, taip kurdami saugesnę aplinką tiek vaikams, tie suaugusiems.
„Kiekvienas mes esame patyrę vienokių ar kitokių patyčių vaikystėje ar paauglystėje. Aš noriu kurti saugią aplinką pirmiausia savo sūnui, savo artimųjų vaikams. Juk nuo kiekvieno iš mūsų elgesio priklauso, kokioje aplinkoje, kokioje valstybėje mes gyvename, ką kuriame ir kam leidžiame vykti šalia. Juk kaip tu šauksi, taip atsišauks, kokį impulsą paduosi, tokią reakciją ir gausi“, – teigia aktorius ir teatro „Kitas kampas“ vadovas.
„Vaikų linija“, prieš metus pradėjusi bendradarbiavimą su Švedijos organizacija „Friends“, išvertė ir adaptavo Lietuvai „Friends“ patyčių prevencijos programą mokykloms (daugiau informacijos čia). Ne mažiau svarbi pasirodė ir švedų kolegų patirtis, kuriant paveikias socialines reklamas, skirtas visuomenės švietimui apie patyčių stabdymą. Pritaikydama šią patirtį Lietuvoje, „Vaikų linija“ siekia parodyti veiksmingų būdų, kaip galima sustabdyti patyčių situacijas.
„Patyčios yra globali problema. Todėl labai džiaugiamės mūsų ir „Vaikų linijos“ bendradarbiavimu – šios socialinės reklamos yra puikus pavyzdys, kaip galima sėkmingai dalintis gerąja patirtimi, kertant valstybių sienas. Labai tikimės, kad šios socialinės reklamos turės tokį patį poveikį kaip ir pas mus, Švedijoje“, – vylėsi „Friends tarptautinio centro“ ir „Friends“ tyrimų ir plėtros skyriaus vadovas Jacob Flärdh Aspegren.
„Vaikų linijos“ kampanijos „Kartu galime sustabdyti patyčias“ partneriai: Vilniaus Lietuvos tūkstantmečio „Rotary“ klubas, prodiuserinė kompanija „TymDrym“, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Švedijos ambasada Lietuvoje, socialinio saugumo kampanija „Už saugią Lietuvą“, LRT, „JcDecaux Lietuva“.