Žinoma, liūdna kalbėti apie skaudžias avarijas. Būtų galima vėl kartoti, kad milžiniškas greitis bendro naudojimo keliuose yra neatsargus ir neatsakingai kvailas dalykas. Bet tie, kurie kelius laiko lenktynių trasomis, straipsnių neskaito. Žmogus nėra tobulas ir dažnai klysta, bet pasirinkimas būti mirtinu pavojumi kitiems yra ypač gėdingas kvailio žaidimas. Pasirinkite saugų greitį.
Po avarijų tyrėjai stengiasi nustatyti įvykio aplinkybes. Tie duomenys kartais yra reikalingi kaltininkams nustatyti, o kartais padeda gerinti eismo organizavimą konkrečioje vietoje ar net automobilių saugumą. Jei žinoma, kad avarija įvyko dėl neteisingai pasirinkto greičio, galbūt vertėtų apsvarstyti fizines greičio ribojimo priemones – radarus ar kalnelius – tai yra vienas iš dalykų, kuriuos vėliau tenka apgalvoti.
Užstrigusi spidometro rodyklė, kurią dažnai akcentuoja žurnalistai, iš tikrųjų yra viena iš užuominų, kokiu greičiu lėkė automobilis.
Ar spidometrai avarijose sustingsta tyčia?
Šiuolaikiniai automobiliai turi daug įvairių aktyvių ir pasyvių saugumo technologijų. Būtų lengva manyti, kad inžinieriai apgalvojo ir avarijos aplinkybių tyrimą. Jei spidometras automatiškai sustotų su oro pagalvės išsiskleidimu, eismo įvykybių tyrimai būtų daug paprastesni. Greičiausiai šią savybę net nebūtų sunku sukurti, turint omenyje, kokie kompiuterizuoti yra šiuolaikiniai automobiliai.
Tačiau kol kas ši savybė masinės gamybos automobiliuose dar nėra diegiama. Ir kažin, ar bus, nes dabar gaminami automobiliai dažnai neturi fizinių rodyklių – rodyklinius spidometrus keičia grafinė animacija ekrane. Tie ekranai, žinoma, po avarijos visiškai išsijungia – apie juos šiame straipsnyje net neverta kalbėti. Tuo tarpu rodykliniai spidometrai sustoja todėl, kad nuo smūgio sugenda automobilio elektronika ir prietaisai netenka maitinimo.
Šiuolaikinio spidometro rodyklę sukioja žingsninis variklis. Tai – labai tikslus elektros variklis, kuris, vaizdžiai tariant, visada žino savo padėtį. Žingsniniai varikliai naudojami CNC staklėse, 3D spausdintuvuose, robotuose – ten, kur tikslūs mikro-judesiai yra kritiškai svarbūs. Jie taip pat naudojami ir matavimo prietaisuose – žingsninis variklis tiksliai rodo tai, ką kompiuteris jam liepia parodyti.
Žingsninis spidometro variklis žingsniuoja į abi puses – lėtėjant jis suka rodyklę arčiau nulio. Tai yra, ta rodyklė nėra laisvai judanti, gravitacija ar kažkokios spyruoklės žemyn jos netraukia – tai būtų netikslu. Juk automobilis kartais lėtėja po truputį, o kartais stabdo labai staigiai – spidometro rodmenų tikslumui užtikrinti reikalingas elektrinio variklio darbas. Taigi, energijos netekęs spidometras tiesiog sustoja – elektrinis varikliukas negali grąžinti rodyklės į pradinę padėtį ir rodyklė sustingsta prie kokio nors skaičiaus. Kartais, beje, strigdavo ir senieji mechaniniai spidometrai – juose yra daug smulkių mechanizmo detalių, kurios nuo smūgio gali išsivartyti ir užstrigti.