Faktą, kad daugiau nei trečdalis „Lietuvos metų automobilio 2022“ dalyvių – elektromobiliai ir tai nėra atsitiktinumas, o labai ryški mūsų šalies transporto parko plėtros tendencija, patvirtina dar vienas iškalbingas skaičius: viso labo per šešis pastaruosius šių metų mėnesius elektra varomos technikos padaugėjo 26 proc.
Tiesa, sprogimo efektą labiausiai lemia tai, kad statistinės permainos fiksuojamos nuo sąlyginai žemos palyginamosios bazės. Bendras elektra varomų automobilių skaičius vis dar kuklus – įskaitant ir įkraunamus hibridus, tik šiek tiek didesnis nei 6000, arba 0,4 proc. nuo visų Lietuvoje registruotų transporto priemonių. Tad tikėtina, kad ateityje tokie uraganiniai EV populiacijos augimo tempai sulėtės. Visgi sociologinės apklausos liudija, jog net 34 proc. žmonių svarsto per artimiausius penkerius metus įsigyti elektromobilį.
Šiuos pokyčius atidžiai stebi ir modulius saulės energijos jėgainėms gaminančios bendrovės „Solitek“ strategai.
„Galimybių įsirengti nuosavą saulės jėgainę analizė yra neatsiejama svarstymų persėsti į elektromobilį dalis. Jei keletas įprastų buities prietaisų lemia ganėtinai mažas mėnesio už sunaudotą elektros energiją sąskaitas ir investicija į saulės modulius neatrodo racionali, tai elektromobilis – 100 kilometrų kelio naudojantis apie 18-22 kWh – tampa labai rimta paskata šiuos dalykus inventorizuoti“, – aiškina „Solitek“ direktorius Julius Sakalauskas.
Anot jo, matematika labai paprasta: jei žmogus per metus vidutiniškai nuvažiuoja apie 15 000 km, tai automobilio su vidaus degimo varikliu atveju degalams reikia išleisti mažiausiai 1500 eurų. Tas pats atstumas elektromobiliu, kurio baterijos papildomos mokamose viešose įkrovimo stotelėse, kainuotų apie 1100 eurų, o įsikraunant namuose iš buitinio elektros tinklo – apie 500 eurų.
Susimontavus saulės jėgainę namuose, kelionėms reikalinga energija teoriškai nekainuoja nieko ir tik todėl, kad elektromobiliai paprastai įkraunami naktį. Išlaidos būtų tik tos, kiek elektros tinklų operatoriai ima už vadinamąjį energijos pasaugojimą – 5,445 ct/kWh.
„Mūsų skaičiavimais, minėtas 15 000 km per metus atsieitų apie 145 eurus. Sumontavus 10 kW galios saulės jėgainę ir ją skiriant tik elektromobilio baterijoms įkrauti, per metus galima pasigaminti energijos maždaug 60 000 kilometrų“, – vardija J. Sakalauskas.
10 kW galios saulės jėgainės kaina, priklausomai nuo pasirinkto tipo, stogo konstrukcijos ir montavimo darbų sudėtingumo, kainuoja maždaug nuo 5,5 tūkst. iki 7 tūkst. eurų, įskaitant šiuo metu valstybės teikiamą subsidiją.
Galimybė išvengti šoko
„BOD Group“, kuriai priklauso „Solitek“, valdybos pirmininkas Vidmantas Janulevičius savo ruožtu atkreipia dėmesį į dar vieną svarbų aspektą, susijusį su nuosavų saulės elektriniu įrengimu – galimybę išvengti energijos kainų šuolio.
„Net nesidomintys energetikos pasauliu neišvengiamai yra girdėję apie dramatiškus gamtinių dujų kainų pokyčius ir su tuo susijusį šildymo brangimą. Deja, elektros rinkoje vyksta analogiški procesai ir faktas, kad po Naujųjų metų visiems bus didelis šokas pamačius, kiek išaugo elektros kaina. Jei ne politiniai sprendimai nustatyti 30 proc. „lubas“ kilovatvalandės įkainiui, tektų mokėti maždaug 22 ct/kWh ir tai tikrai yra daug. Tačiau turint nuosavą saulės jėgainę elektros kaina iš esmės yra fiksuojama artimiausiems 30 metų ir siektų apytikriai 6 ct/kWh. T. y. net neturint elektromobilio pasinaudoti tokiu „saugikliu“ ir įsirengti elektrinę „namų poreikiams“ užtikrinti yra labai patrauklu. Tokiu atveju būtų labai racionalu galvoti ir apie namų šildymą elektra“, – pastebi V. Janulevičius.
„Solitek“ skaičiavimais moderni saulės jėgainė, kuriai teikiama 30 metų garantija, vidutiniškai atsiperka per 7 metus, o naudojant sąlyginai daug elektros energijos (turint elektromobilį) – maždaug per 5 metus. Investicijų grąža siekia beveik 20 proc.
„Solitek“ pasirūpino ir „Lietuvos metų automobilio“ konkurse dalyvaujančių elektromobilių įkrova – stoteles įrengė ne tik greta Vilniaus esančioje Vilniaus automechanikos ir verslo (VAVM) mokykloje organizuotame bandymų poligone, bet ir Druskininkuose, kur savaitei įsikūrė konkurso automobilių bandymų stovykla. Suskaičiuota, kad elektromobiliai ir įkraunami hibridiniai modeliai per pustrečios savaitės trukusią bandymų sesiją sunaudojo beveik 1,5 MWh energijos vien tik šiose stotelėse.
Paskelbti finalininkai
25-ąjį kartą Lietuvoje organizuojami „Lietuvos metų automobilio“ rinkimai įgavo pagreitį ir paaiškėjo visi pretendentai į garbingas nominacijas. Taip pat paskelbti ir septyni finalininkai, iš kurių bus išrinktas geriausias 2022-ųjų metų modelis. Tarp jų – net keturi elektromobiliai.
Geriausiu šiemet gali tapti vienas iš šių modelių: „Audi e-tron GT“, „Ford Mustang Mach-E“, „Hyundai IONIQ 5“, „Hyundai Tucson“, „Mercedes-Benz C klasė“, „Nissan Qashqai“, „Škoda Enyaq iV“.
Rinkimų finalas, kurio metu paaiškės „Lietuvos metų automobilis 2022“, „Tautos automobilis 2022“, „Metų miesto visureigis“ ir kitų nominacijų nugalėtojai įvyks lapkričio 27 d.