Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti

Galvijų augintojai griebiasi už galvų: nuostoliai milžiniški, o lietuviams jautienos nereikia

Per dvejus metus jautienos eksportas iš Lietuvos į Rusiją krito nuo 210 mln. litų iki 85 mln. litų. Šiuo metu Lietuvos galvijų augintojams Rusijos rinka visiškai uždaryta. Mėsos užauginama daugiau, nei parduodama vidaus rinkoje ar eksportuojama. Augintojai skaičiuoja milijoninius nuostolius ir gręžiasi į Lietuvos pirkėjus.
Spaudos konferencija
Galvijų augintojų konferencija / Irmanto Gelūno / BNS nuotr.

Penktadienį paskelbta socialinė kampanija, raginanti vartoti daugiau lietuviškos jautienos. Kampanijos tikslas – padėti Lietuvos ūkininkams bei mėsos perdirbėjams, patiriantiems sunkumų dėl Rusijos embargo, ir didinti jautienos vartojimą Lietuvoje. 

Praranda 10 mln. litų per mėnesį

Kiekvienas lietuvis per metus vidutiniškai suvalgo 43 kg kiaulienos, 21 kg vištienos ir tik 4 kg jautienos.

Dėl įvairių prekybos su Rusija apribojimų, jautienos eksporto apimtys į šią šalį per pastaruosius dvejus metus smarkiai sumažėjo – nuo 210 mln. Lt  2012 metais iki 85 mln. Lt 2014 metais. Naujausi apribojimai, paskelbti šių metų rugpjūtį, lietuviškai jautienai visiškai uždarė kelius į Rusiją.

Sunkiai Lietuvos galvijų augintojams sekasi ir vidaus rinkoje. Kiekvienas lietuvis per metus vidutiniškai suvalgo 43 kg kiaulienos, 21 kg vištienos ir tik 4 kg jautienos. Tuo tarpu Vakarų Europoje įprastas jautienos vartojimas – 10–15 kg asmeniui.

Fotolia nuotr./KOBE jautiena
Fotolia nuotr./KOBE jautiena

Šiuo metu Lietuvoje jautienos produkcijos pagaminama daugiau negu suvartojama ir išvežama, – teigė J.Talmantas.

„Šiuo metu Lietuvoje jautienos produkcijos pagaminama daugiau negu suvartojama ir išvežama. Dėl susiformavusio produkcijos pertekliaus labai krenta galvijų supirkimo kainos, o kartu ir ūkininkų, galvijų augintojų pajamos – per mėnesį prarandama apie 10 mln. Lt pajamų. Mėsos gamybos kaštai nebepadengia savikainos, todėl ūkininkams kyla išgyvenimo klausimas“, – teigia Lietuvos ūkininkų sąjungos pirmininkas Jonas Talmantas.

„Siekdami atsverti bent dalį mūsų ir augintojų patiriamų nuostolių, drauge su Lietuvos ūkininkų sąjunga inicijavome šią kampaniją, kurios tikslas – skatinti jautienos vartojimą vidaus rinkoje. Prieš dešimtmetį lietuviai suvartodavo po 10 kg jautienos, dabar – tik 4 kg. Jei pavyktų sugrąžinti tokį jautienos suvartojimą, jis atsvertų Rusijos rinkoje patirtus praradimus“, – sakė AB „Krekenavos agrofirma“ generalinis direktorius Linas Grikšas.

Irmanto Gelūno/15min.lt nuotr./15IG20141219Mesa8649
Irmanto Gelūno/15min.lt nuotr./Jonas Talmantas

Pasak jo, jautienos vartojimas, tikėtina, augtų kiaulienos sąskaita, kurios didžioji dalis importuojama, kas nėra naudinga Lietuvos ūkiui. „Taigi jautienos vartojimo vidaus rinkoje didinimas būtų visokeriopai naudingas Lietuvai. O ir pati jautiena labai naudinga mūsų organizmui“, – minėjo L.Grikšas.

Skatins rinktis jautieną

Politinių procesų sutvarkymas gali užtrukti, tad šiuo metu labai svarbu veikti išvien ir sunkmečiu paremti vieniems kitus, – teigė V.Martusevičius.

Pasak Lietuvos žemės ūkio viceministro Viliaus Martusevičiaus, Lietuva turi labai geras gamtines sąlygas gyvulininkystei vystyti, todėl ūkininkams svarbu žvelgti į ilgalaikę perspektyvą, nedarant drastiškų sprendimų, o perdirbėjams būtina žvalgytis alternatyvių rinkų.

„Sveikintina, jog verslas imasi iniciatyvos ir padeda ūkininkams spręsti rimtas problemas. Politinių procesų sutvarkymas gali užtrukti, tad šiuo metu labai svarbu veikti išvien ir sunkmečiu paremti vieniems kitus. Tikiuosi, kad ir kitos mėsos perdirbimo bendrovės prisijungs prie šios iniciatyvos“, – sakė V.Martusevičius.

Irmanto Gelūno/15min.lt nuotr./Vilius Martusevičius
Irmanto Gelūno/15min.lt nuotr./Vilius Martusevičius

Operatyvų persiorientavimą į kitas rinkas apsunkina įvairios diplomatinės kliūtys, formalumai. Skubos tvarka įteisinus ritualinį galvijų skerdimą, nuo 2015 m. atsiveria galimybė tiekti jautieną ir iš jos pagamintus produktus į musulmoniškus kraštus. Tačiau ši rinka itin konkurencinga, užmegzti kontaktus bei užsitarnauti vartotojų pasitikėjimą prireiks nemažai laiko bei investicijų. Tuo tarpu norint tiekti produkciją į Kiniją bei JAV yra privaloma atlikti ilgas sertifikatų derinimo procedūras.

Irmanto Gelūno/15min.lt nuotr./Linas Grikšas
Irmanto Gelūno/15min.lt nuotr./Linas Grikšas

„Šiuo metu yra nuosekliai didinamas eksportas į ES, tačiau ši rinka turi giliai įsišaknijusias tradicijas ir taip pat pasižymi didele konkurencija, tad joje realizuojami kiekiai sunkiai prilygsta Rytų šalims. Tad geriausia alternatyva šiuo metu – augimas vidaus rinkoje“, – komentavo L.Grikšas.

Prie iniciatyvos prisijungė ir prekybininkai, sutikę parduodamų mėsos gaminių asortimentą operatyviai papildyti naujais vien iš lietuviškos jautienos pagamintais „Krekenavos agrofirmos“ produktais.  Šie produktai bus pažymėti specialiais socialinės akcijos lipdukais, skatinančiais vartoti daugiau lietuviškos jautienos ir taip paremti Lietuvos ūkininkus.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos