Jeigu šiek tiek domitės technika ir turite galimybę aplankyti automobilių gamyklą – būtinai tai padarykite. Norint pabuvoti BMW gamykloje Miunchene tereikia užsiregistruoti telefonu į ekskursiją ir nuvažiuoti iki Bavarijos sostinės. Ir turėti aštuonis eurus, kuriuos sumokėsite „BMW Pasaulyje“ esančioje registratūroje. Gavę bilietą būsite tikri, jog ęsate vienas iš trisdešimties, kuris daugiau nei dvi valandas matys kaip yra surenkami trečiosios ir ketvirtosios serijos BMW.
Ekskursija („plant tour“) yra pradedama trumpu pasakojimu kas galima, ir kas ne. Kaip visada, negalima daryti to, kas yra įdomiausia – filmuoti ir fotografuoti. Užtat klausinėti bus galima visko ir drąsiai. Taip pat gidas perspėja, kad mūsų ekskursija truks apie dvi valandas, kurios metu pėsčiomis nueisime apie tris kilometrus. Labai pasidžiaugia, kokie mes visi gražūs ir pasiūlo pasižiūrėti 8 minučių trukmės filmą apie BMW praeitį, dabartį ir ateitį.
Mindaugo Gražio nuotr./BMW automobilių gamykla Miunchene |
BMW gamykla yra pastatyta Miuncheno centre. Dėl aplinkui esančių pastatų fabriko plėtimosi galimybės yra itin ribotos ir vienintelis sprendimas yra spaustis viduje. To pasekoje gamybos linijos yra išdėstomos aukštais viena virš kitos juos maksimaliai sužeminant. Dėl vietos trūkumo vokiečiai net atsisakė detalių sandėliavimo. Gamykloje laikomų dalių kiekio užtenka vos poros dienų darbui, o dalių pristatymas (arba didžiulis galvos skausmas kaip spėti) guli ant logistikos kompanijos pečių.
Automobilio gamyba prasideda... nuo jo pardavimo
Automobilis pradedamas gaminti tada, kai jis jau yra parduotas. Tik su klientu pasirašius pirkimo – pardavimo sutartį galingi presai paims pirmuosius plieno ar aliuminio lakštus ir pradės štampuoti kėbulo dalis. Iš smulkių detalių, kurios įstrigo šiame gamybos etape, buvo suvirinimo procedūra: po kiekvieno ciklo robotai trijuose skirtinguose skysčiuose išsiplauna elektrodus. Suvirinimo taškai yra tikrinami vaizdo kameromis, šilumos davikliais ir lyginami su etalonu. Apie kiekvieną broką yra informuojama sistema ir ta dalis arba tvarkoma vietoje, arba keičiama nauja. BMW teigia, kad broko nepasitaiko.
Taupant vietą Miunchene yra tik vienas konvejeris: tai reiškia, jog ant tos pačios linijos yra surenkami trijų skirtingų kėbulų automobiliai: sedanas, universalas bei kupė. Tam robotai naudoja skirtingus rėmus detalių virinimui. Pakeisti vieną rėmą kitu, robotui trunka tik apie dešimt sekundžių. Šiame etape robotai atlieka apie 80 proc. darbo.
Mindaugo Gražio nuotr./BMW automobilių gamykla Miunchene |
BMW Miunchene dirba keturias dienas per savaitę
Kitame gamybos cikle kėbulas keliauja į cinkavimo, gruntavimo bei dažymo sektorius. Reiktų pastebėti, jog konvejeriu juda ne tik skirtingų kėbulų, bet ir spalvų automobiliai. Ant linijos galite pamatyti juodą kupė, iškart po jo raudoną sedaną ir baltą universalą. Spalvos pakeitimas ir purkštukų išvalymas trunka vos 100 sekundžių, o kokioje temperatūroje vyksta dažymas reikėjo paklausti. Atsakymas: 24 laipsnių temperatūroje. Su kolegomis juokavome, kad mums nepasakė visos tiesos – dviejų skaičių po kablelio.
Kėbulo vidus yra purškiamas naudojant spaudimą, o išorė pasitelkiant elektrostatinį rūko efektą – teigiamai įelektrinti dažai krenta ir prilimpa ant neigiamai įelektrino paviršiaus kaip lengva dulksna. Fizika ir chemija gyvai.
Išdžiuvę kėbulai gabenami į surinkimo liniją. Čia dvejomis pamainomis keturias dienas per savaitę pluša BMW darbuotojai. Darbas įtemptas – prie konvejerio nematėme nei vieno per daug atsipalaidavusio žmogaus, „facebook‘e“ nuotraukų nepažiūrėsi. Kiek laisviau buvo skyriuje, kuriame gaminamos sėdynės, tačiau darbuotojai, dirbantys su važiuoklės ir elektros dalių montavimu dirbo iš peties. Čia žmogaus rankomis surenkama apie 60 proc. automobilio. Visuose gamybos linijose vyksta darbuotojų rotacija, t.y. tas pats darbuotojas su pertraukomis dirba tiek variklių, tiek įvairiuose surinkimo, tiek bandymų skyriuose.
Mindaugo Gražio nuotr./BMW automobilių gamykla Miunchene |
Saldainiuko išpakavimas
Nuo momento, kai pirmasis presas paima metalo lakštą iki automobilio išvažiavimo pro vartus praeina 16 darbo valandų. Apie 60 procentų pagamintų automobilių Miuncheną palieka traukinio vagone, o likusios naujuosius šeimininkus pasiekia autovežiais. Taip pat pageidaujant, jūsų naujutėlaitį BMW galima atsiimti ir „BMW Pasaulyje“ esančiame salone. Ir pačiam jį išvairuoti.
Besižvalgant po ekspoziciją matėme penketą klientų, kurie pasirinko būtent tokį automobilio atsiėmimo būdą. Šis būdas papuliarus: iš „BMW Pasaulio“ savo automobilius yra atsiėmę virš 100 tūkst. žmonių.
Mindaugo Gražio nuotr./BMW automobilių gamykla Miunchene |
„BMW pasaulis“
Čia rasite viską, kas yra susiję su šių dienų BMW kompanija. Tai BMW, „Mini“ bei „Rolls-Royce“ automobiliai, BMW motociklai, suvenyrų parduotuvės, koncepciniai modeliai. Iš arti gali apžiūrėti į šiandieninius BMW montuojamus variklius, pavarų dėžes, jų dalis. Mūsų apsilankymo „BMW Pasaulyje“ metu taip pat buvo demonstruojami koncepciniai i3 ir i8 modeliai, jų kėbulo skerspjūviai, naudojamos medžiagos. Iš esmės pateikimo formatas išlieka panašus kaip muziejuje – vienintelis skirtumas tas, jog į kiekvieną parduodamą automobilį galima įlipti ir jį išbandyti. Norintys pavairuoti M serijos automobilius turi už tai susimokėti.
Futuristiniame pastate veikia BMW ir „Mini“ suvenyrų parduotuvės. Kalbant apie kainas turiu pasakyti, jog Niurburgringe suvenyrai yra pigesni. „Mini“ aplinka atsiduoda jaunatviškumu ir klubine aplinka, o šalia jos glaudžiasi ir automobilių ekspozicija. „Rolls-Royce“ – kiek atokiau ir subtiliau. Nenorintys leisti pinigų suvenyrų parduotuvėje lauktuvių gali atsivežti nemokamai: užpildžius nedidelę anketą apie tai kas esi, ką vairuoji ir kada ketini pirkti naują BMW gali gauti kelių eurų vertės smulkmenėlę – pakabuką, laikiklį, rašiklį ar plakatą.
Mindaugo Gražio nuotr./BMW automobilių gamykla Miunchene |
„BMW Pasaulyje“ nenuobodu. Veikia keli kompiuteriniai simuliatoriai, kuriuose galima išbandyti įvairius BMW modelius, kartais pastate galima pamatyti kaip tyliai važiuoja elektrinis „pirmukas“ ar profesionalus motociklininkas išdarinėja triukus abiejuose pastato aukštuose. Jeigu būsite Miunchene ir turite kelias laisvas valandas – būtinai apsilankykite. Nes verta.
Ankstesnius kelionės straipsnius galite rasti čia: Niurburgringas – gyvenimo būdas, Pirmasis automobilių muziejus Vokietijoje – BMW, „Formulę-1“ reikia žiūrėti per TV, o į ralį – važiuoti.
BMW gamyklą aplankyti padėjo: „CARusselle“ ir „Liqui Moly“.