7 mažai žinomi faktai apie „Jeep“: ką reiškia visureigio pavadinimas ir kodėl nemėgstamas „Renegade“?

Žodis „džipas“ jau seniai tapo tikro visureigio sinonimu. „Jeep“ markė savo istoriją skaičiuoja dar nuo Antrojo pasaulinio karo laikų ir per šį laikotarpį surinko nemažai įstabių pasiekimų. Apie daugelį jų tikri automobilių entuziastai yra girdėję, bet ilgoje markės istorijoje pasitaikė įdomybių, kurios ne visiems yra žinomos. Pateikiame 7 mažai girdėtus faktus apie „Jeep“ automobilius.
„Jeep Grand Cherokee“
„Jeep Grand Cherokee“

1. Ką reiškia „Jeep“ vardas?

Wikimedia Commons iliustr./„Willys MB“
Wikimedia Commons iliustr./„Willys MB“

Daugelis mano, kad tai – pirmajam automobiliui suteiktas pavadinimas. Vis dėlto tai nėra tiesa – „Jeep“ buvo tik plačiai paplitusi visureigio pravardė. Tikrieji Antrojo pasaulinio karo laikų visureigio vardai – „Willys MB“ ir „Ford GPW“ (dokumentuose šis automobilis vadintas tiesiog „1/4ton truck 4×4“). Įdomu ir tai, kad niekas tiksliai nežino, kodėl visureigis buvo pramintas „Jeep“ vardu.

Manoma, kad prie to prisidėjo tuo metu populiariuose komiksuose apie jūreivį Popajų pasirodęs naujas personažas – „Eugene the Jeep“. Tai – judrus, džiunglėse gyvenantis gyvūnas. Tačiau ir prieš tai šiuo vardu vadinti kiti visureigiai ir kariuomenės naujokai.

Po karo teisių į „Jeep“ vardą norėjo ir „Ford“, ir „Willys“, tačiau jis atiteko pastarajai kompanijai ir vėliau daug kartų keitė savininkus.

2. Kiek tarpelių turi tikrojo „Jeep“ grotelės?

Gamintojo nuotr./„Jeep Compass“ bandymai „Peak Point“ platformoje.
Gamintojo nuotr./„Jeep Compass“ bandymai „Peak Point“ platformoje.

Automobilių gamintojai savo automobiliams stengiasi suteikti kokių nors išskirtinių bruožų. „Jeep“ turi groteles su vertikaliais strypeliais ir septyniomis angomis tarp jų. Originalusis karo laikų „Jeep“ visureigis grotelėse turėjo devynias angas, tačiau po karo Willys-Overland jų skaičių sumažino. Tam buvo dvi priežastys – civiliams skirtas visureigis turėjo didesnes lempas, kurios tiesiog užėmė daugiau vietos automobilio priekyje, ir buvo siekiama išvengti konflikto su „Ford“. Būtent „Ford“ ir sugalvojo štampuotas „Jeep“ groteles su devyniomis angomis. Taigi kitą kartą gatvėje pamatę bet kokį „Jeep“ modelį galite paskaičiuoti grotelėse matomus plyšius – jų visada yra septyni.

3. „Jeep“ sukūrė pirmąjį tikrą prabangų visureigį, nors kiti su tuo ginčijasi

„Jeep Wagoneer“
„Jeep Wagoneer“

Įprasta manyti, kad pirmosios serijos „Range Rover“, kurio gamyba prasidėjo 1970 metais, yra pirmasis prabangus visureigis. Visgi jis nebuvo toks prabangus. Kitoje Atlanto pusėje gamintas „Jeep Super Wagoneer“ turėjo oro kondicionierių, elektrinį bagažinės dangtį, vairo ir stabdžių stiprintuvus, modernią audio sistemą ir daug kitų privalumų, kurių „Range Rover“ automobilyje nebūtumėte radę.

Žmonės itin džiaugėsi automatine pavarų dėže, patogiais kilimais ir kitais privalumais, tačiau „Jeep Super Wagoneer“ buvo gana brangus, todėl taip ir neišpopuliarėjo. Tuo tarpu „Range Rover“ turėjo kieto plastiko saloną, kad jį būtų galima išplauti vandens žarna. Ir, svarbiausia, pasirodė vėliau – „Jeep Super Wagoneer“ buvo pristatytas dar 1966 metais. Įdomu ir tai, kad pirmasis prabangus Mercedes-Benz visureigis buvo pradėtas gaminti tik prieš dvidešimt metų.

4. Ryšys su „Toyota“

„Toyota Land Cruiser“, didysis „Jeep“ konkurentas, savo istoriją pradėjo kopijuodamas „Jeep“ visureigį. Dar karo metais į japonų rankas pateko vienas iš amerikietiškų karinių visureigių. Jis greitai buvo nusiųstas į „Toyota“ gamyklą, kad pagal jį būtų pradėta naujų visureigių gamyba. Tiesa, planas dėl įvairių priežasčių neišdegė ir „Toyota Jeep“ kariuomenėje buvo naudojamas retai.

Tai – senas Land Cruiser, dar turintis pirmojo Jeep bruožų. Motohide Miwa, Wikimedia
Tai – senas Land Cruiser, dar turintis pirmojo Jeep bruožų. Motohide Miwa, Wikimedia

Tačiau 1950 metais prasidėjo Korėjos karas ir JAV reikėjo naujų visureigių. Vėl buvo pasamdyta „Toyota“, kad pagal „Willys“ brėžinius gamintų naujus visureigius. Taip pasirodė tikrasis „Toyota Land Cruiser“ pirmtakas „Toyota Jeep BJ“, kuris buvo ilgesnis, paprastesni ir, tikriausiai, kur kas pravažesnis už originalų „Jeep“ karinį visureigį.

1953 metais prasidėjo masinė „Toyota Jeep“ gamyba, o 1954 metais tapo aišku, kad vardas turi būti pakeistas. Sukurtas „Land Cruiser“ pavadinimas, kuris, beje, taip pat buvo sukurtas kopijuojant – „Toyota“ darbuotojai įkvėpimo sėmėsi ir „Land Rover“ vardo.

5. „Jeep“ savininkai nuolat keitėsi

Įprasta, kad smulkesni automobilių gamintojai praranda nepriklausomybę patekę į didesnio koncerno rankas. Tačiau „Jeep“ savininkai keitėsi labai dažnai net ir įprastame automobilių pramonės kontekste.

Štai kam priklausė Jeep vardas per visą jo gyvavimo istoriją:

1944–1953 – Willys-Overland,
1953–1970 – Kaiser-Jeep,
1970–1987 – American Motors Company (nuo 1986 metų gamybą kontroliavo Renault),
1987–1998 – Chrysler,
1998–2007 – Daimler-Chrysler,
2007–2009 – Chrysler LLC,
2009–2013 – Chrysler Group LLC – Fiat grupei priklausanti firma,
2014–dabar – Fiat Chrysler Automobiles.

6. „Jeep Renegade“ kritika buvo nepagrįsta

„Jeep Renegade“ – šiuo metu mažiausias automobilis gamintojo gamoje. Nuo pat jo pasirodymo 2014 metais jis buvo pliekiamas senų „Jeep“ gerbėjų, kurie rėkė, kad šis automobilis savo charakteriu nėra tikras „Jeep“. Jis, esą, yra per mažas, turi per mažą variklį ir net ne visos „Renegade“ versijos yra varomos keturiais ratais.

Ši kritika nėra labai pagrįsta, nes pirmasis „Jeep“ visureigis buvo gerokai mažesnis, istorijoje buvo bent keli priekiniais ratais varomi „Jeep“ automobiliai, o variklis yra tol geras, kol jo teikiamos galios pakanka automobilio funkcionalumui užtikrinti. „Jeep Renegade“ demonstruoja geriausias pravažumo savybes savo klasėje ir tikrai neišsigąsta nuvykęs į klampyne virtusį miško keliuką (ar pievą, kurioje vyksta koks muzikos festivalis). Nors ir ne visiems šis automobilis patinka, jis yra tikras „Jeep“.

Tiesa, dalis kritikos yra susijusi ir su tuo, kad „Renegade“ gaminamas ant „Fiat 500X“ platformos, tačiau juk tai vyksta nuolat – didieji koncernai tą pačią platformą naudodami keliems automobiliams sutaupo nemažai pinigų. Ir nėra jokios abejonės, kad „Renegade“ nuo brolio 500X skiriasi gana nemenkai.

7. „Jeep Wrangler“ vis dar yra bekelės karalius

„Jeep Wrangler“
„Jeep Wrangler“

Karo laikų „Jeep“ buvo šiek tiek pakeistas, kad atitiktų civilių poreikius, tačiau išlaikė pagrindinius bruožus. „Jeep CJ“ (Civilian Jeep) 1986 metais buvo pervadintas į „Wrangler“, kuris gaminamas iki šiol. Nors automobilis išaugo ir sutvirtėjo, jame dar galima įžiūrėti Willys MB/Ford GPW bruožus. Jis taip pat nekaip jaučiasi mieste – „Jeep Wrangler“ yra vienas geriausių bekelės automobilių.

Beje, įdomi detalė, „Jeep Wrangler“ yra vienintelis šiuo metu gaminamas automobilis, kuris yra sukurtas taip, kad juo lengvai būtų galima važinėti be durų – durelės yra suprojektuotos taip, kad išsiimtų labai lengvai.

„Jeep“ yra vienas iš tikrai legendinių automobilių gamintojų. Jis siekia išsaugoti tradicijas ir kurti tvirtus, iššūkių nebijančius automobilius. „Jeep“ – tai bene tvirčiausias vardas automobilių pasaulyje.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis