Automobilių ekspertas: norinčios sutaupyti įmonės turi suskubti

Naujus metus pasitiks ir nauji ribojimai – sausio 1 dieną įsigalios su automobilių išskiriama anglies dioksido (CO2) tarša susiję atskaitymų pokyčiai įmonėms.
Toyota Yaris Cross
Toyota Yaris Cross / Gamintojų nuotr.
Temos: 2 Verslas Automobilis

Iki metų pabaigos ir mokestinio pokyčio likus dviems mėnesiams, ekspertas pataria į ką atkreipti dėmesį, planuojant įmonės automobilių parką kitąmet.

Nuo naujų metų pradžios bus pradėta riboti lengvųjų automobilių įsigijimo ir nuomos išlaidų atskaita. Tai reiškia, kad automobilius įsigijusios ar išsinuomavusios įmonės, į atskaitą, kuriai netaikomas pelno mokestis, galės įtraukti ribotą sumą, siejant ją su automobilio kaina ir išskiriamo CO2 kiekiu. Kuo atskaitoma suma mažesnė, tuo didesnį pelno mokestį reikės sumokėti. Atskaitymo sumos svyruos nuo 10 tūkst. iki 75 tūkst. eurų, o pagal taršą automobiliai bus skirstomi į keturias kategorijas.

Daugiausiai pelno mokesčio teks sumokėti įmonėms, kurios įsigis arba išsinuomos brangius ir taršius automobilius.

Pakeitimu siekiama paskatinti verslus rinktis ekologiškesnes keliavimo priemones, surinkti daugiau pajamų į valstybės biudžetą, prisidėti prie aplinkosauginių žaliojo kurso tikslų įgyvendinimo.

Ar tikrai mažins taršą?

Automobilių prenumeratos paslaugas teikiančios „MyBee“ automobilių parko vadovo Lino Puzono teigimu, Lietuvos automobilių sektoriuje matyti nemažai pozityvių pokyčių. Įmonės, kurioms sekasi geriau – vis daugiau dėmesio skiria tvariems sprendimams. Visgi, ne visi verslai turi galimybes modernizuoti savo automobilių parką, todėl nors siekis paskatinti rinktis mažiau taršias transporto priemones – sveikintinas, verslui šis pokytis reikš didesnes išlaidas.

Pasak L. Puzono mokesčio dydis bus nustatomas ne tik pagal automobilio išskiriamą taršą, bet ir jo kainą, todėl toks apmokestinimo mechanizmas kelia klausimų.

„Nauji automobiliai yra brangūs, tačiau sukurti taip, kad į aplinką išskirtų kuo mažiau taršos. Palyginimui, seni automobiliai yra pigesni, tačiau dažnu atveju išskiria ir daugiau taršos. Tai reiškia, kad jei įmonė norėtų įsigyti prabangų elektromobilį „Porsche Taycan“, kurio kaina yra apie 150 tūkst. eurų, į atskaitą ji galės įtraukti iki 75 tūkst. eurų, o likusiai sumai bus taikomas padidintas pelno mokestis. Tuo tarpu, jei įmonė nusipirks automobilį už 5 tūkst. eurų iš taršiausios kategorijos, ji atskaityti galės iki 10 tūkst. eurų, šiuo atveju – visą automobilio kainą, todėl mokestis taikomas nebus“, – sako L. Puzonas.

Netaikys jau sudarytoms automobilių nuomos sutartims

Sprendimas įsigalios nuo naujų metų, jis nebus taikomas automobiliams, įsigytiems ar išsinuomotiems anksčiau. Tai reiškia, kad jei įmonės sudarys automobilių nuomos sutartis šiemet, visam nuomos laikotarpiui nebus taikomi minėti apmokestinimo pokyčiai. Tokiu atveju verta sudaryti ilgesnes nuomos sutartis. Visgi, planuojant kitų metų biudžetą ir automobilių parką, įmonių vadovams verta apsvarstyti įvairius aspektus.

„Įsivertinkite savo automobilių parką – kokias transporto priemones turite, kiek jų reikėtų atnaujinti. Išanalizuokite automobilių naudojimo dažnumą – ar visi jie naudojami kasdien? Galbūt yra tokių, kurie dalį metų stovi nenaudojami? Jei tokių yra, galbūt verta apsvarstyti pirkimo alternatyvas“, – pataria L. Puzonas.

Viena iš tokių alternatyvų – ilgalaikė automobilių nuoma. Palaikyti efektyviai išnaudojamą automobilių parką yra sudėtinga – dėl darbuotojų pasikeitimų, automobilių poreikis didėja arba mažėja. Nuomos atveju lengviau greitai gauti reikalingą transporto priemonę, o poreikiui pasikeitus – jos atsisakyti. Ypatingai tai aktualu sezoniniams verslams, kuomet automobilio gali prireikti tik dalį metų.

L. Puzonas pateikia pavyzdžius, kaip keisis mokesčių dydis perkant ar nuomojant automobilius.

Ekonominės klasės automobiliai

Vienas populiariausių ekonominės klasės „Toyota“ automobilių, krosoveris „Yaris Cross“ į aplinką išmeta 102 g/km ir patenka į mažiausiai teršiančių automobilių kategoriją.

Įsigydama šį automobilį įmonė galėtų į atskaitą įtraukti iki 50 tūkst. eurų, nuomos atveju – iki 694 eurus per mėnesį. Tokio automobilio kaina rinkoje prasideda nuo 25 tūkst. eurų, o remiantis „MyBee“ duomenimis, nuomos kaina per mėnesį be papildomų paslaugų svyruoja apie 300 eurų, tai reiškia, kad į atskaitą bus galima įtraukti visą sumą tiek įsigijimo, tiek nuomos atveju, tad padidinto pelno mokesčio mokėti nereikės.

Ekonominės klasės arba premium klasės SUV automobiliai

Žvelgiant į miesto SUV kategoriją, čia automobilių pasirinkimas platus – nuo ekonominės iki premium klasės.

Pavyzdžiui, miesto SUV „KIA Sportage EX Plus“ į aplinką išmeta 146 g/km CO2. Remiantis skaičiavimais, perkant tokį automobilį į atskaitą būtų galima įtraukti 25 tūkst. visos automobilio kainos, nuomojantis – 347 eurus. „MyBee“ duomenimis, tokio automobilio nuoma gali siekti 402 eurus per mėnesį (be papildomų mokesčių), todėl pelno mokestis padidėtų 106 eurais per metus.

Perkant premium klasės SUV „BMW X1 My23“, kuris į aplinką išskiria 158 g/km, į atskaitą būtų galima įtraukti tiek pat – 25 tūkst. eurų, nuomos atveju 347 eurus. L. Puzono teigimu tokio automobilio nuomos kaina mėnesiui (be papildomų mokesčių) siekia apie 666 eurus, todėl pelno mokestis padidėtų 613 eurų per metus. Nors šis automobilis patenka į tą pačią taršos kategoriją kaip ir anksčiau minėtas „KIA Sportage“, jo kaina aukštesnė, todėl pelno mokestis taip pat bus didesnis.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų