Siekdami išsiaiškinti, ar galima su kartingu turėti tiek pat malonumo, kiek ir važiuojant sportiškesniu automobilius, surengėme lenktynes: automobilis prieš kartingą. Tiksliau, du sportiški automobiliai – „Subaru BRZ“ ir „Nissan Juke Nismo“. Abiejų galia siekia po 200 „arklių“ ir abu yra mažiau komfortiški, kietesni ir greitesni nei paprasti gatvėje sutinkami automobiliai. O ar galėtų jiems pasipriešinti vos 9 AG turintis kartingas?
Šią dilemą išsprendėme su 2012-ųjų Lietuvos ralio čempiono Dominyko Butvilo ir ralio šturmanės Agnės Vičkačkaitės-Lauciuvienės pagalba. Tačiau pradžiai – trumpai apie pačius automobilius.
„Handling > performance“ (liet. valdymo savybės svarbiau nei galia)
Šis posakis, nors ir netiesiogiai, buvo ne kartą ištartas „Nismo“ vadovo Shoichi Miyatani. Kai prieš metus šių eilučių autoriui teko su juo pasikalbėti, S.Miyatani pateikė savo viziją apie „Nismo“ veiklą „Nissan“ automobiliuose: nulis dėmesio galiai, daug dėmesio valdymo savybėms. Antroje eilėje automobilio makiažas – visokios apdailos detalės, ženkliukai ir t.t.
„Nissan Juke“, paženklintas „Nismo“ emblema įvairiose automobilio vietose, nedaug skiriasi nuo standartinio krosoverio. Jis turi tą patį 1,6 l variklį su turbina, išvystantį 200 AG. Esminis technikos skirtumas – pakaba, kuri „Nismo“ modelyje gerokai standesnė. Kitaip sakant, važiavimas „Juke Nismo“ Vilniuje primena važiavimą „Honda Civic“ Kaune. Išties, keista yra važiuoti šiuo automobiliu – neatrodo, kad jis neseniai išvažiavo pro gamyklos vartus. Nes nauja mašina juk turi nekratyti. Bet tai ir yra priežastis, dėl ko tokio „Juke“ niekada nepirks eilinis vairuotojas ir dėl ko jį įsimylės vairą sukioti mėgstantis entuziastas – „Nismo“ sukūrė labai smagiai valdomą automobilį.
„Nissan Juke Nismo“ |
Visa kita – makiažas ir truputis patogumo. „Juke Nismo“ aprūpintas kėbulo bei salono apdaila, turi sportiškesnes sėdynės, odinę pavarų perjungimo svirtį (pavarų svirties eiga taip pat sutrumpinta – įmontuotas vadinamasis „short shifter“) bei versta oda aptrauktą vairą.
Jeigu „Juke“ tenka apžiūrėti naktį, įsitaisymas ant sėdynės bei vairo ir pavarų svirties lietimas paliks malonų įspūdį. Sėdynės čia tiesiog labai patogios – daug reguliavimo padėčių, puikus šoninis prilaikymas ir versta oda padengtas paviršius suteikia pojūtį, kad atsisėsti teko į sportiškesnį automobilį. Kiek nustebino, kad nėra galimybės reguliuoti vairo nuotolį – tai galimybę įsitaisyti šiame krosoveryje nuo „labai patogiai“ sumažino iki „šiaip sau patogiai“. Tačiau už vairo ir pavarų svirties dizainą bei savybes „Nismo“ galima kabinti medalį – pavarų svirties eiga gal dvigubai mažesnė nei paprastame „Juke“ ar bet kuriame kitame automobilyje, tačiau dažnai jų perjunginėti net nesinori. Versta oda padengtas vairas toks patogus ir malonus laikyti, kad viena ranka šį automobilį vairuoti norisi kuo rečiau.
Tačiau jeigu „Juke“ tektų apžiūrėti dieną, kas antras jį pamatęs žmogus mieliau nueitų stebėti beisbolo varžybų. Paprastas „Juke“ visą žmonių populiaciją padalino į dvi dalis: arba šis modelis labai patinka, arba labai ne. „Nismo“ ženkliuku pasidabinęs krosoveris iš esmės nieko nepakeitė – tiems, kuriems patiko „Juke“ išvaizda, „Nismo Juke“ patinka dar labiau, ir priešingai.
GAZAS.LT testas „Plytinės kartodrome“ |
Grįžimas prie malonumo vairuoti
„Subaru BRZ“ (arba „Toyota GT 86“) – automobilis, sukurtas su tikslu grąžinti vairavimo malonumą į kasdieninį automobilį. Variklis – priekyje, varomieji ratai – galiniai, blokuojamas diferencialas – standartinėje komplektacijoje. Ko daugiau reikia? Gero variklio. Ir čia „Subayota“ nutyla. Ironiška, kad galingiausias „Toyota“ kupė šiandien yra trečdaliu mažiau galingas už galingiausią šio gamintojo kupė prieš 20 metų – „Supra“. Tuo tarpu greičiausias „Toyota“ automobilis šiandien yra... Dvi tonas sveriantis visureigis „Land Cruiser“.
„Subaru“ situacija kiek kita – šie vis dar turi STI modelį. Sklinda kalbos, kad STI variklis galėtų būti patalpintas BRZ priekyje, tačiau kol kas tai lieka kalbomis, o realių darbų nėra.
