Ilgainiui išryškėja įvairūs naujojo pirkinio trūkumai – nuo smulkių, pavyzdžiui, pakabos, iki rimtų – pavarų dėžės ar variklio – gedimų, kurie gali gerokai patuštinti kišenę. Išvengti nemalonių staigmenų galima išvengti objektyviai sau atsakius į keturis pagrindinius klausimus.
Kiek skirsite pinigų?
Bet kurio didesnio pirkinio įsigijimas paprastai prasideda nuo savo finansinių galimybių įvertinimo. Ne išimtis – ir automobilio pirkimas. Suprantama, kišenė dažnai gerokai apriboja galimybes ir pasirinkimo laisvę. Vis dėlto ekspertai pataria net ir į perkamą naudotą automobilį žiūrėti kaip į investiciją.
„Pirmas dalykas, kurį rekomenduojama padaryti svarstant apie naudoto automobilio pirkimą – nustatyti sumą, kurią galite tam skirti, ir nuspręsti, kokiu būdu automobilį įsigysite – savomis lėšomis, imdami paskolą ar pasirašydami lizingo sutartį ir įkeisdami automobilį lizingo bendrovei“, – sako specializuoto paskolų banko „Bigbank“ Lietuvos filialo vadovas Rolandas Norvilas.
Anot jo, galima automobilių paskolos suma svyruoja nuo 1 tūkst. iki 20 tūkst. eurų, tačiau vidurkis šiuo metu siekia apie 4 tūkst. eurų. Įsigyjant automobilius lizingu dažniausiai jų kainos prasideda nuo 5000 eurų.
Skirtumas tarp lizingo ir paskolos automobiliui
„Imant paskolą automobiliui, nereikia pradinio įnašo, dažnai neprivaloma mašinos drausti KASKO draudimu, be to, galima pasiskolinti netgi daugiau, nei kainuoja pati transporto priemonė – jeigu prireiktų ją remontuoti. Išduodami paskolą be įkeitimo bankai automobilio vertės paprastai nekontroliuoja. Įsigyjant automobilį lizingu, pirmieji du reikalavimai dažniausiai yra būtini, o, automobilis dažniausiai yra įkeičiamas bankui, tad galite skolintis tik tokią sumą, kokios jis vertas, neskaitant pradinio įnašo. Taigi, susumavus visas būsimas išlaidas, reikėtų įvertinti, kaip skolintis apsimoka labiau“, – teigia R. Norvilas.
Vertinant galutinę sumą, reikėtų nepamiršti ir papildomų mokesčių, susijusių su automobilio pirkimu – draudimo, dokumentų registravimo, galimų remontų išlaidų, o, jeigu automobilis perkamas lizingu arba imant paskolą – visų sutarties mokesčių, palūkanų bei pradinio įnašo.
Kokį automobilį rinksitės?
Specialistai pažymi, kad renkantis automobilio markę ir modelį reikia gerai įvertinti savo poreikius, o tai padaryti galima atsižvelgus į tai, ar dažniausiai bus važinėjama mieste, ar planuojama vykti į tolimas keliones, ar automobilio reikia visai šeimai. Ketinant daug važinėti judriose miestų gatvės, verta pasvarstyti apie kompaktiškesnį, ekonomiškesnį automobilį, o tolimoms kelionėms ar važinėjant ne vienam daugeliu atvejų labiau tiktų erdvesnė transporto priemonė.
Tipinis lietuvių automobilis
Reikia gerai įvertinti savo poreikius: ar dažniausiai bus važinėjama mieste, ar planuojama vykti į tolimas keliones, ar automobilio reikia visai šeimai.
Banko duomenimis, tipinis automobilis, kurį imdami paskolą įsigyja lietuviai, yra naudotas, dažniausiai atkeliavęs iš Vakarų Europos, su automatine pavarų dėže. Be to, imdami paskolą automobiliui, lietuviai paprastai įsigyja 10 metų ar senesnį „dyzelį“, o populiariausių automobilių markių sąrašo viršūnėje rikiuojasi vokiečių (50 proc.), japonų (20 proc.) ir prancūzų (12 proc.) gamintojai. Rečiau pasiėmę paskolą lietuviai įsigyja JAV (8 proc.), Švedijos (8 proc.) ir Čekijos (2 proc.) gamintojų automobilius. „Bigbank“ turimais duomenimis, mėgstamiausios skolinantis įsigyjamų automobilių spalvos lietuviams – pilka, juoda, mėlyna ir balta.
Populiariausios automobilių markės
Vienos iš didžiausių naudotais automobiliais prekiaujančių įmonių grupių „Baltijos realizacijos centras“ (BRC) duomenimis, Lietuvoje labiausiai perkami „Volkswagen“ markės automobiliai, taip pat populiarios ir kitos vokiškos markės, t.y. BMW, „Mercedes-Benz“ ir „Audi“.
„Pirkdami naudotas transporto priemones lietuviai lieka ištikimi vokiškiems ir japoniškiems automobiliams. Dažniau pirkėjai renkasi automobilius su automatine pavarų dėže, tačiau, ar tai bus benzinu, ar dyzeliu varoma transporto priemonė, tapo nebe taip svarbu. Pirkdami automobilį lietuviai daugiausiai dėmesio kreipia į jo saugumą, komplektaciją, ridą ir techninę istoriją“, – sako UAB „Baltijos realizacijos centras“ lizingo vadybininkė Vilma Gavėnaitė.
Tipiniai automobilio gedimai: ar tiesa, kad „visi opeliai rūdija“?
Tuo metu, pasak automobilių priežiūros ir remonto paslaugas teikiančios įmonės „Melga“ Kauno servisų direktoriaus Gino Maksevičiaus, minėtų šalių gamintojų automobiliai yra ir dažniausi serviso lankytojai.
„Būtent vokiški ir japoniški automobiliai turi bene daugiausiai „chroniškų ligų“. Pavyzdžiui, anksčiau buvo gajus požiūris, kad „visi opeliai rūdija“, o dabar šios markės automobiliai tikrai pasitaisė. Panašios problemos šiuo metu dažniau kamuoja „Mazda“ markės automobilius, nes jų antikorozinė apsauga nėra ideali. Įsigijus šios markės automobilį, rekomenduojame ją atlikti papildomai“, – teigia G. Maksevičius.
Būtent dėl tokių tipinių gedimų, nusprendus, kokį automobilį įsigysite, G. Maksevičius pataria visuomet paieškoti informacijos internete.
„Chroniški“ gedimai dažniausiai priklauso nuo amžiaus, ridos ir eksploatacijos. Ir, deja, daugumos markių automobiliai tokių tipinių problemų turi. Net dėl kokybės išgirtos „Toyotos“ savininkai dažnai skundžiasi dyzelinės pirmos kartos „Auris“ vairo stiprintuvo elektronikos gedimais, vairo kolonėlės patikimumu, vėlesnių nei 2002 metų „Lexus“ arba „Volvo“ vairuotojai – automatine greičių dėže ir t.t.“, – pasakoja jis.
Dar vienas jo patarimas – įsigijus naudotą transporto priemonę, visuomet profilaktiškai pasikeisti variklio tepalus.
„Tepalus ypač aktualu pakeisti automobiliams su automatine pavarų dėže. Taip pat rekomenduojama pakeisti paskirstymo dirželius, o, pavyzdžiui, BMW markės 2 l dyzelinio variklio modeliams – net ir grandines, kurios gali nutrūkti bet kada, viršijus 200 tūkst. km ridą. Automobilių pardavėjai yra linkę taupyti ir laukti, kol šios dalys visiškai susidėvės, todėl įsigijus naudotą automobilį, tikėtina, tai bus susiję pirmieji gedimai, su kuriais susidurs naujasis savininkas“, – pažymi G. Maksevičius.
Kokia automobilio praeitis?
„Melgos“ Kauno servisų direktorius Ginas Maksevičius sako, kad prekeiviai naudotais automobiliais paprastai žino nemažai gudrybių, kurios leidžia nuslėpti tikrąją automobilio ridą ir techninę būklę, o net ir drauge į prekyvietę automobilio įvertinti pasikviestas ekspertas ne visuomet gali būti labai naudingas.
„Naudotų automobilių prekeiviai puikiai žino visas kritines vietas, į kurias visuomet atsižvelgia labiau apie juos nusimanantys pirkėjai, todėl joms ir skiria didesnį dėmesį. Visgi, didžiausia problema, žinoma, yra „atjauninti“ automobiliai, kurių tikroji rida yra pakoreguojama“, – sako G. Maksevičius.
Anot jo, nėra pernelyg sudėtinga 400 tūkst. kilometrų nuvažiavusį automobilį pateikti kaip įveikusį perpus mažesnį atstumą, o tokių transporto priemonių pardavėjai pasirūpina net ir tokiomis klastą išduoti galinčiomis smulkmenomis kaip nusitrynęs vairo ar sėdynių apmušalas.
„Norint kuo objektyviau įvertinti techninę naudoto automobilio būklę, vienareikšmiškai patartina atgabenti jį į servisą ir leisti nuodugniai apžiūrėti patyrusiems automobilių meistrams. Net ir po tokios apžiūros lieka šiokia tokia rizika, nes norint šimtu procentų pasakyti, kad naudotas automobilis neturi jokių trūkumų, reiktų jį išardyti. Vis tik po profesionalios apžiūros servise tikimybė, kad įsigijote katę maiše, bus gerokai mažesnė“, – įsitikinęs G. Maksevičius.