Automobilių rinka 2020-aisiais: nustebinusios naujovės ir ko galima tikėtis, jei keisis automobilių registracijos mokestis?

Nors Lietuvos automobilių rinka 2020 metais neišvengiamai buvo paveikta pandemijos, sumažėjusio gyventojų mobilumo bei apribojimų, tačiau prekyba nebuvo sustojusi, o autoverslas demonstravo gebėjimą prisitaikyti prie naujų aplinkybių.
Eismas Vilniuje
Eismas Vilniuje / Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr.

Suletėjo prekyba naujai įvežtais automobiliais

Skelbimų portalo Autoplius.lt duomenimis, per praėjusius metus Lietuvoje įvyko 342,7 tūkst. automobilių sandorių – 22 proc. mažiau nei per 2019 metus. Portalo komunikacijos specialistas Gintenis Dauparas pastebi, kad labiausiai sulėtėjo prekyba naujai į šalį įvežtais naudotais automobiliais.

„Per 2020 metus Lietuvoje buvo parduota 203,74 tūkst. šalyje jau registruotų automobilių, o pastoviai registracijai įvežta 95,8 tūkst. naudotų M1 ir N1 lengvųjų transporto priemonių. Tam įtakos turėjo ir sumenkusi naudotų automobilių pasiūla vakarų Europos rinkose“, – teigia G.Dauparas.

Naujų automobilių rinkoje rezultatai kiek geresni. Ji per metus traukėsi 17 proc. – parduota 43,3 tūkstančio automobilių. Tai geresnis rezultatas negu Latvijoje (-25proc.) bei Estijoje (-30proc.).

Rinka susidūrė su daugybe iššūkių

Automobilių rinkos ekspertas įvardija, kad 2020 metais Lietuvos automobilių rinkai buvo pateiktas ne vienas iššūkis. Pavasario karantino, prekybos ribojimų bei bendros nežinomybės sukeltas šokas lėmė staigų sandorių kritimą, kuriam atsitiesti prireikė poros mėnesių.

Katalizatoriumi tapo nuo liepos įsigaliojęs transporto priemonių registracijos mokestis – bandyta spėti įsigyti automobilį iki jo įsigaliojimo pradžios. Rudens pabaigoje taip pat buvo matomas karantino poveikis rinkai, tačiau jau daug švelnesnis.

Rinkos apyvarta traukėsi mažiau nei sandorių skaičius – 9 proc. ir siekė 2,56 mlrd. eurų. Autoplius.lt duomenimis, naudoto automobilio vidutinė sandorio vertė paskutinį praėjusių metų ketvirtį pakilo iki 6000 eurų, arba 5 proc. Tai 300 eurų daugiau nei trečiąjį 2020 metų ketvirtį ir 27 proc. daugiau nei prieš metus. Nors vidutinė kaina kilo visose automobilių amžiaus grupėse, didžiąją pokyčio dalį sudaro sumažėjęs seniausių automobilių sandorių skaičius bei sąlyginai stabilus – apynaujų.

Ką renkasi lietuviai?

Populiariausia pastoviai registracijai į Lietuvą įvežtų automobilių amžiaus grupė išliko 11–15 metų. 2020-ųjų metų paskutinį ketvirtį iš visų importuotų naudotų transporto priemonių šiai amžiaus grupei priklausė 41,4 proc. automobilių. Tai 3,5 proc. punkto mažiau nei tuo pačiu 2019-ųjų laikotarpiu. Taip pat, Autoplius.lt duomenimis, tarp įvežamų automobilių augo 1–5 metų amžiaus automobilių dalis – paskutinį metų ketvirtį tokių buvo 17,7 proc.

„Volkswagen“ ir toliau išlieka mėgstamiausia lietuvių naudotų automobilių marke. Per paskutinį 2020 metų ketvirtį šių automobilių buvo parduota 5614 vienetų. Tiesa, dėl pandemijos jų parduota 37 proc. mažiau nei tą patį 2019 metų ketvirtį. Pirmą kartą į TOP5 pateko ir „Mercedes-Benz“. O BMW automobilių paklausa išliko išskirtinai stabili, jos nepalietė pandemijos lemtas rinkos sulėtėjimas.

G.Dauparas pastebi, kad praėjusių metų pabaigoje populiaresni tapo prabangesnio segmento automobiliai.

Lietuvoje tarp populiariausių buvo ir „Audi“, „Toyota“ markės. Bei „Volkswagen Passat“, „Volkswagen Golf“, BMW 3 ir 5 serijos ir „Audi A6“ modeliai.

Latvijoje populiariausi buvo „Volkswagen“, „Volvo“, BMW, „Audi“, „Mercedes-Benz“. Estijoje – BMW, „Volkswagen“, „Mercedes-Benz“, „Volvo“, „Audi“.

Ilgą laiką mažėjęs dyzeliu varomų automobilių importas į Lietuvą, per paskutinius tris 2020 metų mėnesius ir vėl šiek tiek paaugo. Jų dalis tapo 2,6 proc. didesnė nei per tą patį laikotarpį 2019 metais ir sudarė 73,3 proc. Hibridinių ir elektrinių automobilių dalis sudarė 6,6 proc. – tai pastebimai geresnis nei 2019 metų rezultatas (4,3 proc.).

Neskaitant markių, kurių didžioji dalis transporto priemonių buvo ir yra reeksportuojama, daugiausiai naujų automobilių per 2020 metų paskutinį ketvirtį pardavė „Toyota“ – 889 vnt. Šis Japonijos automobilių gamintojas Lietuvoje sugebėjo išlaikyti 196 vnt. automobilių persvarą prieš antroje vietoje likusią „Volkswagen“ (693 vnt.) markę. Trečioje vietoje ir vėl „Škoda“ su 596 per paskutinį praeitų metų ketvirtį įregistruotais naujais modeliais.

Pirmą kartą populiariausių Lietuvoje naujų automobilių sąraše atsirado „Nissan“ ir „Renault“. Latvijoje ir Estijoje populiariausia buvo „Škoda“.

Ko tikėtis ateityje?

Nepaisant įvesto registracijos mokesčio, lyginant su 2019 metais, pernai Lietuvoje važinėjančių automobilių amžius atjaunėjo vos 20 dienų. Nors pernai ir buvo utilizuota net 11,5 tūkst. daugiau taršių automobilių nei ankstesniais metais, šis skaičius paskendo bendrame automobilių parko dydyje.

„Metų gale sandorių mažėjo dėl karantino bei ribojamo judėjimo tarp miestų. Tiesa, situacija neprimena pavasario, tiek pirkėjai, tiek pardavėjai optimistiškiau žvelgia į ateitį. Autoplius.lt duomenys rodo, kad pirkėjų susidomėjimas yra sumenkęs mažiau nei vykstantis sandorių skaičius. Tikėtina, kad atlaisvėjus karantino priemonėms galima laukti spyruoklės efekto – gali įvykti „uždelsti“ sandoriai“, – tegia Autoplius.lt portalo vadovas Artūras Mizeras.

Pasak rinkos eksperto, panašu, kad dabartinis registracijos mokestis neduoda norimų rezultatų ir netgi tampa kliūtimi natūraliam parko atnaujinimui, kai seni automobiliai eksploatuojami „kol važiuoja“.

Kaip teigia G.Dauparas, lyginant 2019 ir 2020 metus, automobilių amžius atjaunėjo 20 dienų (buvo 15 m. ir 30 d.), tad įvesti mokesčiai, matoma, neveikė taip, kaip turėtų.

Pasak eksperto, naujoji Vyriausybė planuoja šį įstatymą koreguoti. Tikėtina – pereinant prie metinių mokesčių. Taip atsitikus, seniausių automobilių turėtojai gali imti juos pardavinėti. Taip turėtų mažėti jų paklausa bei kaina. Norintiems parduoti ar likviduoti – geriau tai daryti dar iki pokyčių. Atitinkamai naujesnių, mažiau taršių paklausa turėtų augti.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis