Už tokias sumas išeina ne tik geri, aukštesnės klasės naudoti, bet ir kai kurie nauji automobiliai. „Kartą vienas latvis žurnalistas klausė, kodėl lietuviai važinėja tokiais senais automobiliais. Ir išties, jeigu mūsų galimybės panašios kaip latvių, kodėl mes vairuojame senesnes mašinas?“ – retoriškai klausė SEB banko šeimos finansų ekspertė Julita Varanauskienė.
Ji teigė, kad viena pagrindinių to priežasčių – lietuvių baimė pirkti automobilius lizingu, baiminantis ilgesnių įsipareigojimų. Kadangi dauguma automobilių Lietuvoje perkami seni, vidutiniškai už 3 tūkst. eurų, jiems naudojamos tik nuosavos lėšos. Šiemet iš visų lietuvių įsigytų automobilių tik 5,6 proc. buvo nauji, tačiau pernai tokių buvo dar procentu mažiau.
„Dėl augusių pajamų ir pakitusių lizingo sąlygų per penkerius metus vieno žmogaus įperkamo automobilio kaina padidėjo nuo 7,5 iki 8,7 tūkst. eurų. Tačiau pirkėjų elgsenai šie pokyčiai didesnės įtakos nedarė, nes gyventojai vis dar daugiausia perka senesnius automobilius“, – aiškino J. Varanauskienė.
Kaip sudarytas rodiklis?
Automobilio įperkamumo rodiklis sudarytas pagal įvairius vidurkius: pavyzdyje naudotas vidutines pajamas gaunantis vienas žmogus, turintis ne mažiau kaip 15 proc. perkamo automobilio kainos santaupų (1,3 tūkst. Eur), bei pasirenkantis 5 metų lizingo laikotarpį, kurio metinė palūkanų norma – 4 proc. Mėnesinė įmoka taip pat neviršija 25 proc. žmogaus pajamų.
J. Varanauskienė teigė, kad būsto paskolą jau turintiems žmonėms toks rodiklis greičiausiai netiktų, kadangi visos žmogaus paskolos negali viršyti 40 proc. žmogaus pajamų. Tačiau dirbančių žmonių, turinčių būsto paskolas, nėra daug – tik keliolika procentų.
Ji teigė, kad pagal apskaičiuotą modelį, vienas asmuo mokėtų 136 Eur lizingo įmoką per mėnesį. Už tokią sumą, pagal nurodytą modelį, išeitų 2011-ųjų „Volkswagen Passat“, 2007-ųjų BMW 5 ar 2010-ųjų „Toyota Avensis“.
Dviejų asmenų vidutines pajamas gaunančiai šeimai, pagal rodiklį, mėnesio lizingo įmoka neviršytų 272 Eur. Už tiek išeitų nauji „Opel Astra“ ar „Volkswagen Golf“, o naudotų 2–5 metų amžiaus automobilių pasirinkimo galimybės praktiškai beribės.
„Netiesa, kad žmonėms neišeina nauji automobiliai – juos įsigyti vidutines pajamas gaunantys žmonės galėtų“, – teigė J. Varanauskienė.