Milžinų lyga
Kaip rodo Ūkinių gyvūnų registro duomenys, nuosekliai mažėja neišsilaikančių smulkių pienininkystės ūkių skaičius.
Komentuodamas rekordines pastarojo meto pieno supirkimo kainas, akcijų paieškos ir kainų lyginimo sistemos PriceOn.lt vadovas T. Gudžiauskas atkreipia dėmesį į struktūrinius Lietuvos pieno sektoriaus ypatumus. Kaip rodo Ūkinių gyvūnų registro duomenys, nuosekliai mažėja neišsilaikančių smulkių pienininkystės ūkių skaičius. O dominuoja keli stipriausi supirkėjai ir perdirbėjai, kuriems papildomas galimybes atveria tarptautinės rinkos: „Šiemet ketvirtadaliu padidėjęs pieno importas ir bemaž tris kartus padidėjęs pieno eksportas į tokias šalis kaip Lenkija – tai puikiausi perdirbėjų derybiniai svertai santykiuose tiek su vietos ūkininkais, tiek su prekeiviais: nenori žaisti pagal mano taisykles – dirbsiu su kitais“.
Milžinišką pieno perdirbėjų įtaką produkcijos įkainiams vitrinose įrodo ir tos pačios rūšies gaminių skirtinguose prekybos centruose kainos panašumai. „Palyginę tos pačios rūšies pieno kainas matysite, kad pastaruoju metu pieno kainos dažniausiai būdavę identiškos arba skyrėsi vos keliais centais. Tai simptomas, kad prekybos centrų laisvė laviruoti yra ribota“, - teigė T.Gudžiauskas.
Kas pralauš ledus?
Prekybos centrai puikiai įvertina, kurių produktų akcijos sulaukia daugiausiai dėmesio, o labai gali būti, kad nuolaidos pienui šiuo metu ir nebūtų efektyviausia pritraukimo į prekyvietę korta.
Lyginant su nuolaidomis vasaros drabužiams, iškylų prekėms, mėsos gaminiams, vaisiams ir daržovėms ar alkoholiui, pieno produktų akcijos pagrindiniuose šalies prekybos centruose atrodo gana skurdžiai. "Maxima", "Norfa", "Prisma" apsiriboja nuolaidomis pavienėms jogurto, sviesto, margarino, majonezo, ledų, sūrelių rūšims, o pačiam pienui akcijų bemaž nematyti.
Šiame kontekste išsiskiria "Rimi" kataloguose pirmu numeriu paskelbtas kvietimas lojalumo kortelės turėtojams nuo liepos 9 d. naudotis 20% nuolaidos kuponu "Rimi" pieno produktams. Pasak ekspertų, tai akivaizdus bandymas diferencijuotis nuo konkurentų, susirinkti nuolaidų pienui pasiilgusių žmonių simpatijas ir kurti įspūdį, kad Rimi laikosi savo šūkio, įpareigojančio teikti pirmenybę vartotojui, o ne išoriniams rinkos veiksniams. Panašiu keliu iš paskos pasuko ir "Iki" strategai, nuo liepos 10 d. skelbiantys 20% nuolaidą "Rokiškio naminei" gaminių linijai.
Tačiau tikėtis, kad pavienės iniciatyvos pakeis bendrą pieno kainų kilimo tendenciją, kurią papildomai sustiprina auganti lietuviško pieno paklausa užsienyje, būtų per drąsu. Pasak T.Gudžiausko, prekybos centrai puikiai įvertina, kurių produktų akcijos sulaukia daugiausiai dėmesio, o labai gali būti, kad nuolaidos pienui šiuo metu ir nebūtų efektyviausia pritraukimo į prekyvietę korta.
"Į kurios prekės kainą pirmiau atkreipsite dėmesį, jei vasarą norėsit paskanauti braškių su pienu? Tuo pačiu principu paremtos ir rinkos lyderių akcijų strategijos. Bet tai nėra pirkėjo apgaulė. Tai žaidimas, kuriame laimi tie, kurie neužmiršta palyginti kainų", - teigia jis.