Kūrė tryse
Už šios kompanijos iš Milano vardo slepiasi trys automobilių entuziastai: projektuotojas, verslininkas ir vairuotojas. Projektuotojas Giuseppe Merosi jau buvo užsitarnavęs pagarbą „Fiat“, „Lentz“ ir „Bianchi“ įmonėse, kai tapo tuometinės dar ALFA gamyklos technikos direktoriumi. Tuo tarpu verslininko Nicola Romeo ir įmonės keliai susikirto pačioje Pirmojo pasaulinio karo pradžioje. Jis išgelbėjo įmonę nuo bankroto laimėjęs įmonei didelį karinį užsakymą ir pervadino ją, pridurdamas savo pavardę.
Vairuotojas Ugo Sivocci atvedė „Alfa Romeo“ į pergales lenktynėse, karjerą kompanijoje pradėjęs nuo lenktynių komandos vairuotojo-bandytojo, greit tapo legendiniu lenktynininku 1923 m. su „Alfa Romeo RL“ laimėjęs garsiąsias Sicilijos lenktynes „Targa Florio“.
Pirmi žingsniai
1910 m. Italijoje įkurta įmonė pradžioje vadinosi ALFA (ital. Anonima Lombarda Fabbrica Automobili). Šio prekės ženklo atsiradimą automobilių pramonėje nulėmė verslininko Cavalier Ugo Stella sprendimas perimti prancūzų automobilių gamyklą, įsikūrusią Milano pakraštyje.
Tad jau tais pačiais metais pasirodė pirmieji kompanijos automobiliai ALFA 24 HP ir 12 HP, kurių pavadinimuose buvo užkoduota... jų galia. Pakako vos dešimtmečio, kad šie automobiliai imtų dominuoti Europos automobilių sporto arenoje. ALFA HP 24 modelis vėliau buvo patobulintas ir jo variklio galia siekė jau 40 arklio galių, o maksimalus greitis – 100 km/val.
Pakoregavo karas
Prasidėjus Pirmajam pasauliniam karui ALFAI teko nutraukti automobilių gamybą. 1915 m. įmonės valdymą perėmęs inžinierius ir versininkas Nicola Romeo karo metu fabriką pritaikė karinės technikos gamybai.
Bet jau 1919 m. (prabėgus metams po karo pabaigos), fabrike vėl pradėti gaminti automobiliai. 1920 m. rinkoms buvo pristatytas „Torpedo 20-30 HP“ modelis, kuris išgarsėjo kaip lenktyninis automobilis ir tapo geriausiai parduodamu „Alfa Romeo“ modeliu. Į atviro tipo „Torpedo“ automobilį tilpdavo nuo 4 iki 7 žmonių, tiek pat tilpdavo ir į „Torpedo“ limuzino versiją uždaru kėbulu.
„Torpedo“ sėkmę iš dalies nulėmė tai, kad šį modelį ypač mėgo Italijos karinių pajėgų vadovybė, o XX a. trečiajame dešimtmetyje „Alfa Romeo“ sėkmingai gamino tiek lenktyninius, tiek įprastus automobilius.
Romeo paliko, bet italų meilė liko
Artėjant XX a. ketvirtajam dešimtmečiui, iškilus B. Mussoliniui ir šalyje įsivyravus fašizmui, Nicola Romeo nusprendė palikti kompaniją, kurios valdymą perėmė vyriausybė. Tuo metu „Alfa Romeo“ prekės ženklas iš tiesų buvo Italijos simbolis.
Tai buvo laikas, kai „Alfa Romeo“ užsitikrino savo, kaip pavydą keliančių automobilių gamintojo, reputaciją. Jų kuriamas „8C 2300“ modelis buvo vadinamas vienu geriausių lenktyninių automobilių pasaulyje ir sulaukė didžiulės sėkmės jose, pvz., Mille Miglia ir Le Mano 24 val.
Sėkmę varžybose bendrovė netrukus įdarbino rinkodaroje ir pasaulyje suskambo naujas Italijos pasididžiavimo šūkis, kad tai „šeimyninis automobilis, kuris laimi lenktynes“.
Bombos nušlavė gamyklą
Tačiau italų proveržį pasaulio automobilizmo pasaulyje staiga nutraukė 1944 m. bombos. Bombardavimo metu fabrikas buvo nušluotas nuo žemės paviršiaus ir gamyba laikinai sustabdyta. Pasibaigus Antrajam pasauliniam karui, fabriko veikla buvo atnaujinta. „Alfa Romeo“ vardą tuo metu lydėjo sportinė sėkmė Grand Prix lenktynėse ir kūrybiškumas, kurio dėka 1954 m. buvo pristatytas tuo metu rinkoje greičiausias automobilis – „Giulietta“. Tai buvo puikus modelis, tapęs neabejotinu italų favoritu. „Giuliettą“ buvo galima rinktis kupė arba kabrioleto kėbulu. Iki XX a. septintojo dešimtmečio pradžios buvo pagaminta daugiau nei 100 000 „Giulietta“ automobilių, o 1962 m. per patį ekonomikos bumo piką pasauliui pristačiusi „Giulia“ sedaną kompanija įvirtino savo pasaulinę šlovę.
