Automobilių gamintojus slegia procesorių trūkumas. Pandemija turėjo įtakos šiai problemai. Nors automobilių gamintojams procesoriai (mikroprocesoriai ir kiti puslaidininkių produktai) yra išties reikalingi, kompiuterių gamintojai jų sunaudoja žymiai daugiau. Dėl COVID-19 pandemijos ir karantino režimo, žmonės pirko daugiau kompiuterių ir mažiau automobilių. Taigi, puslaidininkių gamintojai susikoncentravo į pagrindinius savo klientus, tarp kurių automobilių gamintojų tiesiog nėra.
Kai praeitų metų viduryje pandemijos skaičiai atrodė šiek tiek geriau ir karantinas buvo atlaisvintas, automobilių gamybos apimtys vėl išaugo. Būtent tada automobilių gamintojai suprato, kad puslaidininkių krizė yra daug rimtesnė nei buvo manoma. Procesorių tiesiog nėra.
„Morgan Stanley“ duomenimis „Volkswagen“ ir „Ford“ pirmąjį šių metų ketvirtį pagamins 10-20 % mažiau automobilių nei buvo planuojama. Tai – milžiniški nuostoliai. „Ford“ teigia, kad dėl to patirs 1-2,5 milijardų dolerių nuostolius. Ir lengvų išeičių nėra.
Puslaidininkių gamintojų tiesiog nėra daug. Ir kai tu gamini procesorius, o 90 % tavo klientų yra įvairių kompiuterių gamintojai, motyvacijos atkreipti dėmesį į automobilių gamintojų bėdas nėra daug. Taivano TSMC yra vienas iš pagrindinių procesorių gamintojų, bet tik 3 % kompanijos pajamų atkeliauja iš automobilių gamintojų užsakymų. TSMC gamina 70 % visų automobilių mikroprocesorių, bet ši kompanija taip pat gamina silicio produktus tokioms kompanijoms kaip „Intel“, „Apple“, „Qualcomm“ (procesorius jūsų išmaniajame telefone), kurioms ir teikia prioritetą.
Ką gali automobilių gamintojai? Na, tiesiogiai su gamintojais jie nebendrauja – tai yra per daug sudėtinga. Jie kalbasi su tiekėjais, kurie bendrauja su skirtingų komponentų gamintojais, kurie jau renkasi savo procesorius ir mikroprocesorius ten, kur gali. Automobilių gamintojas „Auto“ perka išmanios klimato kontrolės modulius iš tiekėjo „Tiekėjas“, o šis juos gauna iš gamintojo, kuris juos surenka pagal sutartas specifikacijas iš rinkose prieinamų detalių. Tarp jų – ir mikroprocesoriai. Taigi šiame pavyzdyje, „Auto“ beveik neturi ryšių su modulio gamintoju ar, juo labiau, su skirtingų to modulio komponentų gamintojais.
„Jaguar Land Rover“ nusprendė tai pakeisti. Kompanija atidžiai peržiūrėjo visas savo tiekimo grandines, kad apskritai sužinotų, iš kur atkeliauja mikroprocesoriai. Tuomet buvo deramasi su gamintojais ir dabar JLR gali pasigirti, kad lustų krizės poveikio nejaučia.
Tuo tarpu Vokietijos automobilių gamintojai kreipėsi pagalbos į šalies institucijas. Vokietija ir Taivanas bendrauja tarpvyriausybiniu lygmeniu, kad TSMC atidėtų daugiau procesorių šalies automobilių gamintojams. Progresas jaučiamas, bet daug naujų itin modernių lustų per minutę nesukursi.
Tik preliudija?
Automobilių gamintojai jau ima konkuruoti dėl tos ribotos procesorių pasiūlos. Jie jiems yra tokie svarbūs. Be to, jei procesorius nupirksi tu, jų neliks konkurentui, o tai irgi yra labai svarbu šioje konkurencingoje rinkoje. Bet puslaidininkių krizė yra tik hors d'oeuvre prieš daug didesnes problemas.
Kaip akcininkų pasitarime užsiminė „Ford“ vadovas Jimas Farley, ateityje gali ištikti baterijų krizė. Kaip daugybė kompanijų perka puslaidininkių produktus iš vos kelių gamintojų Azijoje, lygiai taip pat baterijų gamintojų nėra labai daug. Valstybinėmis ir tarpvalstybinėmis pastangomis skatinama elektromobilių gamyba modeliais išsiverš kaip ugnikalnis ir baterijų paklausa išaugs ne tik labai stipriai, bet ir labai greitai.
Automobilių gamintojai ieško išeičių – jie turės gaminti savo baterijas. Ir pagalvoti apie elementus, kuriems nereikėtų ypatingai retų metalų.