„Pirminiame projekte buvo įsivėlusi techninė klaida – ten neproporcingai didėjo mokestis. Tai dabar ta techninė klaida yra ištaisyta ir yra proporcija“, – BNS sakė aplinkos ministro atstovas Justas Jaskonis.
Pirminis įstatymo projektas sulaukė kritikos dėl neproporcingo dalies mokesčio didėjimo. Patikslintame projekte mokestis, augant išmetamam CO2 kiekiui, augs proporcingiau.
Daugiau mokės ne visi
Pirminiame projekto variante didžiausią mokestį mokėtų dyzelinio automobilio, kuris išmeta 351 anglies dvideginio (CO2) g/km ir daugiau, savininkai. Jiems būtų tekę atseikėti 1400 eurų. Atnaujintame projekte suma sumažėjusi ir siekia 1280 eurų. Taršos mokestis mažesnis dyzeliniams automobiliams, kurie į orą išmeta nuo 141 iki 220 anglies dvideginio g/km.
Už taršiausią benzininį automobilį, kuris išmeta 351 CO2 g/km ir daugiau būtų tekę mokėti nuo 590 eurų. Remiantis atnaujintais duomenimis, suma pakilo iki 610 eurų. Tiesa, benzininiams automobiliams, teršiantiems diapazone nuo 151 iki 231 CO2 g/km mokestis sumažėjo.
Už taršiausią automobilį, varomą dujomis, teks mokėti nuo 549 eurų, vietoj anksčiau numatyto 531 euro. O mokėti mažiau, nei buvo nurodoma ankstesniame projekte, galės automobilių savininkai, kurių transporto priemonė išskiria nuo 151 iki 230 CO2 g/km.
Kituose diapazonuose, priklausomai nuo to, ar automobilis varomas, dujomis, dyzelinu ar benzinu, mokestis didėja.
Taršos mokesčio mokėti nereikės tik elektromobilių ir istorinių automobilių savininkams.
Pateikiame ir ankstesniąją lentelę:
Baudos – iki 800 eurų
Kaip jau 15min rašė anksčiau, nesumokėjus transporto priemonių taršos mokesčio bus stabdomas transporto priemonės leidimas dalyvauti eisme. Draudžiama atlikti transporto priemonės techninę apžiūrą bei draudžiama valdytojui išduoti ar pakeisti vairuotojo pažymėjimą.
Taip pat Administracinių nusižengimų kodekse atsirastų papildymas, kuris nurodo, kad jei taršos mokestis nebus sumokėtas iki nustatytų terminų, piniginę teks paploninti nuo 200 iki 800 eurų.
Taršiausių automobilių sąraše – tūkstančiai
Pavyzdžiui, 200 g/km CO2 emisijos ribą viršija daugiau nei 90 tūkst. automobilių. Daugiausia iš jų yra vokiškų BMW, „Audi“ ir „Volkswagen“, atitinkamai 17,8 tūkst, 13,6 tūkst. ir 9,4 tūkst. Vidutinis tokių automobilių amžius yra beveik 14 metų, 3/4 jų varomi dyzelinu.
Mokestis būtų mokamas kiekvieną kartą atlikus automobilio registraciją per 30 dienų nuo registracijos dienos, nors anksčiau buvo siūloma, kad mokestis būtų mažesnis, tačiau mokamas kasmet.
Projekte nurodoma, kad mokestį mokėtų gyventojai, atliekantys automobilio registraciją nuo 2020-ųjų sausio 1 dienos.
Numatoma, kad 95 proc. iš mokesčio surinktų pinigų bus skirti Klimato kaitos programos tikslams įgyvendinti, likę 5 proc. bus panaudoti valstybės biudžeto reikmėms.