„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Europos Sąjungos parama – tik pateikus mokėjimo prašymą

Parama pagal Lietuvos kaimo plėtros 2007-2013 metų programos (KPP) investicines priemones išmokama tik pateikus mokėjimo prašymus, kuriuose nurodomos patirtos išlaidos ir pridedami šioms išlaidoms pagrįsti reikalingi dokumentai. Artėjant KPP įgyvendinimo laikotarpio pabaigai, laiko įsisavinti paramai lieka vis mažiau. Todėl paramos gavėjai raginami laiku pateikti mokėjimo prašymus, o numatytus projektus įgyvendinti taip, kaip numatyta paraiškoje ir sutartyje, pasirašytoje skyrus paramą.
Nekilnojamasis turtas
Nekilnojamasis turtas / 123RF nuotr.

Rekomenduojama mokėjimo prašymus pateikti anksčiau

Paramos gavėjai mokėjimo prašymus Nacionalinei mokėjimo agentūrai prie Žemės ūkio ministerijos (NMA) teritoriniams skyriams turi pateikti tada, kai yra atliktos projekto įgyvendinimo laikotarpio investicijos, tačiau privalo laikytis iš anksto numatyto mokėjimo prašymų teikimo grafiko. Paramos gavėjams rekomenduojama mokėjimo prašymus ir visus reikalingus dokumentus teikti netgi anksčiau nei numatyta teikimo termino pabaiga.

Svarbu pažymėti ir tai, kad paramos gavėjai turi laikytis projekto įgyvendinimo terminų ir negali nekeisti projekto įgyvendinimo vietos, veiklos pobūdžio, investicijų bei kitų iš anksto numatytų paramos sutarties sąlygų.

Pateikiami ne visi dokumentai

Administruojant paramą, netrūksta atvejų, kai kartu su mokėjimo prašymu pateikiami ne visi būtini dokumentai. Tai lėtina mokėjimo prašymo vertinimo procesą, ne taip greitai įsisavinama parama.

NMA Projektų administravimo skyriaus vedėja Genovaitė Beniulienė sako, kad rengiant su mokėjimo prašymu teikiamus dokumentus, svarbu atkreipti dėmesį į viešųjų pirkimų dokumentaciją: „Drauge su mokėjimo prašymu reikia pateikti pirkimo konkurso sąlygas, konkurso dokumentus ir pasirašytą sutartį. Šie dokumentai turi būti įvertinti NMA teritorinių padalinių arba NMA Viešųjų pirkimų skyriaus, priklausomai nuo pirkimo. Šiuos dokumentus, kurių derinimas gali užtrukti, pravartu pateikti kaip įmanoma anksčiau. Nes klaidos, aptiktos pirkimo dokumentuose, gali reikšti, kad pirkimas atliktas netinkamai arba su trūkumais. Tokiu atveju gali būti taikomos nustatyto dydžio sankcijos ,“ – sako G. Beniulienė.

Atidėliojimo priežastys – planavimo stoka ir finansai

Mokėjimo prašymų pateikimas laiku susijęs su laiku įgyvendintu projektu, jo veiklomis bei numatytų investicijų įsigijimu. Kaip pastebi NMA specialistai, dalis mokėjimo prašymų teikiami ne pagal iš anksto nusimatytą grafiką, nes atidėliojamas projekto įgyvendinimas.

 „Didžiausią susirūpinimą kelia projektai, kurie ilgą laiką nėra pradedami įgyvendinti, nes kyla grėsmė, kad tiems projektams skirtos paramos lėšos gali būti nepanaudotos. Šiuo metu nepradėtų įgyvendinti projektų yra apie 80 – šis skaičius nuolat kinta, nes vieni paramos gavėjai pateikia mokėjimo prašymus, o kiti naujai pasirašo paramos sutartis“, – apie gavusius paramą, bet nepradėtus įgyvendinti projektus pasakoja NMA specialistė G. Beniulienė.

Projektai laiku neįgyvendinami dėl kelių priežasčių. Pagrindinė iš jų – netinkamas pasirengimas įgyvendinti projektą dar prieš teikiant paraišką.