Bet kokiu atveju, BRZ yra geras automobilis. Nors traukos lenktynėse jis atsiliktų nuo bet kurio „hot-hatch“, devyni iš dešimties vairuotojų lenktynių trasoje pasirinktų būtent BRZ, o ne priekiniais ratais varomą važiavimo tiesiai specialistą. Tai išties yra „fun to drive“ automobilis – priversti galą slysti ir jį kontroliuoti yra lengviau nei garsiai švilpti.
Tačiau ar „fun to drive“ automobilis gali ką nors parodyti, kai reikia ne tik mėgautis kontroliuojamu šoniniu slydimu (kai kalbininkai neskaito, tai vadiname tiesiog „driftu“), bet ir važiuoti lenktynių trasoje siekiant parodyti kuo geresnį vieno rato įveikimo laiką?
Eksperimentas „Plytinės kartodrome“
Pravažiavę kelis bandomuosius ratus abiem automobiliais, GAZAS.LT eksperimento vairuotojai Dominykas ir Agnė rėžė verdiktą: „Subaru“ greitesnis nei „Nissan“. Tačiau dėl galutinio lenktynių rezultato jų nuomonės išsiskyrė – Agnė pergalę prognozavo „Subaru“, o Dominykas – kartingui. Žemiau galite pamatyti bandymo metu naudotą trasos konfigūraciją.
GAZAS.LT/„Plytinės kartodromo“ montažas/GAZAS.LT bandyme naudota „Plytinės kartodromo“ konfigūracija |
„BRZ kartingą primena labiau nei „Juke“ – „Subaru“ žemesnis, valdomas kiek tiksliau, – po bandomųjų ratų dėstė Dominykas. – Tačiau jo sukimo momentas yra kažkur ten.“ Rodydamas pirštu į dangų, greičiausias žmogus Lietuvoje ironizavo apie nedidelį „Subaru BRZ“ sukimo momentą, kuris pasiekiamas tik prie labai didelių sūkių. Tikslumo dėlei galima paminėti, kad BRZ „Boxer“ variklis išvysto 205 Nm, kurie pasiekiami vos prie 6400 aps./min.
Tuo tarpu apie „Juke Nismo“ galią abu vairuotojai pasakojo linksmiau – dėka variklio su turbina, krosoveris pasiekia 250 Nm prie 2400 aps./min. Tačiau automobilio valdymo savybės svarstykles nusveria BRZ naudai.
Lenktynių trasoje būtent valdymo savybės pavertė BRZ pirmūnu – D.Butvilas trasą greičiausiai įveikė būtent šiuo automobiliu, trasoje užtrukęs 38,3 s. Vos 0,2 s atsiliko kartingas, tačiau labiausiai Domas buvo nustebęs, kai sužinojo „Juke Nismo“ laiką – 39,6 s. Dar nežinodamas rezultatų, jis prognozavo BRZ persvarą prieš „Juke“ būsiant 3-4 sekundes.
A.Vičkačkaitės-Lauciuvienės rato įveikimo laikai buvo prastesni nei D.Butvilo, tačiau skirtumas tarp automobilių – panašus. Vieną ratą su BRZ ji įveikė per 41,3 s, o su „Juke Nismo“ – per 42,3. Labiausiai Agnei sekėsi vairuoti kartingą – 9 AG turinčia transporto priemone „Plytinės kartodromo“ trasą ji įveikė per 40,2 s.
Ironiška, kad abiejų vairuotojų rato įveikimo laikai buvo priešingi išankstinėms prognozėms – pergalę kartingui prognozavęs Dominykas greičiausiai važiavo su „Subaru BRZ“, o kupė pergalę numačiusi Agnė ratą greičiausiai įveikė su kartingu.
D.Butvilo ir A.Vičkačkaitės-Lauciuvienės geriausi rato įveikimo laikai „Plytinės kartodrome“
Transporto priemonė | Dominykas Butvilas | Agnė Vičkačkaitė-Lauciuvienė |
---|---|---|
„Subaru BRZ“ | 38,3 s | 41,3 s |
„Nissan Juke Nismo“ | 39,6 s | 42,3 s |
Kartingas | 38,5 s | 40,2 s |
Bandymų metu naudotų „Nissan Juke Nismo“ ir „Subaru BRZ“ palyginimas (plačiau – Autoplius.lt Naujų automobilių kataloge).
Parametras | „Nissan Juke Nismo“ | „Subaru BRZ“ |
---|---|---|
Variklis | 1,6 l su turbina | 2 l opozicinis |
Pavarų dėžė | Mechaninė | Automatinė |
Transmisija | Priekiniai varomi ratai | Galiniai varomi ratai su LSD |
Galia | 200 AG | 200 AG |
Sukimo momentas | 250 Nm | 205 Nm |
0-100 km/h | 7,8 s | 8,2 s |
Maks. greitis | 215 km/h | 210 km/h |
Vid. degalų sąnaudos | 6,9 l/100 km | 7,1 l/100 km |
Vid. CO2 emisija | 159 g/km | 164 g/km |
Ratlankių skersmuo | R18 | R17 |
Kaina | 83490 Lt | 116900 Lt |