Kaip veiksminga priemonė, siekiant pažaboti nuolat Kelių eismo taisykles (KET) pažeidžiančius vairuotojus, balų sistema turėjo įsigalioti kartu su Administracinių teisės pažeidimų kodeksu prieš kelerius metus. Tuo metu to aktyviai siekė vidaus reikalų ministro pareigas ėjęs Saulius Skvernelis.
Siūlymo esmė – pažeidimus, kurie skatina avaringumą, vertinti tam tikra balų suma. Jei per metus surenkama dešimt balų, vairuotojas netenka teisės vairuoti. Paskutinius tris balus, praėjęs specialius kursus, vairuotojas galėtų panaikinti.
Balai būtų buvę įtraukiami į duomenų registrą, o tai, už ką ir kiek kartų yra nubaustas bei kiek balų turi, vairuotojas galėtų sužinoti neišėjęs iš namų, elektroniniu būdu, per elektroninį policijos paslaugų portalą.
Planuota, kad pažeidimai, už kuriuos būtų skiriami balai, būtų atrenkami pagal avaringumo statistiką. VRM projekte buvo išskirta 14 pažeidimų grupių, už kuriuos policijos pareigūnai galėtų skirti baudos balus. Tačiau S.Skverneliui palikus ministro postą entuziazmas išgaravo ir pažadų nebeliko. Galbūt tapęs premjeru S.Skvernelis persigalvojo?
„Vyriausybėje esu du metus ir per šį laiką niekada apie tai nebuvo kalbėta. Mes kalbėjome apie automatinį protokolo surašymą, greičio matuoklių tinklo plėtrą, kitas saugumo priemones, tačiau apie balų įvedimą niekada neužsiminė nei premjeras, nei susisiekimo ministras ar kiti vyriausybės nariai“, – LRT TELEVIZIJOS laidai „Keliai. Mašinos. Žmonės“ sako vidaus reikalų ministras Eimutis Misiūnas.
O Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas Vytautas Grašys mano, kad baudos balų sistemos grąžinimas tikrai nepakenktų ir vairuotojus tai paskatintų elgtis kur kas atsakingiau.
„Mes pasisakėme, kad balų sistema veiktų kaip prevencija ir vairuotojai elgtųsi atsakingiau. Žinoma, vairavimo kultūra ir atsakingumas gerėja, tačiau tempai netenkina. Avarijos ir jose žuvusių žmonių skaičius rodo, kad turime ieškoti sprendimų.
Greičio viršijimas, išvažiavimas į priešpriešinio eismo juostą yra pagrindinės eismo įvykių priežastys ir manau, kad balų sistema tikrai darytų įtaką avarijų mažinimui“, – teigia V.Grašys.
Kad balų sistema tikrai prisidėtų prie nedrausmingų vairuotojų pažabojimo, įsitikinęs ir vairavimo mokyklos „Amplius“ vadovas bei vairavimo instruktorius Artūras Pakėnas.
„Mano vairavimo stažas nemažas ir esu matęs visko – tiek balų sistemą, tiek jos nebuvimą. Pats vairavimo karjerą pradėjau dar tada, kai vairuotojo pažymėjimai buvo su talonais, kuriuose mušdavo skyles, kaip baudos balus.
Per tą laikotarpį pripratau prie pasakymo, kad pats drausmingiausias vairuotojas yra tas, kuriam iki teisių atėmimo trūksta tik vieno balo“, – pastebi A.Pakėnas.
Balų sistema – terpė korupcijai?
Kai kalbama apie balų sistemą, dažnai pasigirsta nuomonių, kad tai galėtų būti stimulu korupcijai. Tai yra, vairuotojas, kuriam iki teisių atėmimo beliko vienas balas, gali mėginti papirkti policijos pareigūnus ir taip mėginti išsisukti nuo atsakomybės. Tačiau tokiai nuomonei prieštarauja vairavimo profesionalas A.Pakėnas.
„Juk dabar taip pat yra – ir teisių atėmimas, ir bauda. Jei mane sustabdo pareigūnas ir žinau, kad už padarytą nusižengimą man gresia, pavyzdžiui, teisių atėmimas iki trijų mėnesių ir šimto eurų bauda, kas man neleidžia ir dabar pasiūlyti 50 eurų pareigūnui į rankas?“, – retoriškai klausia A.Pakėnas.
Kad balų sistema paskatintų korupciją abejoja ir V.Grašys.
„Manau, kad mes labai efektyviai išgyvendiname šį procesą iš policijos ir didelių problemų dėl to neturime. Taip pat, nuo šių metų įsigaliojus automatiniam protokolų surašymui, balų apskaitą taip pat būtų galima vykdyti automatiškai, todėl pareigūnas net nedalyvautų šiame procese“, – LRT TELEVIZIJOS laidai „Keliai. Mašinos. Žmonės“ pasakoja V.Grašys.
Ieško kitų priemonių
Vidaus reikalų ministras E.Misiūnas visgi tikina, kad baudos balų sistema vis tiek nepaveiktų tos dalies vairuotojų, kurie ir šiandien nekreipia dėmesio į KET bei daro tokius pažeidimus, už kuriuos jiems yra susikaupusios tūkstantinės nuobaudos. Tokių vairuotojų, pasak ministro, vos vienas, galbūt du procentai ir balų sistema pagrindinės problemos neišspręstų. Todėl kur kas efektyviau dėmesį nukreipti kitur.
„Kartu su policija mes pirmiausia galvojame apie prevencines priemones, kalbame apie akcijas, švietimo priemones. Kalbame, kad pirmiausia reikėtų keisti kultūrą, pavyzdžiui, kad vairuoti neblaiviam yra ne tik nesaugu, bet ir labai negražu.
Taip pat kalbame apie technologines priemones. Pavyzdžiui, automatiniai protokolai, kurie pažeidėją pasieks greičiau. Taip pat bus aukštas nuobaudos neišvengiamumo lygis. Žiūrime, kaip galime patobulinti baudų išieškojimo priemones“, – E.Misiūnas.
Vidaus reikalų ministras E.Misiūnas visgi tikina, kad baudos balų sistema vis tiek nepaveiktų tos dalies vairuotojų, kurie ir šiandien nekreipia dėmesio į KET bei daro tokius pažeidimus.
Galiausiai ministras patikina – baudos balų sistema, bent jau artimiausiu metu, negrįš.
„Šiuo metu ministerija tikrai nesiruošia teikti tokio projekto. Ant mano darbo stalo nėra juodraščių ir kol kas šis klausimas yra „uždarytas“, – tikina E.Misiūnas.
Visgi A.Pakėnas mano, kad balų sistema gali būti grąžinta, tiesiog tai daryti dabar nėra reikalo.
„Galbūt ši priemonė yra laikoma kažkuriam laikui? Aš nekalbu apie sąmokslo teorijas. Tiesiog galbūt Europos Sąjunga yra numačiusi kažkuriems metams kažkokius tikslus ir išmetus balų kortą ji tikrai suveiktų.
Pavyzdžiui, įsipareigojame 2030-iems metams stipriai sumažinti avarijų skaičių, todėl 2028-aisiais ištrauktume baudos balų kortą ir tai tikrai duotų staigų ir gerą efektą, o 2030-uosius mes pasitiktume su labai gerais avaringumo rodikliais“, – svarsto A.Pakėnas.
Nepaisant to, kad balų sistemos artimiausiu metu gražinti nežadama, policija primena, kad ir dabar už tam tikrus KET pažeidimus yra numatytos griežtos sankcijos – galite iš karto netekti vairuotojo pažymėjimo, transporto priemonės ar net sulaukti arešto.