Tiesą sakant, pats sprendimas (suteikti lizingą ar ne) priimamas per kelias sekundes, tačiau iki paties klausimo sprendimo susidaro visa reikalų eilė.
Iš pradžių paaiškinsiu didesnių ir visuomenei žinomų bankų – SEB, „Swedbank“, „Luminor“ veiklos principus.
Taip, šie bankai juda teisinga linkme ir stengiasi taupyti kliento laiką. Tačiau bankas yra didžiulė biurokratinė organizacija, kurioje taisyklės ir nuostatai yra nelaužomi, lygiai taip kaip „Cosa Nostra“, nes tai gali baisiai brangiai kainuoti.
Kiekvienas, kuris dirbo didelėje organizacijoje, žino, kad pokyčiai ar svarbesni sprendimai tokiose vietose juda itin lėtai, kaip drambliai Afrikos dykumose. Taigi dabar nuo pradžių. Kas vyksta.
Kiekvienas bankas fiziniam asmeniui turi nustatytus aiškius kriterijus, dedikuotus Lietuvos banko.
Bet kiekvienas bankas pasirenka dar ir atskirus kriterijus, kaip vertinti fizinio kliento pajamas. Pavyzdžiui, dividendai – arba vertinami (skaičiuojami kaip pajamos), arba ne. Ir vien nuo to gali priklausyti sprendimas, suteikti jums lizingą ar ne. Įmonėms viskas dar sudėtingiau.
Ko nemėgsta bankas? Nežinomybės ir rizikos. Du dalykai, kurie erzina bankus iki beprotybės, taip kaip Jerry erzina Tomą (šaunus peliukas šiaip jau).
O įmonės yra didžiausia rizika. Taigi bet kuris, turėdamas tokį verslą, stengtųsi sumažinti riziką iki mažiausios. Bankai tą ir daro. Todėl turi labai aiškiai išdėstytus kriterijus ir reikalavimus: kas, kur, kaip ir kodėl?
Taigi, jei įmonė neatitinka bent vieno iš jų, automatiškai negauna patvirtinimo. O tada prasideda... Bankuose dirba šaunūs apsukrūs žmonės. Suprasdamas, kad sandoris yra tai, už ką jam mokamas atlyginimas ar/ir premija, kiekvienas vadybininkas yra asmeniškai suinteresuotas ir stengiasi gauti tą patvirtinimą. Bet čia grįžtame prie to, kad bankas labai, labai didelė organizacija – taigi norint pakeisti sprendimą reikia komiteto. Ar komitetas veikia kasdien? Turbūt ne.
Užklausų daug? Taip. Vadinasi neaišku, kada jūsų užklausa pasieks komitetą. Ir taip jau turime kelias savaites. Jūsų laiko. Kitas faktorius – žmogiškasis.
Lietuvoje susijungė du bankai. Iš išorės vaizdelis buvo gal ir neblogas. Bet ar patiko jų klientams? Nelabai. Taigi jūs jau kelias savaites laukiate lizingo paraiškos patvirtinimo, du bankai nusprendžia jungtis. Viskas ok. Su jumis tai nesusiję. Tada tik BOOM! Ir vadybininkas, kuris dirbo su jumis, išeina iš darbo. Jums priskiriamas kitas. Ne, ne iš karto, o po kelių dienų. Tada jis gilinasi į jūsų situaciją nuo pradžių. Taip gali praeiti ir mėnuo.
Kad ir kaip didieji bankai stengiasi taupyti klientų laiką ir būti modernūs, didžiuliai biurokratiniai mechanizmai kol kas sunkiai suvaldomi net ir tikrai gerai savo darbą sumanantiems darbuotojams. Tačiau, teisingumo dėlei, reikia paminėti, kad šie bankai, kompensuodami savo lėtumą, siūlo tikrai labai geras lizingo sąlygas.
O ar yra alternatyvų bankams?
Taip, yra. Tačiau, visi žinome posakį, kad laikas – pinigai. Taigi greitis ir patogumas kainuoja. Geriausias man žinomas pavyzdys, su kuriuo teko susidurti – maža lizingo bendrovė. Taip, ji šiek tiek brangesnė už didžiuosius bankus. Ir taip, vartotojui tai kainuoja brangiau. Tačiau jie pirmieji Lietuvoje įdiegė sistemą, kuria naudojausi dar dirbdamas Didžiojoje Britanijoje. Automatinį patvirtinimą.
Tai – sistema, žaibiškai įvertinanti jūsų finansinę padėtį ir galinti pateikti sprendimą per kelias minutes. Tikslus pasiūlymo pateikimas jau įjungia žmogiškąjį faktorių. Taigi galutinį, detalizuotą pasiūlymą gausite gal per dvi darbo dienas.
Tai – koncentruota lizingo bendrovė. Taigi turi mažiau žmonių ir biurokratijos. Todėl, jei situacija reikalauja netradicinio sprendimo, vietoje komiteto sprendimą priima vos keli žmonės. Jie turi paprastesnę struktūrą, kuri sutrumpina sprendimo priėmimo laiką.
Taigi, jei norite paties pigiausio, bet galimai ilgiausiai trunkančio varianto – skandinaviški bankai geriausias pasirinkimas. Jei norite visko greičiau ir galite mokėti brangiau – specializuotos kreditų bendrovės.
Jei jūsų kreditingumas abejotinas, o paskolos reikėjo jau „vakar“ – pagelbės tik mažieji skolintojai.
Daugiau patarimų rasite „Deals on Wheels“ paskyroje.