„Jeigu potencialūs paramos gavėjai prieš teikdami paraiškas kruopščiau suplanuotų visas būtinas projekto veiklas, projektų įgyvendinimas po sprendimo skirti paramą vyktų gerokai sklandžiau. Neretai nėra įvertinama, kad gali užtrukti statybos leidimo gavimas, pirkimų procedūros, planuojant projekto eigą neatsižvelgiama ir į gamtines sąlygas“, – primena planavimo svarbą G. Beniulienė.

Kita svarbi priežastis, kodėl projektų įgyvendinimas stringa – jų finansavimas. Negaudamas paskolos, paramos gavėjas negali laiku pradėti įgyvendinti projekto.

„Pasitaiko, kad pareiškėjai planuoja gauti paskolą iš banko arba susitaria su privačiu asmeniu. Tačiau atėjus laikui, kai paskola turi būti suteikta, paaiškėja, kad pinigai nebus gauti iš to šaltinio, kuris buvo numatytas. Tuomet pareiškėjai kreipiasi dėl paskolos kur nors kitur. Praktika rodo, kad tokios finansavimo paieškos užtrunka“, – pastebi NMA specialistė ir rekomenduoja paramos gavėjams kaip galima anksčiau užsitikrinti tinkamą ir realų projekto finansavimo šaltinį.

Itin atidžiai vertinami prašymai pratęsti terminą

Jeigu paramos gavėjas mato, jog negalės laiku pateikti mokėjimo prašymo, jis iki sutartyje numatytos mokėjimo prašymo pateikimo dienos NMA raštu turi pateikti motyvuotą prašymą pratęsti terminą. „Artėjant 2007-2013 m. KPP įgyvendinimo laikotarpio pabaigai, NMA itin atidžiai vertina priežastis, dėl kurių pareiškėjai siekia nukelti mokėjimo prašymų teikimo terminus“, – akcentuoja G. Beniulienė.

Pasak specialistės, ypatingai atidžiai vertinamas pirmojo mokėjimo prašymo nukėlimas ir tikrinama, ar projektai iš viso yra vykdomi, ar nėra „užšaldomos“ lėšos. Taip siekiama išvengti paramos lėšų rezervavimo galimai nevykdomiems projektams.

Atidėti mokėjimo prašymo teikimą galima tik esant objektyvioms priežastims ir turint šias priežastis patvirtinančius dokumentus. Tokios aplinkybės kaip akcininkų pasikeitimas, ilgas su pirkimais, žemės sklypo/pastato nuoma ar pan. susijusių dokumentų derinimas, tiekėjo įsipareigojimų nevykdymas, ekonominė krizė, paskolos sąlygų derinimas ir pan. nėra laikomos pakankamai svariomis priežastimis, siekiant atidėti mokėjimo prašymo pateikimo terminą.

Vėluojantiems mažinama paramos suma

Pavėluotai  pateikus mokėjimo prašymą, paramos suma mažinama 0,5 proc. už kiekvieną pavėluotą darbo dieną. Sankcijos netaikomos tik tada, jei paramos gavėjas pavėlavo pateikti mokėjimo prašymą dėl nenugalimos (force majeure) jėgos aplinkybių ir pateikia tai įrodančius dokumentus.

Mokėjimo prašymus kartu su reikalingais priedais į NMA teritorinius skyrius paramos gavėjai turi pristatyti asmeniškai arba per įgaliotą asmenį.

Dokumentai, teikiami su mokėjimo prašymais:

Rangovų, paslaugų ar prekių tiekėjų pateiktos sąskaitos faktūros;
Prekių pirkimo – pardavimo sutartys;
Paslaugų sutartys;
Autorinės sutartys;
Darbų (prekių, paslaugų) perdavimo – priėmimo aktai;
Draudimą patvirtinantys dokumentai;
Darbo laiko apskaitos žiniaraščiai;
Kelionių dokumentai;
Prekių ar paslaugų pirkimo kvitai;
Banko sąskaitos išrašai;
Kiti svarbūs dokumentai, įrodantys išlaidų tinkamumą paramai gauti.

 

 

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs