Su šiais klausimais kreipėmės į keletą organizacijų, atsakingų už vairuotojų mokymą bei eismo organizavimą.
Didmiesčiams (ne)aktualu – spręs vėliau?
Vilniaus savivaldybės Rinkodaros ir komunikacijos skyriaus ryšių su žiniasklaida specialistas Paulius Vaitekėnas buvo lakoniškas:
„Kol kas šiuo klausimu daug nepasisakysime. Viešojo transporto prioritetas yra svarbus Vilniaus mieste, šiuo metu didelis dėmesys skiriamas A juostų plėtrai. Ir tik vėliau bus svarstoma dėl viešojo transporto šviesoforų panaudojimo galimybės.“
Algirdas Griauslys, Kauno miesto Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjo pavaduotojas, komentavo plačiau:
„Šiuo metu Kauno mieste tai nėra aktualu. Naujose kelių eismo taisyklėse numatyti šviesoforai viešajam transportui galėtų būti naudojami tramvajams, metro vietose, kur kertamos miesto gatvės ir kitas transportas laukia, kol viešasis transportas pravažiuos.
Kauno mieste dešinieji posūkiai numatyti iš maršrutinio transporto eismo juostų ir eismas vyksta kartu. Naujasis šviesoforinis viešojo transporto valdymas būtų panaudojamas ateityje, esant poreikiui, maršrutinio transporto trasas atskyrus nuo kitų srautų (skiriamojoje juostoje, žiedo viduriu).“
Susisiekimo ministerija: vairuotojams sudėtinga nebus
Naujoves 15min pakomentavo Susisiekimo ministerijos specialistai. Jie priminė, kad šviesoforų, skirtų maršrutiniam transportui, signalų reikšmės yra aprašytos KET.
Naujieji šviesoforai skirti tik maršrutinio transporto vairuotojams, t. y. vairuotojams, kurie veža keleivius komerciniais tikslais (profesionalams) ir kuriems privalu periodiškai tobulinti kvalifikaciją (susipažinti su naujausiais teisės aktais ir kt.).
„Neabejojame, kad, miestuose atsiradus naujiesiems šviesoforams, viešojo transporto įmonės papildomai supažindins maršrutinio transporto vairuotojus su eismo organizavimo pakeitimais.
Šviesoforų, skirtų maršrutiniam transportui, signalai išsiskirs spalva (balti simboliai juodame fone), forma (simboliai „S“, „-“ ir „↑“), o simbolių reikšmės, jų išdėstymas atitiks įprastą transporto šviesoforą, todėl, Susisiekimo ministerijos atstovų teigimu, vairuotojams nebus sudėtinga perprasti šią KET naujovę“, – sakoma komentare.
O ką apie šiuos šviesoforus reikia žinoti kitiems vairuotojams, kuriems negalioja šių šviesoforų ženklai? Specialistų teigimu, šie šviesoforai kitiems vairuotojams neaktualūs. Kiti vairuotojai jais nesivadovaus, jie skirti tik maršrutinio transporto vairuotojams.
Kur bus naudojami naujieji šviesoforai
Taigi teorinė dalis tarsi aiški. Tačiau pažvelkime į naujovės praktiškai: kur Vilniuje arba Kaune toks šviesoforas galėtų pagerinti eismo situaciją? Kokiu atveju jis suteiktų pirmenybę viešajam transportui? Ar gali kilti painiava, įvedus dar vieną šviesoforą? Ar jau paskelbti viešieji pirkimai, ar aišku, kiek tokių šviesoforų reikės?
Ministerijos atstovų teigimu, eismo tvarką nustato ir saugias eismo sąlygas miestuose užtikrina kelio savininkai – savivaldybės. KET nuostatos nustato „įrankius“ eismui organizuoti. Savivaldybės priims sprendimus ir parinks vietas, kuriose tikslinga įrengti maršrutiniam transportui skirtus šviesoforus.
Pažymėtina, kad naujų šviesoforų įtvirtinimą KET inicijavo Vilniaus miesto savivaldybė, todėl detalesnę informaciją apie galimus pokyčius miestuose (konkrečias vietas, būsimus viešuosius pirkimus ir pan.) galėtų pateikti Vilniaus ir kitų savivaldybių atstovai (žr. Vilniaus ir Kauno savivaldybės komentarą aukščiau – red. past.).
„Kaip rodo kitų valstybių ilgametė patirtis, maršrutiniam transportui skirti šviesoforai yra pasiteisinusi eismo reguliavimo priemonė, padedanti siekti efektyviau veikiančio viešojo transporto“, – teigiama ministerijos komentare.