Geriausias metų pasiūlymas! Prenumerata vos nuo 0,49 Eur/mėn.
Išbandyti
08 12 /08 13 09:31

Ar turi prasmę kalbos, kad elektromobiliai yra brangūs?

Automobilio pirkimas yra antros pagal dydį (po būsto) daugumos vartotojų išlaidos. Įsigijus elektromobilį galima sutaupyti, nes važinėti juo pigiau, tačiau pradinės išlaidos elektromobiliui įsigyti yra didesnės nei įsigyjant tos pačios klasės ir dydžio automobilį su vidaus degimo varikliu. Tačiau prognozuojama, kad jau 2027 m. kainos susilygins, o vėlesniais metais elektromobiliai jau bus pigesni.
Elektromobilis
Elektromobilis / Shutterstock nuotr.

Elektromobilių kaina yra vienas svarbių veiksnių lemiančių, kad tokių transporto priemonių pardavimai neauga taip kaip norėtųsi. Apie elektromobilių kainą daug diskutuojama, tačiau diskusijose dažnai ir pasiklystama pervertinant ar, atvirkščiai, nuvertinant tam tikrus veiksnius.

Elektromobiliai patrauklesni, kai įvertinami visi privalumai

JAV transporto priemonių vertinimo ir tyrimo bendrovės „Kelley Blue Book“ duomenimis, šių metų pradžioje vidutinė elektromobilio kaina buvo 17 proc. didesnė už bendrą naujų automobilių rinkos vidurkį.

Tačiau per pastaruosius metus vidutinė kaina, mokama už naują elektromobilį, sumažėjo 21 proc. – 2020 m. metų pradžioje vidutinė elektromobilių kaina buvo apie 42 proc. didesnė už bendrą rinkos vidurkį.

Elektromobiliai tampa patrauklesni, kai vartotojas įvertina privalumus.

Elektromobiliai tampa patrauklesni, kai vartotojas įvertina privalumus, pavyzdžiui, mažesnes techninės priežiūros ir eksploatavimo išlaidas, elektros energijos kainą, kuri daugelyje rinkų yra palankesnė už degalų kainą. Be to, didėja aplinkosauginis sąmoningumas, įvertinama ir technologinė pažanga, susijusi su trumpesniu įkrovimo laiku, didesniu nuvažiuojamu atstumu.

Šiuo metu prognozuojama, kad tos pačios klasės ir dydžio elektromobilių ir vidaus degimo varikliu varomų automobilių kaina susilygins jau 2027 metais. Tikimasi, kad tai bus įmanoma dėl naujų gamybos technologijų ir sumažėjusių baterijų kainų.

Daug tikimasi iš „gigacasting“ technologijos, kai automobilius surenkamas ne iš atskirų detalių ar nedidelių komponentų, o stambių modulių, kas sutrumpintų gamybos laiką ir iki 20 proc. sumažintų gamybos sąnaudas. Tačiau šis surinkimo principas yra ir kritikuojamas, atkreipiant dėmesį į tai, kad gedimo metu tektų keisti ne vieną detalę, o visą modulį. Vis tik modulinė gamyba gali turėti didelės įtakos elektromobilių kainai.

Kainos jau turėjo susilyginti, bet teks šiek tiek palaukti

Prisiminus ekspertų prognozes ir pačių automobilių gamintojų pažadus (pvz., kad debiuto metu elektrinis „Voksvawgen“ ID.3 turėjo kainuoti tiek pat, kiek dyzelinis „Golf“), elektromobilių kainos jau turėjo susilyginti su vidaus degimo automobilių kainomis. Tačiau taip neatsitiko.

Inovacijų ekspertas, elektromobilius JAV rinkoje parduodančios bendrovės „Lectrium Technologies“ vadovas Žygimantas Zabieta sako elektromobilių kainų tendencijas pradėjęs sekti dar 2016 m. Tada buvo prognozuojama, kad vidutinė naujo elektromobilio ir automobilio su vidaus degimo varikliu kaina susilygins 2023 m. Apie 4 –5 metus buvo gerai matoma elektromobilių kainų mažėjimo tendencija, tačiau pasaulį užgriuvo COVID-19 pandemija, sutrūkinėjo tiekimo grandinės, padidėjo žaliavų kainos, kas labai atsiliepė elektromobilių baterijas gaminančioms P. Korėjos, Japonijos, Europos, JAV, Kinijos bendrovėms.

Shutterstock nuotr./Elektromobilis
Shutterstock nuotr./Elektromobilis

„Visi laukė, kol baterijos 1 kWh kaina nukris iki 100 JAV dolerių, nes būtent tada elektromobilio kaina turėtų būti mažesnė už automobilio su vidaus degimo varikliu kainą.

100 JAV dolerių už 1 kWh riba jau pasiekta šiemet.

Bet 2023 metais taip nenutiko, į ką kritiškai sureagavo žiniasklaida. Tačiau ši 100 JAV dolerių už 1 kWh riba jau pasiekta šiemet, todėl dabar turėtume sulaukti atitinkamų elektromobilių rinkos korekcijų“, – įsitikinęs ekspertas.

Pašnekovo teigimu, JAV rinkoje jau matome tendencijas: kai kurie elektromobiliai, perkant juos lizingu su likutine verte, yra pigesni nei tos pačios klasės automobiliai su vidaus degimo varikliais. Perkant elektromobilį, už tą pačią įmoką per mėnesį jau galima gauti geresnės klasės ar komplektacijos, daugiau kaip 400 km su įkrauta baterija nuvažiuojantį automobilį nei perkant automobilį su vidaus degimo varikliu.

„Žinoma, reikia įvertinti skirtumus tarp JAV ir Lietuvos – mes automobilių negaminame, JAV turi išvystytą automobilių pramonę ir įvairius jos apsaugos mechanizmus, tačiau perkantiems elektromobilius ir Lietuvos finansinės institucijos siūlo palankesnes finansavimo sąlygas nei perkant automobilius su vidaus degimo varikliais“, – pasakoja Ž. Zabieta.

Elektromobilio baterijos įtaka elektromobilio kainai yra pati didžiausia. Dažnai teigiama, kad ji sudaro apie pusę elektromobilio kainos. Pastarasis teiginys yra labai diskutuotinas, nes vienaip yra, kai kalbama apie talpią bateriją turinčius prabangaus sektoriaus elektromobilius, kitaip, kai šnekame apie nedidelius miesto elektromobilius.

Tačiau baterijų gamybos kainų pokyčiai labai gerai atskleidžia bendrą tendenciją: 2010 m. elektromobilio baterijos 1 kWh kaina buvo daugiau nei 1 000 eurų, 2018 m. – jau mažiau nei 160 eurų, dabar ji beveik 10 kartų mažesnė nei prieš 14 metų.

Stambiausi automobilių rinkos žaidėjai investuoja milijardus, kad užsitikrintų baterijoms reikalingų žaliavų ar komponentų tiekimą, stato naujas baterijų gamyklas, netgi svarsto galimybę įsigyti kasyklas, kad būtų nepriklausomi nuo žaliavų tiekėjų.

Kova dėl pirkėjų irgi mažina kainas

Pasak „Lectrium Technologies“ vadovo Žygimanto Zabietos, vienas elektromobilių kainų mažėjimo veiksnys susijęs su elgesio ekonomika: „Žmonės pakankamai ištikimi pasirinktiems prekių ženklams ir jei žvalgosi naujo automobilio, paprastai domisi tos pačios markės automobiliais. Bet kai pirkėjas susidomi elektromobiliu, jis žymiai lengviau nugali įpročius, dairosi į kitų gamintojų automobilius“.

Pasak eksperto, gamintojai suprato, kad perėjimas nuo įprastų automobilių prie elektromobilių jiems atveria daugiau galimybių, nes savo elektromobiliais jie gali suvilioti tokius „perėjūnus“. Todėl gamintojai pagamino šiek tiek daugiau elektromobilių, nei reikėjo rinkai, nes jei nesuvilios pirkėjo, jį praras penkiems ar dešimčiai metų.

„Taigi kovojant dėl pirkėjų natūraliai iškilo problema: elektromobilių pagaminta daug, bet juos reikia parduoti, kad jie nesikauptų nei gamyklose, nei pardavimo salonuose. Tai reiškia, kad gamintojams teko mažinti elektromobilių kainas, kai kurie gamintojai patys pradėjo siūlyti lizingą, nesinaudodami finansiniais tarpininkais“, – sako Žygimantas Zabieta.

Shutterstock nuotr./Elektromobilis
Shutterstock nuotr./Elektromobilis

Tradiciniams automobiliams lieka mažiau dėmesio

Žygimanto Zabietos teigimu, šiuo metu didžioji elektromobilių gamintojų dalis daugiausia dėmesio skiria moksliniams tyrimams, padedantiems vystyti ir tobulinti elektromobilių baterijų technologijas. Taigi, lėšos skirtos automobilių su vidaus degimo varikliais vystymui, buvo nukreiptos į elektromobiliams skirtas technologijas, todėl vidaus degimo variklių technologijos netobulės taip sparčiai kaip elektromobilių technologijos.

Elektromobilių technologijų tobulėjimas labai gerai matomas: jei 2014 m. elektromobilis nuvažiuodavo 150, geriausiu atveju 200 km, dabar naujai parduodamų elektromobilių nuvažiuojamo atstumo vidurkis yra kiek didesnis nei 430 km. Be to, vidutinė elektromobilio kaina yra gerokai mažesnė, negu buvo prieš 10 metų.

Kuo toliau, tuo mes geriau matysime vis mažesnes elektromobilių kainas, didesnį modelių skaičių, gausesnį pasirinkimą ir didesnę elektromobilių gamintojų konkurenciją. Visa tai turi didelės įtakos kainų mažėjimui ir vis didesnei visuomenės daliai elektromobilis taps įperkamas.

Shutterstock nuotr./Elektromobilis
Shutterstock nuotr./Elektromobilis

Daliai pirkėjų elektromobilis jau pigesnis

Pasak Ž.Zabietos, kai Lietuvoje diskutuojama, ar elektromobiliai yra pigesni, ar vis dar brangesni, dažniausiai žiūrima abstrakčiai. Tačiau reiktų paklausti: ar jie yra pigesni visiems? Atsakymas – ne, nes dalies žmonių perkamoji galia yra kur kas mažesnė ir jie negali įsigyti naujo automobilio, nesvarbu, ar tai elektromobilis, ar automobilis su vidaus degimo varikliu.

„Naudotų automobilių rinkoje elektromobiliai kol kas nėra pigesnė alternatyva, nes jei žmogus elektromobilį pirko prieš 5 – 6 metus, kai jis iš tiesų buvo gerokai brangesnis, o jau pasirodęs naujas modelis yra ir techniškai geresnis, ir pigesnis, automobilio savininkas nenori jo parduoti pigiai, už realią jo vertę, tad automobilis ilgai neparduodamas.

Todėl antrinė rinka dar nėra nusistovėjusi, naudoti elektromobiliai yra brangesni, nei tos pačios klasės naudoti automobiliai su vidaus degimo varikliais. Tad kalbant apie tai, ar elektromobilis yra pigesnis ar brangesnis, visų pirma, reikėtų vertinti naujų automobilių rinką,“ – sako Žygimantas Zabieta.

Antrinė rinka dar nėra nusistovėjusi, naudoti elektromobiliai yra brangesni.

„Regitra“ duomenimis, 2023 m. nauji registruojami automobiliai sudarė 16 proc. visų praeitais metais registruotų automobilių, iš viso buvo užregistruoti 27 528 nauji automobiliai. Taigi naują automobilį perka maždaug kas šeštas Lietuvos pirkėjas, ir būtent ši žmonių grupė turėtų vertinti, kad elektromobilis yra pigesnis ir geresnis pasirinkimas.

Žygimantas Zabieta pastebi, kad nauji elektromobiliai neperkami dėl kelių priežasčių: vieniems visi nauji automobiliai yra per brangūs, jie perka naudotus automobilius; kiti per dieną nuvažiuoja nemažus atstumus ir pigesnis, mažesnį atstumą nuvažiuojantis miesto elektromobilis jiems nepatogus – tokiai pirkėjų grupei patogesnis būtų brangesnis, sakykime, 60 000 eurų kainuojantis, didesnius atstumus galintis įveikti elektromobilis, tačiau tokia kaina jiems yra per didelė.

60 – 80 tūkst. eurų kategorijoje elektromobilių ir automobilių su vidaus degimo varikliais kainos yra beveik vienodos.

Tačiau netolimoje ateityje ši problema išnyks, nes technologijoms tobulėjant, pigesnio segmento automobiliai visada gauna tai, ką dabar turi brangesnės transporto priemonės.

„Analizuojant kai kurių automobilių gamintojų strategiją, galima pastebėti, kad jie specialiai negamina pigesnių elektromobilių, nes nori iš pradžių „susirinkti“ turtingesnius pirkėjus, todėl siūlo didesnius, prabangesnius elektromobilius. Reikia pabrėžti, kad 60 – 80 tūkst. eurų kategorijoje elektromobilių ir automobilių su vidaus degimo varikliais kainos yra beveik vienodos.

Jei imsime šiek tiek mažesnę kainų kategoriją, tai joje elektromobilių ir automobilių su vidaus degimo varikliais kainos susilygina valstybės skiriamos subsidijos dėka,“ – sako Žygimantas Zabieta.

Suprasti akimirksniu

  • Pasinaudojus APVA siūloma parama gryniesiems elektromobiliams įsigyti, naujo elektromobilio kainą galima sumažinti 5 tūkst. eurų, naudoto – 2,5 tūkst. eurų (daugiau informacijos APVA puslapyje).
  • Jei reikia įsirengti elektromobilių įkrovimo prieigą, pasidomėkite galimybe gauti tam paramą - čia.

Žvalgantis į kainą, reikia vertinti ilgesnį laikotarpį

Lyginant elektromobilio ir automobilio su vidaus degimo varikliu kainas, labai svarbu įvertinti ir eksploatacines išlaidas (išlaidas degalams, techninę priežiūrą, remontą, draudimą ir kt.). Lietuvos energetikos agentūra kiekvieną ketvirtį apskaičiuoja ir skelbia patiriamas vidutines išlaidas degalams. Šių metų II ketvirtį benzininių automobilių vairuotojai, nuvažiavę 100 km, vidutiniškai degalams išleido 11, 4 eurų, dyzelinių automobilių vairuotojai – 8,5 euro, o elektrinių automobilių vairuotojų išlaidos degalams siekė 4,8 euro/100 km.

II ketvirtį elektrinių automobilių vairuotojų išlaidos degalams siekė 4,8 euro/100 km.

Nėra teisinga, kad žmonės automobilių brangumą ar pigumą vertina lygindami tik automobilių pardavimo kainas. Pasak elektromobiliams skirtos interneto platformos BESTEV4ME bendraįkūrėjo Tado Ratkevičiaus, elektromobilio aptarnavimas yra 3–4 kartus pigesnis, nes elektromobilis vidutiniškai turi 100 kartų mažiau judančių dalių, jam nereikia tepalų, filtrų, tarpinių ir pan., techninis aptarnavimas gerokai retesnis, pavyzdžiui, kas dvejus metus, be to, dažnai nepriklausantis nuo nuvažiuotų kilometrų.

Elektromobilio aptarnavimas yra 3–4 kartus pigesnis.

„Lectrium Technologies“ vadovas Žygimantas Zabieta pažymi, kad JAV atlikti tyrimai rodo, jog elektromobilių remontas šiuo metu nėra pigesnis dėl masto ekonomikos, nes kuo daugiau bus remontuojama elektromobilių, tuo pigesnis bus jų remontas, tad šiuo metu, kai elektromobilių skaičius dar nėra didelis, tam tikrų remonto darbų savikaina bus didesnė, bet su didėjančiu elektromobilių skaičiumi remonto kainos mažės. Vis tik remontuoti elektromobilius yra pigiau nei automobilius su vidaus degimo varikliais, nes juose kur kas mažiau judančių detalių, tad mažesnė mechaninių gedimų tikimybė.

Kuo daugiau kilometrų, kuo pigesnė elektra, tuo daugiau sutaupoma

Labiausiai taupymą lemia nuvažiuoti kilometrai. Šiuo metu elektromobiliu nuvažiuoti 100 km elektromobiliu vidutiniškai 2 kartus pigiau nei važiuoti benzininiu ar dyzeliniu automobiliu. Net ir įkraunat elektromobilį viešose stotelėse, per metus nuvažiuojant tą patį atstumą kaip ir automobiliu su vidaus degimo varikliu, elektromobilio savininkas išleis mažiau. Skaičiuojant, kad vidutinis šalies gyventojas per metus nuvažiuoja 20 000 km, o per 5 metus 100 000 km, sutaupoma labai daug. Bet jei gyventojas elektromobilį įkrauna namie, jis sutaupo dar daugiau.

Jei gyventojas elektromobilį įkrauna namie, jis sutaupo dar daugiau.

Pasak Ž.Zabietos, reikia įvertinti, kad šiuo metu daugiausiai elektromobilių Lietuvoje nuperka aukštesnės viduriniosios klasės atstovai, kurių didesnė dalis gyvena privačiuose namuose arba naujos statybos daugiabučiuose, turinčiuose požemines automobilių stovėjimo vietas, kuriose galima įsirengti elektromobilio įkrovos stotelę, kurios įsirengimui, kaip ir elektromobilio įsigijimui, valstybė skiria paramą. Tokiu atveju energijos išlaidos dar labiau sumažėja, ypač jei elektromobilis įkraunamas tada, kai elektros energija kainuoja pigiausiai. Dar daugiau sutaupoma jei ant namo stogo yra saulės elektrinė, o name baterija, tada 100 km energijos išlaidos – dešimtis kartų mažesnės.

„JAV rinkos skaičiai, imant vidurkius, rodo, kad vidutiniškai elektromobilio savininkas per 5 metus sutaupo apie 7 700 JAV dolerių, o skirtumas tarp elektromobilio ir automobilio su vidaus degimo varikliu kainų yra apie 5 000 dolerių, nors prieš porą metų šis skirtumas buvo net 17 000. Tad vidutiniškai elektromobilis pigesnis tampa jau po 4 eksploatacijos metų. Reikia įvertinti ir tai, kad JAV kuras yra pigesnis nei Lietuvoje, tad jei elektromobilis per metus nuvažiuoja nemažus atstumus, mūsų šalyje šis terminas bus dar trumpesnis“ – pastebi „Lectrium Technologies“ vadovas Žygimantas Zabieta.

Be to, vis daugėja išmanių sprendimų, galinčių padėti keliones elektromobiliu paversti dar ekonomiškesnėmis, pavyzdžiui, „Ignitis“ nepriklausomo elektros tiekimo klientai, turintys išmanųjį skaitiklį ir pasirinkę valandinį elektros planą, naudodamiesi programėle „Energy Smart“, savo elektromobilius gali įkrauti pigiausiomis valandomis, kai elektros energija gali nekainuoti nieko arba labai mažai. Taip yra, nes išmanaus įkrovimo algoritmas parenka valandas, kuriomis elektra yra pigesnė, ir tuo metu automatiškai įkrauna elektromobilį.

2023 m. pasaulyje buvo užregistruota beveik 14 mln. naujų elektromobilių, o bendras jų skaičius keliuose išaugo iki 40 mln., t. y. skaičiai beveik atitinka „Global EV Outlook“ prognozes. 2023 m. buvo parduota 3,5 mln. daugiau elektromobilių nei 2022 m., (apie 35 proc. augimas). Tai daugiau nei šešis kartus lenkia 2018 m. rodiklius. 2023 m. elektromobiliai sudarė apie 18 proc. visų parduotų naujų automobilių, o 2018 m. jie tesudarė tik 2 proc. Tendencijos rodo, kad elektromobilių rinkos augimas išlieka spartus.

Paskutiniame metinės ataskaitos „Global EV Outlook 2024“ leidime, kurį parengė Tarptautinės energetikos agentūra (IEA), prognozuojama, kad šiais metais daugiau nei vienas iš penkių pasaulyje parduodamų automobilių bus elektromobilis. IEA ekspertai mano, kad 2024 m. elektromobilių pardavimų lygis pasaulyje išliks aukštas ir iki metų pabaigos bus parduota apie 17 mln. tokių automobilių. Šie duomenys rodo ne tik grynų elektromobilių, bet iš tinklo įkraunamų hibridinių automobilių pardavimus.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kodėl namui šildyti renkasi šilumos siurblį oras–vanduo: specialisto atsakymas
Reklama
Skrydžio režimu: atviras „Gurtam“ vadovo interviu su Benediktu Vanagu
Reklama
Kokias tvoras ir kodėl šiemet renkasi namų savininkai?
Reklama
Daugiau Pliusų sporto entuziastams:„Gym+“ vėl plečiasi