„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Nuo ko galėjo būti nukopijuotos „Maserati“ sparnų angos?

2003 metais Frankfurto automobilių parodoje debiutavo penktosios kartos „Maserati Quattroporte“. Išties gražus, nesenstančio klasikinio dizaino sedanas traukė žvilgsnius ir tapo viena iš parodos žvaigždžių. „Pininfarina“ dizaino namų kūrėjas Kenas Okuyama pasauliui pasiūlė hitą, bet ar įkvėpimo jis neieškojo „Buick“ dizaine?
Atnaujintas „Maserati Quattroporte“
Atnaujintas „Maserati Quattroporte“ / „Maserati“ nuotr.
Temos: 2 Nodum.lt Maserati

„Maserati Quattroporte V“ yra elegantiškai subtilus, bet kartu ir išdidus automobilis. Ilgas, aptakus ir be jokios dirbtinės agresijos veide. Tikrai sportiškas automobilis prabangiai kelionei per visą Europą.

2007 metais pristatytas „Maserati GranTurismo“ buvo dar vienas „Pininfarina“ dizaino namų hitas, nors į „Quattroporte“ jis nėra panašus.

Nepaisant panašios architektūros, „GranTurismo“ nėra panašus į „Quattroporte“. Na, išskyrus keletą smulkių dizaino detalių, tarp kurių – ir po tris ventiliacijos angas ant kiekvieno sparno. Nuo to laiko jas turi visi „Maserati“ automobiliai – „Quattroporte“, „Granturismo“, „Ghibli“, „Levante“. Tačiau ne vienam amerikiečiui jos primena „Buick“.

2003 metais „Quattroporte V“ oficialiai pasirodė ir JAV – „Buick“ tėvynėje. Vietiniai automobilių entuziastai ėmė pirštais rodyti į „Maserati“ ir „Buick“ laiko linijas. Ankstesni „Quattroporte“ modeliai tų praeito amžiaus vidurio. Negi „Pininfarina“ dizaino namų kūrėjai tyliai žvalgėsi po amerikietiškus automobilius?

Gamintojo nuotr./„Maserati Quattroporte“
Gamintojo nuotr./„Maserati Quattroporte“

„Buick VentiPorts“

„Buick“ dizaine tos trys ventiliacijos angos istoriškai vadintos „VentiPorts“. Jų paskirtis yra labiau estetinė, nors kartais jos iš tikrųjų ventiliuodavo variklio skyrių. Šį dizaino elementą sugalvojo „Buick“ darbuotojas Nedas Nicklesas, kuris tokias ventiliacijos angas įrengė savo modifikuotame „Buick“.

Wikimedia nuotr./Antrojo pasaulinio karo laikų naikintuvas „P-51 Mustang“
Wikimedia nuotr./Antrojo pasaulinio karo laikų naikintuvas „P-51 Mustang“

Nicklesas bandė imituoti Antrojo pasaulinio karo naikintuvus, kurių išmetimo angos dažniausiai buvo nosies šonuose. Naikintuvų išmetimo vamzdžiai dažnai spjaudėsi ugnimi – karo metais tai buvo įspūdingas vaizdas. Nicklesas tai imitavo šviesomis, kurias sumontavo tose ventiliacijos angose „Buick“ šonuose. Jos buvo sinchronizuotos su skirtingais cilindrais, todėl jų švysčiojimo dažnis priklausė nuo variklio apsukų.

„Buick“ šį dizaino komponentą pritaikė 1949 metais. Tiesa, jau be šviesų. 1949-ųjų „Buick Super“ marketingo medžiagoje „VentiPorts“ buvo pažymėta kaip funkcinė detalė, nors tais pačiais metais savo funkcionalumo šios ventiliacijos angos ir neteko.

Iš tikrųjų, ankstyvieji automobiliai, kurie dar turėjo atskirus sparnus ir didelius kapotus, dažnai turėjo šonines ventiliacijos angas. Dažniausiai tai buvo žaliuzes primenančios grotelės, kurios leido iš variklio skyriaus pašalinti karštą orą. Be to, jos sumažindavo slėgį variklio skyriuje, palengvindamos ventiliatorių darbą. Tiesiog Nicklesas šį dizaino elementą išryškino, net jei greitai po to tos ventiliacijos angos tapo nereikalingomis.

Nuo to laiko beveik visi „Buick“ automobiliai turi po 3 ar 4 ventiliacijos angas ant kiekvieno sparno. Dažniausiai jos buvo visiškai dekoratyvinės, nors kai kuriems automobiliams jos iš tikrųjų padėdavo (pavyzdžiui, 1987-ųjų „Buick GNX“ turėjo funkcionalias „VentiPorts“ angas). Šio dizaino elemento trumpam buvo atsisakyta 1958-1959 metais ir kiek vėliau 20 amžiaus pabaigoje, bet jis visada sugrįždavo ant „Buick“ sparnų.

Gamintojo nuotr./„Buick LaCrosse“
Gamintojo nuotr./„Buick LaCrosse“

„Maserati“ kopijavo „Buick“?

Klausimas, kuris turi paprastą atsakymą – ne. Ventiliacijos angos ant automobilio šono nebuvo kažkokia ypatinga naujovė – kadaise jos buvo visiškai įprastos. Bet „Pininfarina“, kuri kūrė „Quattroporte V“ dizainą, žiūrėjo į tos pačios „Maserati“ istoriją.

„Maserati“ kompanija buvo įkurta 1914 metais, tačiau pirmiausia koncentravosi į automobilių sportą. Pirmojo keliams skirto serijinės gamybos „Maserati“ automobilio kūrimas prasidėjo tik 1941 metais. Aišku, jį pristabdė karas, tačiau 1947 metais buvo pristatytas pirmasis kelionėms skirtas „Maserati“ automobilis „A6 1500“. Spėkit, kas kūrė jo dizainą? Taip – „Pinin Farina“ dizaino namai.

1947-ųjų „Maserati A6“ prototipas turėjo paslepiamus žibintus, aptakų kėbulą ir, aišku, po tris ventiliacijos angas ant kiekvieno sparno. Gamyklinis modelis buvo šiek tiek paprastesnis – „Pinin Farina“ atsisakė paslepiamų žibintų, o netrukus dingo ir ventiliacijos angos. 1947-1950 metais buvo pagamintas tik 61 „Maserati A6 1500“ automobilis. Bet tai buvo pradžia – „Maserati“ tapo GT automobilių gamintoju.

„Maserati“ 21 amžiaus pradžioje siekė tapti modernios prabangos marke. Kai buvo kuriamas „Quattroporte V“ dizainas, teko žvalgytis į praeitį, kad transformacijos metu būtų išsaugota unikali „Maserati“ tapatybė. Dizaineriai pažvelgė į pirmąjį keliams skirto „Maserati“ automobilio bruožus ir nusprendė sugrąžinti tas ventiliacijos angas. Bent jau iš pradžių, jos iš tikrųjų ventiliavo didelio V8 variklio kuriamą karštį.

Gamintojo nuotr./„Maserati Levante“
Gamintojo nuotr./„Maserati Levante“

Taigi, „Maserati“ ar „Pininfarina“ į „Buick“ nesižvalgė. Tai, ką „Buick“ pritaikė 1949 metais, „Maserati“ naudojo pora metų anksčiau.

Automobilių markėms svarbu turėti išskirtinių bruožų, kurie būtų atpažįstami ir laiko juostoje sujungtų besikeičiančius modelius. Dėl to BMW niekada neatsisakys savo dvigubų grotelių, o „Maserati“ ir toliau naudoja tas tris angas ant sparnų.

VIDEO: Sports car Maserati MC20 premiere in Vilnius

Tiesa, ateityje jos net neapsimes funkcionaliomis (nors ir dabar taip neatrodo) – „Maserati MC20“ superautomobilio variklis yra viduryje, todėl angas ant sparno pakeitė dizaino elementas ant durelių.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs