ISTORIJOS PRADŽIA: Nauji suomiški greičio matuokliai fiksuos važiuojančius per lėtai automobilius
Bauda už trukdymą eismui – 100 Eur
Suomijos Kelių policijos saugaus eismo skyriaus viršininkas Dennisas Pasteršteinas „Twitter“ paskelbė minimalų leistiną greitį nurodančio ženklo atvaizdą ir informavo, kad judantiems per lėtai vairuotojams gali grėsti bauda iki 100 eurų. „Įdomu, kokiuose ruožuose bus sustatyti tokie ženklai“, – retoriškai klausė specialistas.
Tačiau tai – dar ne viskas. Šalia ženklų bus montuojami ir modernūs greičio matuokliai, kurie fiksuos važiuojančius per lėtai.
Atrodytų, kur čia logika? Ypač „trikojų“ laikais, kai Lietuvos policija siekia sumažinti greitį keliuose?
Kaip veiks šie greičio matuokliai
Aiškėja ir daugiau detalių apie naują tvarką, kuri įsigalios Suomijoje nuo birželio 1 d. Šie greičio matuokliai, kaip įprasta daugeliu atvejų, fotografuos pažeidėjus. Kitaip tariant, „blyksės“, jei jie važiuos per lėtai.
Taip pat fiksuos ir viršijančius leistiną greitį.
Tačiau tai nėra priemonė, skatinanti vairuotojus skubėti. Nes šis matuoklis lygiai taip pat fiksuos ir viršijančius leistiną greitį. Kitaip tariant, šios naujovės tikslas yra intensyvaus eismo ruožuose palaikyti tolygų, vienodą automobilių greitį. Jei visi važiuos tolygiai, bus mažiau spūsčių ir avarijų.
Vairavimo pedagogas, mokyklos „Amplius LT“ direktorius Artūras Pakėnas tokiu suomių sprendimu nesistebi:
„Suomiai man jau seniai rašė apie srauto greitį: jie blogai vertino ir per mažą, ir per didelį.“
Suomių idėja tokia: judėjimas daug lėčiau nei eismo srautas trikdo kitus ir sukelia galimą pavojų, kai kiti bando lenkti. Taip pat, jei greitis yra viršijamas, prieš įstatymą negali būti jokio pasiteisinimo. Tai – ištrauka iš Suomijos saugaus eismo specialistų laiško, kurį gavo A.Pakėnas.
Artūras Pakėnas išskiria vieną iš saugaus eismo principų, apie kurį kalba ir suomiai – eismas yra sklandesnis, kai automobiliai juda tolygiai. Nes tiek Suomijos, tiek Lietuvos vairuotojai kartais nesupranta, kaip vyksta šis procesas.
Eismas yra sklandesnis, kai automobiliai juda tolygiai.
„Kodėl miestuose susidaro spūstys? Nes vairuotojai vienas kitam priduria automobilio nosį prie galo. Nes neva vienas nori būti greitesnis už kitus. Ar tai pagreitina srautą? Na, pabandykite atsistoti parduotuvėje į eilę, kurioje stovi 15 žmonių. Ar eilė judės greičiau, jei laukiantys prisispaus vienas prie kito? Tikrai ne, prie kasos vis tiek stovės 15 žmonių.
Tas pats su automobiliais. Jei stovėsite pridūrę nosį, tai iš pradžių pajudės vienas automobilis, o po pertraukos kitas. Nes pajudėti kartu, pridūrus nosį, neįmanoma. Ir taip susidaro trikdžių grandinė. Jei vairuotojai išlaikytų protingą atstumą, jiems nereikėtų laukti – visas srautas galėtų pajudėti beveik tuo pat metu, spūstys būtų mažesnės.“
„Regitros“ egzamino metu lėtas važiavimas – trūkumas
Tačiau grįžkime prie per lėto važiavimo. Įmonės „Regitra“ direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas 15min patvirtino, kad šioje suomiškoje istorijoje gali būti ir lietuviškų akcentų. Štai ką turėjo omeny:
„Lietuvoje, laikant praktinį vairavimo egzaminą „Regitroje“, judėjimas be priežasties per lėtai, t.y. 15 km/val. lėčiau nei leidžiama, yra laikomas kritine klaida, dėl kurios egzaminas neišlaikomas.“
Kaip tai atrodo praktikoje? Suomijos policija žada per lėtai važiuojančius fotografuoti ir bausti apvažiavimuose bei aplinkkeliuose, kurių tikslas – operatyviai „nusiurbti“ srautą.
Taigi, jei mokinys „Regitros“ egzaminą laiko Vilniaus Vakariniame aplinkkelyje, kur maksimalus leistinas greitis yra 90 km/val., jam kritinė klaida bus įrašyta tuo atveju, jei egzaminuojamasis važiuos mažiau nei 75 km/val. Dėl tos pačios priežasties kaip ir Suomijoje – nes trikdo eismą.