Ruduo – laukinių gyvūnų migracijos metas. Būtent šiuo metų laiku padaugėja susidūrimų su netikėtai į kelią išbėgusiais briedžiais ar šernais. Automobilių sugebėjimas atlikti vadinamąjį „briedžio testą“ yra matuojamas ne vienoje valstybėje ir gana gerai parodo, ar transporto priemonė pajėgi apvažiuoti staiga kelyje pasirodžiusią kliūtį.
Ne vienas automobilis buvo pripažintas pavojingu būtent dėl šio testo: pavyzdžiui, pirmosios kartos A klasės „Mercedes-Benz“ „briedžio testo“ metu apvirto, o „Jeep Cherokee“ per kelioliką bandymų susprogdino 7 padangas.
Bandymų metu buvo naudoti keturi nedideli hečbekai: „Ford Fiesta“, „SEAT Ibiza“, „Volkswagen Polo“ ir „KIA Rio“. Visi buvo apauti skirtingomis padangomis, tad testo rezultatus lėmė ne tik automobilio savybės, bet ir padangų tipas bei išmatavimai. Nemažai, ypač atliekant bandymus didesniu greičiu, prisidėjo ir stabilumo kontrolė – ji buvo sumontuota „Ford Fiesta“ bei „KIA Rio“ automobiliuose.
Bandyti automobiliai:
Automobilis | Variklis | Pavarų dėžė | Padangų tipas | Išmatavimai |
---|---|---|---|---|
SEAT Ibiza | 1.2 TSI | Automatinė | Vasarinės | 185/60/R15 |
Ford Fiesta | 1.0 Ecoboost | Mechaninė | Žieminės | 185/55/R15 |
KIA Rio | 1.1 CRDI | Mechaninė | Vasarinės | 185/65/R15 |
Volkswagen Polo | 1.2 | Mechaninė | Vasarinės | 175/70/R14 |
Mato Dauginio nuotr./GAZAS.LT ir VGTU „briedžio testas“ |
„Briedžio testas“ atliekamas imituojant staiga į kelią išbėgusią kliūtį. Automobilis juda pastoviu 50 km/val. greičiu ir 13,5 m atkarpoje turi nemažindamas greičio persirikiuoti į gretimą eismo juostą, ten pavažiuoti 11 m ir vėl grįžti į pirmąją. Sėkmingai įveikus 50 km/val. greičiu, šis didinamas iki 60 ir 70. Mažesni greičiai daugumai automobilių nėra iššūkis, tačiau prie 70 km/val. stipriai slysti ar net virsti pradeda ne viena nauja mašina.
Kad „briedžio testas“ nebūtų toks vienišas, į pagalbą atėjo VGTU su savo technologijomis. Apkarstę automobilį kompiuteriais, įvairiais laidais ir davikliais, technologijų universiteto atstovai gali pamatyti kiekvieną menkiausią slydimą, pakrypimą ar netikslų pasukimą, ko plika akimi nepastebėtum.
Išlaikyti pastovų greitį atliekant tokį manevrą taip pat nėra pati lengviausia užduotis. Ją patikėjome greičiausiam pastarųjų metų Lietuvos ralio lenktynininkui – Dominykui Butvilui.
Mato Dauginio nuotr./GAZAS.LT ir VGTU „briedžio testas“ |
Kiekvienas automobilio parametras buvo įvertintas konkrečia reikšme, o siekiant viską suvienodinti, reikšmės prilygintos žvaigždutėms. Penkios žvaigždutės – idealus rezultatas, viena – labai blogas. Su šiais duomenimis galite susipažinti žemiau esančioje lentelėje.
