Autonominiai automobiliai gatvėse: 2020-ais, 2025-ais ar dar vėliau?

Didžioji dalis automobilių gamintojų tiki, kad kitas žingsnis automobilizacijoje yra autonominis važiavimas, kai į automobilio valdymą žmogui nereikės kištis. Svarbiausias argumentas yra saugumas, nes devynios iš dešimties avarijų nutinka būtent dėl žmogiškojo faktoriaus – žmogaus klaidos.
„Volvo“ autonominis automobilis
„Volvo“ autonominis automobilis

Tuo pat metu užduodamas ir kitas klausimas – ar žmonės sutiks perduoti automobilio valdymą kompiuteriui? Juk daugelis vairuotojų patiria nemažai džiaugsmo ne sėdėdami šalia, o būtent valdydami transporto priemonę.

Teoriškai autonominiai automobiliai jau yra, tačiau kiek laiko dar užtruks, kol jie galės tapti visaverčiais eismo dalyviais? „Daimler“ koncerno vadovas Dieteris Zetsche, „Audi“ technikos direktorius Ulrichas Hackenbergas ir „Tesla“ įkūrėjas Elonas Muskas mano, kad technologija bus parengta masiniam vartojimui per dešimt metų. Anot jų, praeis dar dešimtmetis ir autonominiai automobiliai užims 25 procentus visų naujų automobilių rinkos pasaulyje.

„Volvo“ autonominis automobilis
„Volvo“ autonominis automobilis

„Boston Consulting Group“ specialistai prognozuoja, kad 2035 metais pasaulyje bus nupirkta 18 milijonų pusiau autonominių automobilių ir 12 milijonų visiškai autonominių. Specialistai prognozuoja, kad Europa ir Japonija bus tie regionai, kur autonominiai automobiliai išplis pirmiausiai.

D. Zetsche Las Vegase vykusioje elektronikos parodoje teigė, kad netrukus kardinaliai pasikeis ne tik požiūris į automobilius, bet ir jų dizainas. Anot jo, iki 2030 metų automobiliai taps panašūs į komfortiškus kokonus ant ratų.

Tuo metu viena „Volvo“ techninio vystymo departamento vadovių Lotta Jakobsson tam prieštarauja ir sako, kad autonominiai automobiliai neužkariaus pasaulio dar kelis dešimtmečius. Nepaisant to, kad „Volvo“ planuoja siekti, jog nuo 2020 metų šio gamintojo automobiliuose nežūtų nei vienas žmogus, švedų konstruktoriai yra įsitikinę, kad žmogus vis dar bus pagrindinis faktorius, lemiantis automobilio valdymą. Kuriant šią programą, „Volvo“ konstruktoriai visai nesivadovavo autonominio važiavimo idėjomis.

Panašaus požiūrio laikosi ir „FIAT-Chrysler“ vadovas Sergio Marchionne. Pasauliniame „Automotive news“ rengiamame kongrese Detroite jis sakė, kad žmonės ir toliau norės patys vairuoti, o šio koncerno politika nesikeičia. Artimiausiais metais jis nemato jokios autonominių automobilių ateities. Anot jo, kažkokios dalys autonominių sistemų bus plačiau naudojamos, tačiau iš esmės žmogus dar kurį laiką liks visiškai atsakingas už automobilio valdymą.

„Volvo“ autonominis automobilis
„Volvo“ autonominis automobilis

Kas atsakys, jeigu važiuojant autonominiu automobiliu, nutiks nelaimė?

„IHS Automotive“ analitikas Egilas Juliussenas teigia, kad iki autonominio vairavimo dar toli, mat lieka ne tik technologinės problemos. Reikia dar išspręsti ir įstatyminę bazę bei tokių automobilių atsakomybės klausimą.

„Kas atsakys, jeigu nutiks nelaimė?“ – retoriškai klausia jis. Anot E. Juliusseno, tam, kad autonominiai automobiliai masiškai atsirastų keliuose apie 2025 – 2030 metus, reikia didžiulio proveržio kartografijoje ir duomenų apdirbimo technologijose. Dabartinio ypač intensyvaus eismo sąlygomis autonominiai automobiliai paprasčiausiai nesugebėtų apdirbti tokio milžiniško informacijos kiekio, kokį gautų, didžiausiuose pasaulio miestuose piko valandų metu. Be to, informacija apie kelių būklę ir jų atnaujinimus turėtų pasiekti visus vartotojus operatyviai, praktiškai realiu laiku, nes įsivaizduokit, kas nutiktų, jeigu po nakties atsirastų naujas kelio ruožas su žiedine sankryža. O kur dar laikini eismo apribojimo ženklai ir pan.

Taip pat lieka standartų klausimai. Tarkim, kaip susikalbės automobiliai, kuriuose bus instaliuotos iš esmės skirtingos, pavyzdžiui, „Apple“ ir „Google“ kurtos technologijos.

Nepaisant to, autonominiai automobiliai yra didžiulis ir perspektyvus verslas. „Boston Consulting“ analitikai mano, kad 2025 metais su autonomine mašinų technologija susijęs verslas bus vertas mažiausiai 40 milijardų eurų ir didžiąją dalį šių pinigų gaus tie, kuriems geriausiai pavyks įvaldyti naują technologiją.

Pirkėjui autonominis automobilis, palyginus su paprastu, turėtų būti brangesnis maždaug 10 tūkst. eurų, tačiau ši technologija pamažu pigs, dar po dešimties metų kainuos dešimtadaliu mažiau ir kuo toliau, tuo labiau turėtų pigti.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų