„A juostų“ eksperimentas Vilniuje: išdygo atitvarai, taksi išstumti lauk, elektromobiliai reabilituoti

Kai Vilniaus savivaldybė paskelbė, kad Ukmergės gatvėje nutiesta „A juosta“ galės važiuoti tik autobusai, subruzdo elektromobilių vairuotojai. Jie kreipėsi į sostinės savivaldybę ir buvo išgirsti – ant juostų netrukus buvo nupaišyti elektromobilių ženklai. O kol elektromobilių savininkai ploja katučių, dejuoja taksi vairuotojai, netekę galimybės aplenkti spūstis. Vilniaus miesto valdžia tokį sprendimą aiškina taip: prioritetas – keliaujantys viešuoju transportu.
A juosta Ukmergės gatvėje, Vilniuje
A juosta Ukmergės gatvėje, Vilniuje / Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr.

Pasak Vilniaus miesto savivaldybės, rekonstruota A juosta galės važiuoti viešasis transportas ir elektromobiliai. O taksi paslaugas teikiantys vairuotojai ir automobiliai, vežantys 4 ir daugiau keleivių, šia privilegija pasinaudoti negalės.

Taksi vairuotojai žada imtis priemonių

Nenorėjęs būti įvardytas taksi vairuotojas 15min paaiškino labai paprastai:

„Kai su keleiviais stovime milžiniškose spūstyse ir gaištame laiką, jie klausia, kodėl nesinaudojame A juostomis. Nes nėra prasmės važiuoti taksi, jei jie lėtesni net už autobusus.

Nėra prasmės važiuoti taksi, jei jie lėtesni net už autobusus.

Išgirdę, kad toks yra Vilniaus valdžios sprendimas, keleiviai pasukioja pirštu apie smilkinį. Nes taip griaunama visa taksi idėja – turėti galimybę iš taško A į B nuvažiuoti greičiau.“

Taksi vairuotojai atkreipia dėmesį, kad jie neteko A juostos privilegijų ir Vilniaus oro uosto prieigose, Dariaus ir Girėno gatvėje.

„Gal taksistams reikia valandai užblokuoti eismą, kad valdžia suprastų, kokios milžiniškos yra Vilniaus spūstys?“ – retoriškai klausė taksi atstovas.

Taksi vairuotojų peticija ir perspėjimas apie didėsiančią kelionės kainą

Internete jau paskelbta Taksi vairuotojų profesinės sąjungos peticija, kurią jau pasirašė beveik 300 žmonių. Žemiau pateikiame peticijos fragmentą.

„Sostinės savivaldybė priėmė sprendimą panaikinti leidimą taksi automobiliams judėti viešojo transporto A juostomis (...) Tai reiškia, kad taksi automobiliai piko metu papildytų spūstyse stovinčiųjų gretas, o tai padidintų keliaujančiųjų kelionės kainą. Atkreiptinas dėmesys, kad Vilniaus miesto savivaldybė, pastaruoju metu ypač piktybiškai ignoruoja taksi paslaugas visuomenei teikiantį transportą, ribodami jų mobilumą miesto gatvėse, viešojo transporto A juostose, nepažymėdami leidimo jomis darniai judėti.

Tokiu būdu miesto savivaldybė pamiršta, kad taksi transportas yra miesto infrastruktūros dalis (...), užtikrinanti greitą, saugią ir patogią kelionę miesto gyventojams, tiek jos svečiams, kurie pasirinko taksi paslaugas, kaip alternatyvą miesto maršrutiniam transportui.

Reikalaujame išplėsti ir grąžinti taksi automobilių teisę judėti miesto gatvių atkarpose pažymėtose „A“ raide eismo juostomis be apribojimų, kas yra laikoma gera praktika daugelyje pasaulio šalių. Neatimti visuomenės teisės į geras alternatyvas pagal poreikį“, – rašoma peticijoje.

Kuri A juosta problemiškiausia? Ar didžiausia problema buvo taksi?

15min ankstesniais metais atlikta A juostomis važiuojančių greitųjų autobusų maršrutų analizė (tikrinome Statyk ir važiuok aikštelių išdėstymo logiką) parodė, kad būtent Ukmergės g. važiuojantys autobusai pakankamai gerai išnaudoja A juostos privalumus. Žymiai blogesnė situacija, tarkime, Pilaitės pr., kur A juosta važiuoja kas tik netingi, todėl autobusai nuolat joje užstringa.

Tiesa, Ukmergės g. atkarpa, leidžiantis nuo vadinamojo Šeškinės kalno jau tapo problema. Iš anksto ruošdamiesi pasukti į biurus Žvėryne, čia A juosta piktnaudžiauja nemaža dalis vairuotojų. Puiki iliustracija – šiame reportaže.

VIDEO: Policininkai auklėjo po vasaros atostogų KET pamiršusius vairuotojus

Apibendrinant galima pasakyti, kad realybė būdavo tokia: jei Šeškinėje budėdavo policijos ekipažai, A juostoje chaoso mažėdavo, joje išsitekdavo ir autobusai, ir elektromobiliai, ir taksi, ir 4 ar daugiau žmones gabenantys automobiliai. Jei kontrolės nebūdavo, prasidėdavo bėdos.

Kitaip tariant, ne taksi ir ne elektromobiliai (abi šios transporto rūšys žymimos išskirtiniais registracijos numeriais) buvo didžiausia A juostų problema.

Ir nors Vilniaus savivaldybė yra žadėjusi A juostų problemą spręsti filmuojant ir baudžiant pažeidėjus, t.y. pasitelkti išmaniąsias technologijas, kol kas valdžia renkasi tvoreles ir naujus draudimus.

„Šiuos Kelių eismo taisyklių pažeidimus fiksuoja gatvėse sumontuoti greičio matuokliai bei troleibusuose ir autobusuose įrengti vaizdo registratoriai bei vaizdo kameros. Tačiau kol kas, toks kontrolės mechanizmas yra nepakankamas ir neužtikrina sklandaus viešojo transporto darbo ir pažeidėjų skaičiaus mažėjimo“, – aiškina Vilniaus savivaldybės atstovai.

Pravažiuoja apie 600 pažeidėjų

„Tam, kad vilniečiai, pasirinkę viešąjį transportą, atnaujinta Ukmergės gatve keliautų greičiau ir patogiau, spalio viduryje buvo pradėti įrengti guminiai borteliai, kurių tikslas atskirti viešajam transportui skirtą A juostą nuo bendro automobilių srauto.

Sulaukę elektromobilių savininkų pastebėjimų, nusprendėme, kad trūksta duomenų tiksliai įvertinti, kiek elektromobilių judėjimas A juosta pagerintų susisiekimą tiek viešuoju, tiek asmeniniu transportu bei sutaupytų keleivių laiko ar padarytų įtakos geresniam viešojo transporto greičiui, – rašoma 15min atsiųstame Vilniaus miesto savivaldybės komentare. – Remiantis savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ atliktais tyrimais, kasdien darbo dienomis Ukmergės gatve (centro kryptimi) keliauja iki 15 tūkst. viešojo transporto keleivių, o A juosta per rytinio piko valandą pravažiuoja apie 600 pažeidėjų. Policijai kontroliuojant eismą viešojo transporto juostoje, viešojo transporto vėlavimai sumažėjo du kartus, o autobusų greitis padidėja vidutiniškai 10–30 procentų.

Gautus rezultatus apibendrinsime maždaug po mėnesio ir tuomet imsimės sprendimų, kurie visiems leis pasiekti kelionės tikslą viešuoju transportu greičiau“, – rašoma komentare 15min.

Panašus eksperimentas bus atliekamas ir Kaune

Kaune situacija panaši, taip pat bus įrenginėjami borteliai, atskiriantys A juostas nuo viso transporto priemonių srauto. Jomis taip pat galės važiuoti tik viešasis transportas ir elektromobiliai, viešėdamas 15min laidoje informavo Kauno miesto savivaldybės administracijos Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas Martynas Matusevičius.

Kas gali važiuoti A juosta?

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./A juosta Ukmergės gatvėje, Vilniuje
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./A juosta Ukmergės gatvėje, Vilniuje

Pagal dabar galiojančias Kelių eismo taisykles, A juosta gali važiuoti:

  • dviračiai ir mopedai;
  • lengvieji taksi automobiliai, jeigu eismo juosta pažymėta raide „A“ ir užrašu „TAKSI“;
  • automobiliai, kuriuose važiuoja 4 ir daugiau eismo dalyvių, jeigu eismo juosta pažymėta raide „A“ ir simboliu 4+;
  • elektromobiliai, jeigu eismo juosta pažymėta raide „A“ ir elektromobilių simboliu;
  • jeigu eismo juosta, skirta maršrutiniam transportui važiuoti ta pačia kryptimi, yra dešiniajame važiuojamosios dalies krašte ir nėra atskirta ištisine horizontaliojo ženklinimo linija, į dešinę sukantys privalo, o apvažiuojantys sustojusią į kairę sukti transporto priemonę vairuotojai gali persirikiuoti į šią eismo juostą.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis