Schema tokia. Važinėjantis senu taršiu automobiliu savininkas turi jį atiduoti utilizacijai. Tuomet turi įsigyti mažiau taršų automobilį, kurio CO2 emisija neturi viršyti 130 gramų kilometrui.
Svarbu: automobilis privalo būti pirmą kartą registruotas ES po 2013-ųjų sausio 1-osios ir varomas benzinu, dujomis, etanoliu ar elektra. Jokių dyzelių, EURO6 standartas čia nepadės.
Nacionaliniame oro taršos plane tokioms kompensacijoms iki 2021 metų numatoma skirti 30 mln. eurų.
Kam galėtų pagelbėti 1000 Eur kompensacija?
Kita numatyta priemonė taršai mažinti – svarstomas automobilių taršos mokestis, sietinas su CO2 emisija. Plačiau apie jį skaitykite čia.
Tačiau, koks galėtų būti siūlomos 1000 Eur kompensacijos poveikis? Ar ji tikrai paskatins suvargusio seno „VW Golf“ ar „Audi 80“, kurio vertė apie 300–500 Eur, savininką atiduoti savo ratus po presu ir pirkti kitą transporto priemonę?
Automobilių skelbimų portalo „Autoplius“ komunikacijos vadovas Matas Buzelis siūlo atkreipti dėmesį į svarbų momentą. Tikėtina vargingai gyvenantis žmogus pirma turi palaidoti savo seną taršų automobilį, tada sumokėti pinigus už kitą, kainuojantį daugiau, ir tik po to pretenduoti į 1000 Eur kompensaciją. O juk skurdžiau gyvenantiems pinigų reikėtų prieš perkant automobilį.
Kitas svarbus niuansas: sunaikinami automobiliai nebūtinai yra beverčiai. Jei utilizuojama transporto priemonė verta kokių 800 eurų, tai ar vartotojui apsimokės ją naikinti dėl kelių šimtų eurų naudos?
Kiek kainuoja senienos?
O jeigu tarši transporto priemonė verta daugiau nei 1000 Eur (tarkime, koks senas „Cadillac“ ar dūmijantis nuo senumo visureigis „Nissan Patrol“), tai ši kompensacija apskritai bevertė.
Įdomumo dėlei pasižiūrėjome, kiek kainuoja brangiausia „Autoplius“ parduodama „Audi 100“. Nustebsite: 1994 m. universalas su 2,8 l varikliu – 4950 Eur. O paprastas modelis, 1998 m. pagamintas sedanas su 1,8 l benzininiu varikliu – 330 Eur. Iš esmės tai – istoriniai automobiliai, nenaudojami kasdienėms reikmėms.
Jei pažvelgtume į kasdien vairuojamų „Audi 100“ sąrašą, brangiausią dyzelinį automobilį rastume už 650 Eur.
Į trečiąją dešimtį įkopę, bet važiuojantys BMW 3, nesvarbu dyzelinas, benzinas ar netgi su dujų balionu – kainuoja nuo 650 iki 2100 Eur.
Perverskime „VW Golf“ skelbimus: važiuojantis 20 metų dyzelinis golfas kainuoja 800–1100 Eur. Ar žmogui apsimoka tokią senieną keisti naujesniu automobiliu?
Kokie automobiliai atitinka kompensacijų kriterijus?
Pažvelkime į „Autoplius“ skelbimus ir pasižiūrėkime, o kokius pigiausius automobilius, atitinkančius Aplinkos ministerijos iškeltus kriterijus, ten rasime. Primename: CO2 emisija ne daugiau nei 130 g/km, o registracija – ne senesnė nei 2013 m.
Štai 2013 m. „Renault Twingo“: 1,2 l benzinas, mechaninė pavarų dėžė. Kaina 2650 Eur.
Ne ką didesnis 2013 m. „Chevrolet Aveo“: 1,2 l benzinas, mechaninė pavarų dėžė. EURO5 standartas. Kaina 3650 Eur.
2016 m. „Seat Mii“. Šis mažylis varomas trijų cilindrų 1 l varikliu, turi 2 duris ir mechaninę pavarų dėžę. EURO6 standartas. Kaina 3750 Eur.
2016 m. tvarkingas „VW Up!“ – 3900 Eur. Jis turi dvejas duris ir trijų cilindrų 1 l variklį. EURO6 standartas.
Matas Buzelis pažymi, kad tvarkingų „VW Up!“ kainos prasideda nuo 4 tūkst. Eur. Tai yra ne itin erdvus miesto automobilis. Iš esmės – dvivietis.
Ar jūs sutiktumėte gauti 1000 Eur už tai, kad iš seno BMW ar „Audi“, primokėję dar 3000 Eur, persėstumėte į EURO6 standartą atitinkančią miesto „skardinę“? Atsakymą pažymėkite apklausoje.