Aštuntojo dešimtmečio pradžioje pristačiusi „Alfasud“ modelį „Alfa Romeo“ pakeitė automobilizmo pasaulį. Šio priekiniais ratais varomo hečbeko dinamišką išvaizdą papildė patiriamas sportinio automobilio vairavimo malonumas. Tai buvo ženklas, įspėjantis apie būsimą šiuolaikinio „Alfa Romeo“ – kasdienio praktiško, puikiai važiuojančio nepaprasto dizaino automobilio – pasirodymą. Šią idėją tęsė 1977 m. pristatyta antrosios kartos „Giulietta“ ir 1979 m. išleistas pirmasis „Alfa Romeo“ automobilis su turbo dyzeliniu varikliu „Alfetta 2000 TD“ ir devintojo dešimtmečio pleišto formos sedanai 33, 75 ir 164.
Atiteko „Fiat“ rankoms
1986 m. vis dar Italijos vyriausybės valdoma „Alfa Romeo“ buvo parduota „Fiat“ grupei. Tad artėjant tūkstantmečių sandūrai „Alfa Romeo“ savo modelių asortimentą atnaujino pažangiausio dizaino automobiliais. 1992 m. rinkoms buvo pristatytas 155 modelis, kuris tais pačiais metais užsitikrino Italian Superturismo čempionato titulą, o prabėgus dvejiems metams ir titulą Didžiosios Britanijos turistinių automobilių čempionate (angl. British Touring Car Championship).
Po to, sekė Europos metų automobilio titulą laimėjęs 156 modelis 1998 m., 147 modelis 2001 m., GT 2003 m. ir reikšmingiausias pribloškiantis 8C sportinis automobilis 2007 m.
2010 m. buvo pristatyta atnaujinta penkių durų gražuolė „Giulietta“, kuri pakeitė 147 modelį, gaminamą iki pat 2010 m., o 2015 m. Milane debiutavo „Giulia“. Ją pristatydamas kompanijos vadovas Sergio Marchionne sakė, kad šis automobilis „susigrąžins savo teisėtas pozicijas rinkoje. Tikėtasi, kad jis vėl bus vienas pirmaujančių itališko dizaino ir stiliaus simbolių, perteikiančių technologinį italų meistriškumą ir kūrybinę dvasią“.
Vienos didžiausių investicijų
Buvusi įmonės savininkė bendrovė „Fiat Chrysler“ 2014 m. pranešė apie tuometinius ambicingus planus į „Alfa Romeo“ investuoti 5 mlrd. eurų ir susigrąžinti šio gamintojo automobilius lydėjusią šlovę, pvz., 1967 m. filme Absolventas (angl. The Graduate) Dustino Hoffmano vairuotą „Duetto Spider“.
Įgyvendindama ambicingą planą, ji planavo iki 2018 m. pristatyti aštuonis naujus modelius, įskaitant du visureigius „Alfa Romeo“, kurių ketino parduoti 400 000, t.y., penkis kartus daugiau automobilių nei anuomet. Tačiau gamyklai pavyko realizuoti tik dalį planų ir rinkas per pastaruosius penkerius metus išvydo tik keli modeliai: „Giulia“, „Stelvio“ su pačiomis galingiausiomis „Quadrifoglio“ versijomis priešakyje, bei riboto leidimo „Giulia Quadrifoglio“ GTA ir GTAm, kurios buvo nedelsiant išgraibstytos kolekcionierių.
Tai lyg meilė
Anot „Alfa Romeo“ atstovybės Lietuvoje vadovo, Ginto Bliuvo, „Alfa Romeo“ – itin šarmingi, savito charakterio, išskirtinės elegancijos automobiliai, kuriuos, ko gero, geriausiai apibūdina kompanijos lenktyninko Enzo Ferrari pasakymas: „Alfą“ vis dar prisimenu švelniai lyg pirmąją meilę. Tai lyg tyra vaiko meilė mamai.“
„Ilgai ieškojau automobilio, kuris man teiktų vairavimo malonumą kiekvieną dieną. Gatvės – ne lenktynių trasa, tačiau tai nereiškia, kad negalime džiaugtis vairavimu. Šis automobils – tavo kūno tęsinys, o tai labai retas jausmas šiuolaikinėje technikoje. Sakoma, kad nesi tikras „benzingalvis“, jeigu gyvenime nesi turėjęs „Alfa Romeo“ automobilio. Aš vienas iš jų“, – G. Bliuvo, vairuojančio Alfa Romeo automobilius nuo 2004 metų, nuomonę sustiprina ir vienas geriausių šalies lenktynininkų Dominykas Butvilas, vairuojantis „Alfa Romeo Stelvio“.
Logotipo paslaptis
Ko gero, tik nedaugelis galėtų pasakyti, kas užšifruota šio automobilio logotipe. Italams „Alfa Romeo“ vardas neatsiejamas nuo Milano, tad net ir logotipe atvaizduota Milano miesto emblema (raudonas kryžius baltame fone). Kitas automobilio logotipe naudojamas simbolis – gyvatė arba drakonas – viduramžiais Milane viešpatavusių didikų Visconti šeimos ženklas. Šie du simboliai įrėminti mėlyname apskritime, ant kurio užrašus aukso raidėmis „Alfa“ ir „Milano“ dar skiria du Savojos mazgai (pagarbos Italijos karališkajai šeimai ženklas).
Po karo, Italijai tapus respublika ir karališkajai šeimai pasitraukus iš šalies, Savojos mazgų logotipe neliko, vėliau, kai vienas geriausiai žinomų kompanijos automobilinių „Alfasud“ buvo pagamintas naujajame fabrike netoli Neapolio, logotipe neliko ir žodžio „Milano“, taip pat buvo gerokai stilizuotas Visconti drakonas. O lig šiol naudojamas „Alfa Romeo“ logotipas buvo pristatytas 2015 m.