Kai variklis veikia, automobilio akumuliatorius turi įsikrauti pats. Generatorius yra atsakingas už akumuliatoriaus įkrovimą tiekiant jam srovę, todėl reguliariai naudojamame ir efektyviame automobilyje neturėtų būti jokio išsikrovimo. Dėl akumuliatoriaus problemų gali būti kalti įkrovimo sistemos, elektros sistemos gedimai arba paties akumuliatoriaus gedimai.
Kokia įtampa yra tinkama?
Automobilių remonto paslaugų paieškos platformos Motointegrator.com atstovas Mindaugo Šerėjaus teigimu, tinkama visiškai įkrauto akumuliatoriaus įtampa turėtų būti 12,6–12,8 V ir neturėtų viršyti šių verčių. Įtampa nuo 12,45 iki 12,6 V paprastai yra laikino nepakankamo įkrovimo rezultatas, tačiau dėl to nereikia nieko daryti – automobiliui ilgiau pavažiavus ji turėtų grįžti į normalią būseną.
„Jei akumuliatoriaus įtampa esant ramybės būsenos yra mažesnė nei 12,4 V, tai reiškia, kad akumuliatorius įkrautas maždaug 60 proc. Jei automobilis ilgai stovėjo, akumuliatorius natūraliai išsikrauna ir jį reikia tik įkrauti“, – sako M. Šerėjus.
Mažesnė nei 12,4 V įkrovimo įtampa reguliariai važinėjančiame automobilyje gali reikšti, kad akumuliatorius, kurio talpa jau sumažėjo daugiau nei trečdaliu, sugedo arba susidėvėjo. Norint nustatyti priežastį, reikia atlikti tolesnę diagnostiką, išmatuoti įkrovimo įtampą, įjungimo srovę ir suvartojimą stovint.
Patikrinkite akumuliatoriaus įkrovos lygį
Mažiausia akumuliatoriaus įtampa benzininiam varikliui paleisti paprastai yra apie 12 V. Dyzelinių agregatų atveju, net ir esant maždaug 12,4 V įtampai, gali kilti paleidimo problemų. Naudojant nuolat nepakankamai įkrautą akumuliatorių, sutrumpėja jo eksploatacijos laikas ir variklis gali nepasileisti, nes mažėjant įkrovos lygiui mažėja ir generuojamos įjungimo srovės vertė, kuri yra svarbiausias šio proceso parametras.
„Jei ramybės būsenos akumuliatoriaus įtampa yra mažesnė nei 11,9 V, tai paprastai reiškia, kad akumuliatorius labai susidėvėjęs ir jį reikia pakeisti nauju. Ilgai iškrautas akumuliatorius gali būti sugadintas negrįžtamai. Taip gali atsitikti ilgesnį laiką nenaudojant automobilio, kai padidėja energijos suvartojimas. Tuomet automobilio akumuliatorius gali visiškai išsikrauti. Tai taip pat įvyksta, jei akumuliatorių pasiekia nepakankama generatoriaus srovė. Jei generatorius yra pažeistas, akumuliatoriaus iškrovos lygis yra didesnis už generatoriaus nustatytą vertę“, – aiškina pašnekovas.
Kaip patikrinti akumuliatoriaus įtampą multimetru?
Greitai patikrinę akumuliatoriaus įtampą, galite lengvai nustatyti akumuliatoriaus įkrovos lygį. Lengviausia tai padaryti multimetru – prietaisu, kuriuo galima išmatuoti įvairius elektrinius dydžius. Šiuo atveju naudokite įrankyje įmontuotą voltmetrą. Taip pat galite naudoti patį voltmetrą, jei turite tokio tipo matuoklį.
Matuoti reikia praėjus valandai po akumuliatorius įkrovimo, t. y. tiek atjungus įkroviklį, tiek važiavus automobiliu. Nepamirškite tai atlikti išjungę variklį. Kai akumuliatorius yra po variklio dangčiu, uždarykite visas transporto priemonės duris ir išjunkite visus prietaisus, naudojančius elektros energiją. Tai svarbu, nes padidėjęs akumuliatoriaus suvartojamos srovės kiekis matavimo metu turi įtakos nuskaitytai vertei. Geriausias sprendimas – atjungti vieną akumuliatoriaus polių, tačiau tai nėra būtina.
„Uždėkite matuoklio matavimo antgalius tiesiai ant transporto priemonės akumuliatoriaus polių. Skaitmeniniuose įrenginiuose voltmetro poliarizacija neturi didelės reikšmės. Jei prie neigiamo akumuliatoriaus gnybto prijungsite pliusinę matuoklio pusę, ekrane bus rodoma reikšmė su minuso ženklu, tačiau skaitmeninis matavimas bus teisingas“, – aiškina M. Šerėjus.