Automobilių įvertinimai:
Automobilis | Skersinis pagreitis | Sukimosi greitis apie išilginę automobilio ašį | Kėbulo pasvirimo kampas (apie išilginę ašį) | Slydimo (skersridės) kampas | Sukimosi greitis apie vertikalią automobilio ašį | Bendras įvertinimas | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Polo | *** | *** | **** | *** | *** | 16 | *** |
Ibiza | ***** | **** | *** | ***** | **** | 21 | **** |
Fiesta | *** | *** | ** | ** | *** | 13 | ** |
Rio | *** | **** | **** | **** | *** | 18 | *** |
Didžiausias skersinis pagreitis visais važiavimo greičiais buvo pasiektas „SEAT Ibiza“ automobiliu. Tai rodo geriausią ratų sukibimą su kelio danga, nors vairuotoją, keleivius ir krovinį veikia didžiausia apkrova. Toks puikus rezultatas pasiektas nepaisant to, kad automobilis neturi stabilumo kontrolės
Didžiausias sukimosi intensyvumas apie automobilio išilginę ašį pasiektas SEAT ir KIA automobiliais. Šis parametras nemalonus keleiviams, tačiau jis parodo pakabos slopinimo charakteristikas – greitą reakciją į veikiančias apkrovas.
Mato Dauginio nuotr./GAZAS.LT ir VGTU „briedžio testas“ |
Didžiausias skersinio pasvirimo kampas užfiksuotas „Volkswagen“ ir SEAT automobiliuose – šią savybę galima gretinti su pasiekiamu didžiausiu skersiniu pagreičiu, tadėl didelis pasvirimo kampas šiuo atveju yra iš dalies pateisinamas. Pasvirimo kampas yra neatsiejama pakabos standumo charakteristika, tarpusavyje gerai suderitos šios charakteristikos užtikrina pakankamą automobilio komforto ir stabilumo lygį. „Ford Fiesta“ pasviro mažiausiai, nes ji daugiausiai slydo (žieminės padangos) ir pasiekė mažiausią skersinį pagreitį.
Mažiausias įstrižo slydimo kampas nustatytas SEAT automobiliui. Daugiausiai dėl ant sausos asfalto kelio dangos naudotų žieminių padangų slydo „Ford“ automobilis. „Volkswagen“ automobilis esant 70 km/val. greičiui taip pat pasiekė didelį slydimą.
Automobilio sukimosi intensyvumas priklauso nuo važiavimo greičio ir atliekamo manevro „aštrumo“ – vairo pasukimo greitis. Tolygiausiai (mažiausiu sukimosi intensyvumu) pravažiuota SEAT automobiliu.
Mato Dauginio nuotr./GAZAS.LT ir VGTU „briedžio testas“ |
Apibendrinimas
„Volkswagen Polo“. Automobilis neturėjo jokios elektroninės stabilumo kontrolės, tačiau rezultatai visur ne blogiausi.
„SEAT Ibiza“. Pasiektas didžiausias skersinis pagreitis ir mažiausias slydimas. Automobilis taip pat neturi elektroninės stabilumo kontrolės, tačiau susumavus visus rezultatus, ispanas su vokiečio širdimi pasirodė geriausiai.
„Ford Fiesta“. Didelis slydimas 60 ir 70 km/val. greičiais. Rezultatus nulėmė naudotos žieminės padangos, tačiau net ir su jomis „Fiesta“ puikiai atlaikė visus išbandymus – tai pavyksta ne kiekvienam automobiliui su vasarinėmis padangomis.
„KIA Rio“. Geri rezultatai, tik per didelis slydimas atliekant manevrą 70 km/val. greičiu. Prie 50 ir 60 km/val. greičio KIA visuose bandymuose rodydavo 1–2 geriausią rezultatą.
Dominykas Butvilas: „Automobilius lyginti sudėtinga, kadangi visi apauti skirtingomis padangomis. Pamatėm, kad tokiu greičiu (70 km/val.) gali atlikti daugiau mažiau visos mašinos. Šiame teste variklio nereikėjo – čia viską lemė automobilio valdymo savybės. Važiuojant didesniu greičiu, 70 km/val., elektroninė slydimo kontrolė įsijungdavo – pilotui, kuris nėra patyręs ar nenori, kad automobilis slystų, tai tikrai didelė pagalba.“
„Briedžio testu“ neapsiėjome
Vieninteliu bandymu turėdami keturis automobilius ir laisvą aerodromą neapsiėjome. Įsitikinę, kad visi automobiliai gali apvažiuoti staiga į kelią išbėgusį briedį, nusprendėme pasižiūrėti, kuris jų greičiausias tiesiojoje. Kitaip sakant, surengėme keturių automobilių „dragą“. Jo rezultatus bei visą „briedžio testą“ siūlome pažiūrėti vaizdo siužete.